A MOME Balatorium alternatív oktatási helyszíne (X)

Hirdetés

A MOME Balatorium kétéves időtartama alatt megannyi digitális és fizikai program és produktum született, amelyek mind a balatoni régió ökológiai kérdéseire fókuszáltak. Az egyik ilyen kézzel fogható eredmény a Foliorium pavilon, egy kültéri közösségi funkciójú tér, amely alkalmas edukatív tartalmak befogadására és közvetítésére, ergo szabadtéri tanteremként képes funkcionálni. Szentandrási Dórát, a MOME Balatorium szakmai vezetőjét és Szalontai Ábelt, a MOME Balatorium program vezetőjét kérdeztük a pavilonról, amelyről egyszerre lehet szélben dagadó vitorlákra, és egy összeomló kártyavárra is asszociálni. Az pedig, hogy a Balaton jövője melyikhez fog kapcsolódni inkább, az többek között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt projektje, Balatorium hosszútávú hatásain is fog múlni.
 

Fotó: Lakos Máté

Miben látjátok az alternatív oktatási helyszínek relevanciáját ma? Hogyan tudja egy ilyen jellegű építmény hatékonyan támogatni a tudásátadást, illetve az ökológiai érzékenyítést a Balatorium kontextusában?

Szentandrási Dóra: Az alternatív oktatási helyszínek általában rugalmasabb tanulási környezetet jelentenek a diákok számára, valamint lehetőséget adnak a pedagógusok számára az innovatív tanítási módszerek kipróbálására és fejlesztésére. Ezek a metódusok javíthatják az oktatás hatékonyságát, és segíthetnek a diákoknak abban, hogy jobban megértsék a tananyagot. A Foliorium helyszínt biztosít arra, hogy az oktatás sokszínűbbé váljon. Az építmény centrális térszervezése, valamint különálló cikkelyei jól kiszolgálják a különböző tanulási stílusokat és igényeket. Bízunk benne, hogy ez hozzájárulhat az inkluzív oktatáshoz, ahol minden diáknak lehetősége van sikeresen résztvenni az oktatási folyamatban.

A teljes Balatorium projekt célja a Balaton ökológiai problémájára való érzékenyítés. A pavilon az ökológia könnyen felboruló egyensúlyát érzékelteti a kártyavárszerű alakjával, így már maga a forma is erre hívja fel a figyelmet. Ezért a pedagógusok is figyelmet fordítanak arra, hogy sokszínű témákat vigyenek be a Folioriumba, amelyek között számos ökológiával kapcsolatos óra is van. 


A pavilon a MOME építész hallgatóinak tervei közül került kiválasztásra. Miért esett a választás Houchard Gábor és Kocsis Tamás koncepciójára?

Sz.D.: A 2022 tavaszán megvalósuló építészeti kurzust a másodéves BA építész hallgatók számára hirdettük meg. A kurzus oktatói Pozsár Péter és Benson Marcell voltak. A kurzus célja egy moduláris rendszerbe illeszthető, egy vagy több térelemből álló kültéri téri installáció volt, amely alternatív oktatási helyszín és kiállítótér is egyben. A kurzus végén szakértőkből álló öt tagú zsűri választotta ki azt a tervet, amely formailag, funkcionálisan és minden egyéb más szempontnak megfelelően megépülhet.
 

Fotó: MOME Balatorium

A választás Houchard Gábor és Kocsis Tamás játékos térszervezésű Foliorum Pavilonjára esett, amely aztán a teljes évfolyam részvételével, Pozsár Péter és Benson Marcell irányításával épült meg az örvényesi építőtáborban 2022 nyarán. Az építmény alapzata vasból van, míg a térelemek szerkezete fa, erre került kifeszítésre a fehér „vászon”.
 

Fotó: MOME Balatorium

Melyek a pavilon legfőbb erősségei a funkciója és a mondanivalója szempontjából? 

Sz.D:. A pavilon önmagában is figyelemfelkeltő megjelenése emlékeztet a balatoni vitorlákra, ezt erősíti a tér tagoltsága és játékossága is. A Foliorium téri elemeinek centrális elhelyezése lehetővé teszi, hogy minden oldalról ugyanolyan jól megközelíthető legyen, ez biztosítja, hogy aktívan bevonja a közönséget. A belül kialakuló centrális tér alkalmas közösségi programokra, ugyanakkor a vitorlák által lehatárolt kisebb szeletek lehetőséget adnak az elvonulásra is. A pavilon egyszerre nyitott és zárt megjelenését hangsúlyozza az is, hogy a vitorlák pengeként állnak a térben, felső lehatárolás nélkül. A térelhatároló elemek felülete és elhelyezkedése biztosítja továbbá, hogy a pavilon kiállítótérként is tudjon funkcionálni. 
 

Fotó: Darab Zsuzsa

Milyen inspirációs- és jelentésrétegei vannak az építmények, és mire utal ennek vonatkoztatásában a Foliorium elnevezés?

Szalontai Ábel: Az elnevezés a levél, mint természeti erőforrás és a transzformáció lehetőségének szimbolikájából inspirálódott. Ez az asszociáció, ami a természet törékenységét sugallja, csak az első rétege az installációnak. Az első látásra légies tér a használat során új összefüggéseket tár fel a környezetével. A Foliorium tömegét alkotó felületek centrálisan rendeződnek, aminek célja az együttlét és közös gondolkodás lehetőségének megteremtése, valamint a külső és belső terek eltérő dinamikája. A levegő mozgása, és a fény transzparens jelenléte szintén inspiráló. Kiemelt cél a tudás megosztása és az érzékenyítés, így az épület felületei akusztikai és vizuális üzenetek hordozását is lehetővé teszik. 
 

Fotó: Darab Zsuzsa

A pavilon már több helyen megmutatta magát, többek között augusztusban a Balatorium Ökológiai x Kulturális Hétvégén Örvényesen. Nemrég pedig Zircre, a III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola udvarába. Hogyan szerepelt a pavilon a közönség előtt?

Sz.D.: A hallgatók már a tervezési feladat briefjében megkapták, hogy a pavilon több helyszínen is felállításra kerül majd, ezért szerencsére nem okozott gondot a pavilon szét- és összeszerelése, szállítása. Összesen négy alkalommal került eddig felállításra. A strapabíró anyagoknak köszönhetően szinte alig rongálódtak az elemek. Minden alkalommal további fejlesztésekkel bővült a pavilon, például padozattal és világítással. A kialakítása miatt könnyen fenntartható, üzemeltető, így az iskola számára a működtetése nem jelentett különösebb nehézséget. 


Milyen visszajelzések érkeztek a látogatóktól, a 14-18 éves célcsoporttól, valamint a zirci iskola diákjaitól?

Sz. D.: Az örvényesi Ökológiai x Kulturális Hétvégén főleg családok vettek részt a pavilonban szervezett programokon, kisebb gyerekekkel. A 14-18 éves korosztály legintenzívebben Zircen használta a Folioriumot. Eddig közel 15 tanórát tartottak a Pavilonban, nagyjából 300 diáknak, változatos tantárgyak keretében. A tanórákon kívül számos délutáni program valósult meg a Pavilonban, kiállítások, koncertek, valamint a közelgő karácsonyi ünnepségek részeként is megjelenik majd.

Nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a pedagógusoktól. A diákokat kizökkenti a környezetváltozás, motiváltabbak és érdeklődőbbek.

Fotó: Lakos Máté

Hogyan látjátok a Foliorium továbbfejlesztési lehetőségeit? Van kilátás arra, hogy több ugyanilyen, vagy hasonló pavilon készüljön akár a balatoni régióban, akár az ország más pontjain?

Sz. Á.: Az eredeti elképzelés szerint a Foliorium moduláris rendszer. Alakítható, bővíthető és magában hordozza a továbbtervezés lehetőségét. Az installációban rejlő akusztikai és vizuális lehetőségek a jövőre nézve nyitva hagyják a felhasználás későbbi variációit. Az eddigi tapasztalatok bíztatóak a jövőre nézve. A párbeszéd már elindult a regionális intézmények és a MOME között, bízom benne, hogy átlépjük azokat a határokat, amik egy ilyen vagy hasonló helyzetben a folytatást akadályozni szokták.

Az eredendő ötletünk az volt, hogy a Foliorium megszületése elindítja a közös gondolkodást és aktív cselekvést, ami az oktatás lehetőségeinek megújítására fókuszál. Örömmel látjuk, hogy hasonló kezdeményezések erőterébe kerültünk. Nem vagyunk egyedül, ami optimizmusra ad okot abból a szempontból, hogy a kezdeményezés országos szinten is megtalálhatja majd a helyét.


Az előző kérdést most szeretném kitágítani, és nem csak a pavilon, hanem a Balatorium továbbfejlesztési lehetőségeiről, jövőbeli vízióiról kérdezni benneteket. Lebeg a szemetek előtt következő állomás? Mennyiben lehet, vagy lenne érdemes a Balatorium során kidolgozott módszertanokat, programokat, produktumokat más hazai tájakra adaptálni?

Sz. Á.: Az utóbbi hónapokban már azon is dolgozunk, hogy a MOME Balatorium eredményeit és értékeit hogyan tudjuk tovább vinni. A hallgatók és a MOME Balatoriumban résztvett külsős partnereink bevonásával a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa programon túli jövőkép megtervezése és megvalósítása a célunk. Ez a folyamat jelenleg a kutatási fázisban van, január közepére várható eredmény.


Végezetül, melyek számotokra az elmúlt két év legnagyobb tanulságai és legmeghatározóbb pillanatai?

Sz. Á.: A legnagyobb tanulság, hogy amiben hiszünk, képes erőt adni az elveszettnek tűnő pillanatokban is. Egy ilyen összetett folyamatban óhatatlanul vannak hullámvölgyek, de a felismerés, hogy eltántoríthatatlanok vagyunk a közös cél elérése érdekében, olyan közösséget teremtett, aminek ereje mára már kézzel fogható. Az elvégzett munka eredménye a rengeteg tapasztalat és élmény már nemzetközi összefüggésben is mutatkozik. A hálózat, ami a szemünk láttára születik, a közös tervek és a látóhatárra került lehetőségek kirajzolják a folytatás kontúrjait. A közös cél egy a balatoni régióban megjelenő izgalmas helyszín megteremtése, amit MOME MAG névre kereszteltünk. A legmeghatározóbb pillanat annak a felismerése, hogy mindez már nem csak egy álom, hanem egy megteremthető elképzelés.
 

Fotó: Darab Zsuzsa
 

MOME Balatorium fő támogatója: Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program
Szakmai partnerek: Bakony-Balaton Környezetvédelmi Oktatóközpont Egyesület, PAD for environmental justice

A BALATORIUM a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa kiemelt projektjeként szakmailag megalapozott módon hívja fel a figyelmet a térség ökológiai kihívásaira. Kulturális és művészeti projekteken keresztül kezdeményez párbeszédet a Balaton ökológiai rendszeréről és értékeiről. Elősegíti a tudományos intézmények és a kulturális szféra közötti hosszútávú együttműködéseket és ezeken keresztül nemzetközi dimenzióba helyezi a Balaton és térsége ökológiai kihívásait és az ezekre reflektáló művészeti-kulturális eseményeket. A MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) 2021 őszén csatlakozott a BALATORIUM programhoz egy komplex edukációs programmal, melynek célja, hogy a művészet és a design eszközeivel érzékenyítse a 14-18 éves korosztályt a Balaton ökológiai problémáira.


 

MOME Balatorium | Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Hamarosan nyit a MOME étterme

Hamarosan nyit a MOME étterme

Elérhető árú, változatos, minőségi gasztronómiai tartalommal.

Kreativitást ösztönző nagykövetségi étkészlet és az iskolai közétkeztetésben használható játékos, praktikus tárgycsalád

Kreativitást ösztönző nagykövetségi étkészlet és az iskolai közétkeztetésben használható játékos, praktikus tárgycsalád

A  Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kerámiatervezés mesterképzési szak két diplomamunkáját mutatjuk be.

Építsd fel a családodat! – játékterápiás segítő eszköz a MOME Formatervező Művész tanszék mestermunkái között

Építsd fel a családodat! – játékterápiás segítő eszköz a MOME Formatervező Művész tanszék mestermunkái között

Pataki Katalin mestermunkájában egy olyan összerakható játékterápiás eszközt alkotott meg, ami ötvözi a bábjáték és a családrajz terápiás alkalmazását. 

Hirdetés