Ambrus László Berlinben élő magyar építész két háza.

Hirdetés

Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy az építészet a globalizációnak leginkább kitett diszciplína. Valószínűleg azzal sem lepek meg senkit, hogy ez a kijelentés a világtörténelem összes korszakában igaz volt. Építészek, építőmesterek járták a világot, tanultak és tanítottak. Éppen ezért rendkívül izgalmas az, amikor olyan alkotót mutathatunk be, aki magyar építészként bő két évtizede külföldön bizonyítja tehetségét.    
 

fotó © Greypixel Workshop

Ambrus Lászlónak 1983-ban nyílt lehetősége arra, hogy a Műegyetem helyett  külföldön, az akkori NDK-ban kezdje el építészeti tanulmányait. Nyolc hónap katonaság után utazhatott Weimarba, ahol a Bauhaus-Universität építészkarán kezdte első szemeszterét. 1989-ben itt szerzett diplomát. Az iskola elődjét 1860-ban alapították és Gropius igazgatása alatt, 1919-től hívták Staatliches Bauhausnak. Többszöri átnevezés után, a kilencvenes évek elején, ehhez a névhez tért vissza az immár százötven éves intézmény. Kulturális értelemben jelzésértékű, hogy a mesterek olyan diplomatervet kértek a magyar hallgatótól, ami az otthoni tájhoz, jelesül Pécshez kötődik. Ennek során a Havihegy kápolna alatti hegyoldal beépítési, rendezési lehetőségeivel foglalkozott. Diploma után egy rövid időt a Pécsi Tervező Vállalat munkatársaként töltött el, majd a rendszerváltás lendületében, a megnyíló határokon át először Salzburgba ment dolgozni, ahol egy nemzetközi csapatban, pályázatokon vett részt. Ezután a szívét követve, barátnője oldalán Halléba költött, ahol 1992 és 2004 között dolgozott építészként. 2005-ben tette át székhelyét Berlinbe, ahol immár saját, AMBRUS+CO architektur.designra keresztelt irodáját vezeti.

fotó © Greypixel Workshop

Ezek mellett Ambrus László jelenleg a pécsi építészkar doktori iskoláját végzi, szülei Bonyhádon élnek. Családjával a karácsonyi ünnepek után éppen a repülőtérre tartott, mikor is alkalmunk volt egy gyorséttermi kávé mellett irodájának két legfrissebb projektjét megismerni.

fotó © Greypixel Workshop

Mikor megbízó és építésze találkozásáról, kapcsolatáról érdeklődtünk, némiképpen meglepő módon azt a választ kaptuk, hogy családi házak esetében szinte kizárólag a baráti felkérések és ajánlások játszanak szerepet éppen úgy, mint idehaza. A németeknél egyébként is jellemző, hogy úgymond „veszik a házaikat”. A projekt tulajdonosa, a Bauträger – magyarul fejlesztő – kínál fel 5-6 tervváltozatot, ami közül a megrendelő választ, ritkább, hogy közvetlenül kér fel építészt. Ehhez bátorság kell és együttműködési készség, mindkét fél részéről. Ambrus fontosnak  tartja, hogy alapvetően az építtető tervez, vagyis az ő elképzeléseit, vágyait kell megérteni, lefordítani és megvalósítani. Ugyanakkor az is gyakorlati tapasztalat, hogy a német megbízó semmivel sem képzettebb vizuálisan, nem jobb a térlátása, nem tájékozottabb a design és funkcionalitás kérdé-seiben, mint a magyarátlag. Minden tervezőnek le kell ásnia a gyökerekig, hogy megértse a megrendelő valós igényét.

fotó © Greypixel Workshop

A magyar modellhez képest azonban Németországban az építész kicsit úgy működik, mintha az építtető „ügyvédje” volna, így teljesen független a projektben részt vevő cégektől. A kontraktus arra szól, hogy a tervező az építést végigkíséri és mindig az ügyfele érdekeit védi. Bár a beszállító, alvállalkozó cégekkel a megrendelő önállóan köt szerződést, de az építész ezeket a szituációkat is felügyeli. Így az építészeti tartalom is jobban védhető. Ezt a tiszta elképzelést azonban a német piacon is kisiklathatja az ár.

fotó © Greypixel Workshop

Rátérve a két konkrét projektre, a vízparti ház, vagyis Klaus-háza esetében a megbízó maga is ingatlanfejlesztő, akinek kitartó munkával kellett összesen húsz tulajdonostól a különféle telekrészeket megvásárolnia. Számára Ambrus tervezett már egy házat, de annak a telkét végül eladta, abból nem lett építés. A vízpart-szituáció mellett meghatározó volt a hatalmas tölgyfa pozíciója, mert azt mindenképpen a kompozíció részévé kívánták tenni. Így a kalapács-formájú telek közepén álló százéves, szoborszerű fa köré feszül ki az épület. Egy beton sík szervezi a tömegeket, ami alatt a parkoló, illetve az önálló irodai rész szintén kapcsolódik a főtömeghez. Természetesen az épület gépészete a komplex és szigorú előírások-nak, szabályrendszernek megfelelően a lehető legalacsonyabb energiaigénnyel rendelkezik.



A második családi ház (Villa Negra) némiképpen rendhagyó, hiszen az építész saját családja számára tervezte. Ambrus László ugyancsak építész végzettségű feleségének szüleié a telek, amire korábban készült egy hétvégiház-terv, de végül ez nem valósult meg. Egy saját ház a nyárfaerdő szélén majd harminc évig beteljesületlen álom volt a berlini házaspár, a szülők életében. Következésképpen kézenfekvőnek tűnt a „kétgenerációs” program megfogalmazása: két egymástól tejesen független lakás külön bejáratokkal egyazon épületben, amelyek közül az egyik az idős évek eltöltésére alkalmas, amíg a másik lakrész egy kis városi lakás méreteire szabott. Ezek közül a nagyobb 126 m2, a kisebb 62 m2 hasznos alapterületű, és e 2006-ban átadott épület építési költsége 338 000 eurót tett ki.

fotó © Greypixel Workshop

Idézzünk az építészeti műleírásból: „A kompakt fekete tömb két funkcionális egysége a belső struktúrából nyeri el identitását: a délután besütő napra és a kertre fordul a földszinti lakás. Ez a kert a tágas teraszhoz kapcsolódva, attól kéznyújtásnyira terül el. Így a szülők bármikor, mindenféle akadály nélkül hódolhatnak szenvedélyüknek, a kertészetnek. A »juniorsuite« az emeleten tálalható. A elkülönített szobákkal szemben egy következetesen strukturált ugyanakkor nyitott alaprajzot részesített előnyben az itt lakó fiatal házaspár. A nagyszabású üvegfelületeken át az évszakok változásával folyton változó, élő »faliképként« költözik be az utca másik oldalán elterülő nyárfaerdő a lakótérben. Mint az évszakok, úgy változnak a hétköznapok téri igényei. Így a strukturálisan formált homlokzatok nem teszik leolvashatóvá az alaprajzot. Az emeletmagas toló-spaletták szükséglet szerinti mozgatásával újra és újra változik az épület megjelenése is. A kubus feketés-erezetes felületével és visszahúzódó megjelenésével nem akar konkurálni inhomogén környezetével. Mint egy hatalmas sötét fahasáb fekszik csöndesen az erdő szélen. Csak a néha előbukkanó korallpiros ablakkeretek sejtetik az eleven, színes magot a fekete héj alatt.”

fotó © Greypixel Workshop

Zárásképpen mondható, hogy két olyan alkotást sikerült Ambrus László révén megismernünk, ami kitűnően reprezentálja egy nagyszerű, magyar gyökerű német építész-iroda munkáját. Egy ilyen beszélgetés mögött mindig ott a gondolat, miszerint a határok nem pusztán egy irányba nyitottak. AMBRUS+CO architektur.designra a jövő-ben akár magyarországi megbízás is várhat.  

Szöveg: Martinkó József
Építész: Ambrus László (AMBRUS+CO architektur.design)
Fotó: Greypixel Workshop

A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON magazin 2014/1-es lapszámában. 

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 120 - 2015/04. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Séta Milanóban, Leiviskä-interjú, villák és családi házak


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Hétmillió dollárért adták el Frank Lloyd Wright fiának egykori otthonát, amelyet az építész tervezett

Hétmillió dollárért adták el Frank Lloyd Wright fiának egykori otthonát, amelyet az építész tervezett

Az építész iskolájának volt tanítványai vásárolták meg.

Ennek a nappalinak nincs teteje, beesik az eső, de pont ezt szeretik benne

Ennek a nappalinak nincs teteje, beesik az eső, de pont ezt szeretik benne

Japán megoldás arra az esetre, ha túl kevés a hely és nincs kert.

Hirdetés