A 360 Design Budapest kiállításon jártunk.

Hirdetés

„Közeledések és távolodások. Újrafelfedezés és tudatosság. Folyamatosan változó dinamika és játék a műfaji határokkal” – ezekkel a felütésekkel indult az idén október 4. és 10. között, a Bálnában megrendezett 360 Design Budapest kiállítás, Bonta Gáspár építész által megfogalmazott kurátori koncepciója. A Magyar Divat & Design Ügynökség égisze alatt második alkalommal megrendezett, hazai és regionális tervezők munkáit bemutató tárlat különlegessége egyebek mellett az volt, hogy rávilágított a design és képzőművészet közötti határ elmosódására. Továbbá bemutatta, hogyan „reagálnak” a formatervezett tárgyak a jelenünket és a jövőnket meghatározó változásokra, közben pedig merítenek kulturális gyökereinkből.  
 

Az idei kiállítást új helyszínen, a Bálnában rendezték meg, ahol a koncepció részeként a kiállítótér berendezéséhez, az installációkhoz felhasznált összes alapanyag – OSB lapok, téglafalak és -rakások – hulladékmenetesen bonthatók voltak, hogy az eseményt követően újrafelhasználhatóak legyenek. A kiállítás egyik fő motívuma a víz volt, ezt szimbolizálta az izgalmas fényjátékot nyújtó hőtükörfóliával borított padló is, a tárlatot pedig az erre helyezett pallók által megrajzolt útvonalon, egy „egyenes labirintuson” keresztül járhattuk be, ami természetesen utalás az idén száz éve született Pilinszky Jánosra. A víz ciklikus, visszatérő jellege szintén az újrahasznosítást, a termékek újjászületésének tematikáját erősítette, ami ebben az évben kiemelt jelentőséggel bírt és mind a 28 hazai és tíz regionális tervező munkáira jellemző volt. 

A 360 Design Budapest tárlaton ismét megbizonyosodhattunk róla, hogy mind anyaghasználatban, mind technikai- és formai újításokban a világítás erős vonal a jelenlegi hazai formatervezés terén: a kiállított tárgyak között megismerhettük a Red Dot-díjas Miklósi Ádám és Koczka Kristóf kapcsolók nélküli Nousu sorozatát, az Oleant műalkotásszerű lámpáit, de jelen volt a POSITION Collective, a LumoConcept, a Loomiosa és Leits Miklós is meghatározó termékcsaládjaikkal, sorozataikkal. 
 

Egy új gyártástechnológiával készült termékkel mutatkozott be Temesi Apol, aki 100%-ban újrahasznosított gyapjú felhasználásával készíti RAWfiction nevű látványos zengéscsillapító felületeit. Más megközelítésben használta ugyanezt az anyagot Dóra Riederauer, akinek BABA Swing nevű hintája mellett nehezen lehetett elmenni. A bútormárkák között idén kiállított a Forms Design, a Komok, a FabLab, a YOZA, a betonbútorokat gyártó OBAI és a Concrazy, valamint a Tangens bútorcsaládjával idén Red Dot-díjat kapó Kele Sára.
 

A rendkívül sokszínű termékek között a kiállításon bemutatkozott az ESSTRE márka térelválasztó falával, Cserba Anna a Bauhaus eszméjére reflektáló Linus székével, Ulmann István Pet Flat nevű, kisállatok számára készített kutyaházával. Egyediségük miatt ugyancsak felkeltették az érdeklődők figyelmét Czikkely Panni Czikkcakk nevű műhelyének termékei, a vajdasági kézműves hagyományokból táplálkozó itthon. design studio tárgyai, a Meander szobrai, Szenteczki Boldizsár anyagkísérleteken alapuló munkái, a Komonka kézzel szőtt, csodás textiljei és a Viaplant növényi összetételű kreatív anyaga.

Izgalmas volt „összehasonlítani” a keramikusok munkáit is: például míg a tárgytervező és festő Antal Balázs, BAANTAL márkájának termékei kézzel festett és fröcskölt technikával készülnek, az ERROR N’ MORE az ősi, magas hőfokú fatüzes égetés kiszámíthatatlanságáról szól, a KOKOMO Ceramics egyedi kerámiáit a japán ikebana kultúra ihlette, míg Botos Balázs darabjai inkább az „otthonos érzés”-re törekszenek – mégis mindegyik tervező termékein érezhető a művészet és design közötti határ összemosása.
 

Az összesen közel 180 magyar és közép-európai kortárs alkotás, mellett teltházas kurátori és exkluzív tárlatvezetések, designtörténeti fal és nagysikerű kerekasztal-beszélgetések színesítették a Magyar Divat & Design Ügynökség által második alkalommal megvalósított rendezvényt, amelyen a magyar formatervezők cseh, lengyel és szlovák tehetségekkel közösen mutatták be Közép-Európa designipari kulturális gazdagságát és kortárs alkotásaikat.

Az eddig öt nemzetközi díjjal – köztük a designvilág Oscarjának is hívott Red Dot-díjjal, valamint az A’ Design Award & Competition és a Global Eventex Awards két-két érmével – is elismert 360 Design Budapest kiállítás idén is „diigitális” esemény volt, vagyis az érdeklődők nem csak fizikálisan, de digitálisan is megnézhették, illetve jelenleg is bejárhatják a tárlatot az esemény weboldalán keresztül. (X)
 

360 Design Budapest | Web | Facebook | Instagram

 

Még több és nagyobb fotóért katt a képgalériára!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Együtt fejleszti a hazai divat- és designipart az MDDÜ és a HEPA

Együtt fejleszti a hazai divat- és designipart az MDDÜ és a HEPA

A megállapodásnak köszönhetően a magyar iparági szereplők hosszú távú szakmai támogatásban részesülhetnek.

Funkcionalitás és esztétika kiváló ötvözése

Funkcionalitás és esztétika kiváló ötvözése

Elkészültek az MDDÜ által indított első design LAB program párosainak szériaérett alkotásai.

Kilenc magyar márka a Milano Fashion Weeken

Kilenc magyar márka a Milano Fashion Weeken

Őszi-téli kollekciókat mutatnak be.

Hirdetés