Befejeződött a Sipeki Balás-villa felújítása és bővítése, így már teljesen akadálymentesen használhatják a vakok és gyengénlátók. Erről szóló írásunkat a hamarosan megjelenő 192-es, 2024/4-es lapszámból közöljük.

Hirdetés

Lechner Ödön egyik legharmonikusabb épülete, a Városliget melletti Hermina úton álló Sipeki Balás-villa hosszú időn át méltatlan állapotban tengődött – felismerhetően ugyan, de a magyar szecesszió félreértelmezett, rózsaszínben „tündöklő” jelenségeként, hátsó frontján a hatvanas évek végén készült, ma már vállalhatatlan toldaléképülettel kiegészülve. Most végre visszakapta eredeti szépségét, és a tulajdonos által elvárt funkcióknak is maradéktalanul eleget tud tenni.

Sipeki Balás Béla Zala megyei főispán, minisztériumi jogtanácsos és felesége a 20. század eleji budapesti elit tagjai voltak, haladó szellemiségükről tanúskodik, hogy a magyar szecesszió nagymesterét kérték fel Hermina úti villájuk tervezésére. A pályája csúcsán már túljutott Lechner ennél a munkájánál használta először a vakolt homlokzatba mélyített díszítőelemeket, melyek a teljes homlokzati falfelületeket uralták; maga Lechner az egyik legszebb művének tartotta a villát, amely könnyed, csipkeszerű, a kerttel harmonikus egységben élő-lélegző épület, falain felnagyított, népmesei egyszerűségű virágmotívumokkal. Melegszürke-fehér megjelenése eleganciát hordozott, de a homlokzatokat meghatározó aszimmetria, a bejárat mellett a kertbe kinyúló íves kerti padsor és a látványos, acélszerkezetű, kovácsoltvas indákkal körbeölelt télikert otthonosságot, oldott természetközeliséget sugallt.

A gyermektelen házaspár a villát a vakok egyesületére hagyta, és – a 20. századi magyar történelemben ritka módon – máig a Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségéé maradhatott. A család használatára és a társasági élet eseményeire kialakított terek azonban egyre nehezebben tudták kiszolgálni a szervezet igényeit – ezt már a hatvanas évek végi toldalékolás is jelezte, de nem oldotta meg –, így a szervezetnek az átfogó felújítás mellett a helyiségek és funkciók kapcsolatát is újra kellett gondolnia. A dmb műterem tervezői azt a feladatot kapták, hogy a villát a Szövetség vezetősége számára alakítsák ki, és hozzá egy olyan szolgáltatóközpontot illesszenek, amely napi 100-150 főt is ki tud szolgálni; mindkét épületnél elsődleges szempont volt az akadálymentes megközelíthetőség.

Mivel az eredeti tervek nem maradtak fenn, a megújulás a meglévő állapotra, a korabeli ábrázolásokra, a falkutatásokra és nem kis részben a szerencsére tudott támaszkodni. Maga a villa ugyanis, ha nem is jó, de viszonylag ép állapotban maradt fenn, a szamárhátíves ajtókeretek, az emeleti szivarszobába vezető fa csigalépcső, de még a francia reneszánsz ízlését követő tágas földszinti hallban a kéken irizáló Zsolnay-csempeburkolatú kandallódísz és a lépcsőkorlát oszlopainak ugyanilyen árnyalatú borítása is túlélt 120 évet. Viszont a hátsó homlokzatát a világháborúban bombatalálat érte, és a hatvanas évek végi hozzáépítés minden maradék nyomot eltörölt. Csupán a toldalék bontása során fellelt áthidalókból derült ki, hogy valaha itt is egy finoman megkomponált, erkélyekkel és nagyvonalú nyílásokkal feltárt traktus lehetett, amely hátrafelé is eleven kapcsolatot tartott a kerttel.

A tervezők elé állított program, a székház és a jelentős forgalmat bonyolító szolgáltatóház kettős igénye, valamint az akadálymentes megközelítés azonban nem tette lehetővé, hogy a kert kiemelt szerepet kapjon. Lechner gondolkodásában találták meg a kiindulópontot: a kertbe nyúló kiülőrész ölelő mozdulatát folytatva, az épület előtti teraszos részt egy felnagyított szirommotívumokból álló, öntött műkő mellvéddel választották le a kerttől, ez vezet tovább a villa oldalán egy fedett rámpa-passzázshoz, s azon keresztül a hátsó front mögé rejtett, kissé a földbe süllyesztett kétszintes szolgáltatótömbhöz. Utóbbit a télikert mintájára nem épületként, hanem egy kopolit üvegpallókkal borított kerti műtárgyként komponálták meg az építészek. Lechner anyagkísérletei is inspirációt adtak: a passzázs – ahogy a szolgáltatóház földszinti lábazata is – taktilis felületű, szemcsés, színezett bazaltbetonból készült.

A villa külső és belső felújítása érzékeny tervezői döntések mentén, példás gondossággal valósult meg, az eredeti részek megtartásával és a funkció igényelte új részek határozott jelzésével. Az egész belsőt derű és szépség uralja, szűrt fényhatásokkal, ami a gyengén látók számára fontos körülmény. Az utcai homlokzat felőli traktus helyiségei a kert látványával és a télikerttel tartanak szoros kapcsolatot, indás-virágmintás falfestést és a századforduló ízlését követő falburkolatot kaptak. A tágas, kétszintes hall festetlenül hagyott boltíves mennyezete lenyűgözi a belépőt. A Zsolnay-csempés kandalló, az emeletre vezető, íves lépcső korlátjának eozinos oszlopai, a lépcső fölött restaurált falkép összhatását nem bontja meg a földszinten egy szamárhátíves nyílás mögött kialakított vizesblokk: a nyílás mögött sötétkék, hullámos felületű MDF-burkolat választja le az újat az eredetiről.

Az emeleten és a hátsó traktusokban is ugyanezzel a burkolattal találkozunk: az irodák, a teakonyha, a vezetői helyiségek praktikusan tagolt tereiben mindenütt felbukkannak, tapintható felületük segíti az itt dolgozó gyengénlátókat a tájékozódásban. A falburkolatok többféle szerepet is ellátnak: van, ahol az irodai munkához szükséges szekrényeket rejtik, másutt a nagy üvegfelületek előtt, kisebb nyílásokkal ellátva tompítják a beérkező természetes fényt. A rajtuk megjelenő motívumok mai rokonai a villa eredeti díszítőelemeinek.

Az igazi kihívás a hátsó traktus átfogalmazása volt: itt a nagyobb forgalom és a földszinti hátsó fronton nyitott ügyfélszolgálat elérése új helyzetbe hozta a háborúban elpusztult épületrészt. Az egykori cselédlépcső egyszerű megfogalmazása nem változott, de lefelé haladva az újraépített hátsó homlokzaton az eredeti nyílások helyén a lechneri formakészletből vett nyílásokat alakítottak ki, türkiz színű, mintákkal áttört parapetekkel és belső ablaktáblákkal. A földszinten az ügyfélszolgálati rész egy íves térrel nyílik fel, ennek sötétkék, hullámos burkolata is mutatja, hogy itt újonnan komponált térben vagyunk. Kívülről ezt a részt finom fabordás felület vezeti fel, ez is a gyengénlátók tájékozódását segíti.

A hátsó, új épület közönségforgalmi tere látszóbeton falakkal és nyers színű MDF-burkolatokkal egyszerűséget és kortárs esztétikát hordoz

Kilépve egy kis pihenőudvar fogad, ide fut be a villa első frontja felől érkező passzázs. Az udvar másik oldalán a kétszintes, emeletén üvegfátyollal körülvett szolgáltatóház áll, melynek belső kialakítása egyszerű és célszerű; földszintjén előcsarnok, vizesblokkok, teakonyhák és hátul irodák, az emeleten egy 300 fős előadóterem található. A burkolat egynemű, nyers fa lemezek, a puritán célszerűség mentén kialakított előadótér két részre választható, a külső fényt óvatosan szűrik meg a homlokzat hullámmintásra fúvott üvegpallói. Az épület mögött még egy kis kertrészre is maradt hely, ahol a vakvezető kutyáknak egy futtatót tudtak kialakítani. Még arra is ügyeltek, hogy a két épület közötti udvaron, a mellvéden egy kis bronz maketten letapogatható legyen az épület kettős formája.

A villa és a hozzáépített mai részek kapcsolódása nagyon finom: sehol sem érnek egymáshoz, inkább az átfolyó kontúrok kötik össze őket, az íves gesztusok, a lábazatok egyforma magassága és a motívumok rokonsága. A valaha pompás előkert helyén most gépkocsibeálló és az irányokat térben is leképező kőburkolat van. Az udvar közepén egyedül egy kör alakú medencébe illesztett szökőkút idézi meg a természetet párájával, csobogásával. De a Liget szomszédságában ez elfogadható kompromisszum, cserébe azért, hogy a gyengénlátók minden akadály nélkül használhassák az újra szépséges épületet.

Tervezés éve: 2019-2020
Építés éve: 2021-2023

Nettó alapterület:
A villa területe: 1182,72 m2 + 122,3 m2 terasz
Bővítmény: 661,77 m2

Generál tervező: dmb műterem
Felelős tervezők: Falvai Balázs DLA, Nagy Márton DLA, Ónodi Bettina, Török Dávid DLA
Építész munkatárs: Fekete Tünde, Györgyi Ábel, Megyesi Miklós, Soltész Angéla
Művészettörténész: Csomortány Levente, F. Dóczi Erika, Gömöri Judit
Tartószerkezetek: dr. Medek Ákos
Épületszerkezetek: Higi Balázs
Kertépítészet: Massány Edina


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A klasszikus parasztházak tagolását idézi ez a gyümölcsösben megbújó villa

A klasszikus parasztházak tagolását idézi ez a gyümölcsösben megbújó villa

Családi ház, de meditációs központ is lehetne.

Egy tengerparti ház, amely sosem készül el teljesen

Egy tengerparti ház, amely sosem készül el teljesen

Ilyen az, amikor az építészet és a természet beszélget egymással.

2021-re halasztották a Velencei Biennálét

2021-re halasztották a Velencei Biennálét

Augusztusban sem rendezik meg.

Hirdetés