Megjelent az új Labor kiadványunk, cikkünk a 2025/1-es lapszámból közöljük.
Vagány és ösztönös tervezői ötletek, kimaxolt környezettudatosság: egy brand-gyanús, márkabarát Tesla szerviz a MINUSPLUS kollektívájától.
A Tesla autómárka sikerének egyik, ha nem legfontosabb összetevője az a nonkonformista attitűd, amellyel a márkagazda minden hasznosítható marketingelemet kifacsart a Nicola Tesla életművét és munkásságát dobbantóként használó ötletéből. A piaci sikerhez nyilvánvalóan merészség – v. ö. kíméletlenséggel felütött erőszakosság – is kell, ebben Elon Musknak jelenleg nincs párja a glóbuszon, követői viszont már talán számosan iperednek. De most nem politika és globális makroökonómia ölelkezéséről írunk, mindössze egy remek épületről, amelyet tulajdonosának, a rallys múlttal is bíró lelkes Tesla-barátnak ajánlott elfogadásra az egyik leginnovatívabb, az építészet és belsőépítészet határterületeire is bátran kimerészkedő hazai tervező iroda.

A gyártó 2019-ben bemutatott új modellje, a Tesla Cybertruck szögletességben megfogalmazott progresszivitása adta az első lökést a formákhoz. Ahogy Alexa Zsolt visszaemlékszik, „Keresgéltünk, keresgéltünk, hogy mitől lehetne izgalmasabbá tenni a főhomlokzatot. A Cybertruck futurisztikus látványa adta az első lökést, hogy érdemes lenne az orr-formát használni ezen a nagyon funkcionális épületen.” Habár az iroda gyakorlatilag sosem élt ezzel a fajta megoldással, itt a tervezők és a tulajdonos is egyetértett abban, hogy a Teslavarázsló esetében az eredeti design kínálta indokoltságon túl időjárásvédelmi haszna is lesz a garázsok fölé benyúló tető-kialakításnak.

Az épület főhomlokzata a legintenzívebb benapozású, délnyugati irány felé kissé döntött, így ezzel a kettő az egyben megoldással árnyékolási funkciót is betölt: nem szükséges kiegészítő elemeket felszerelni a homlokzatra. Érdekesség, hogy az automata kapuk is követik a főhomlokzat dőlésszögét. A tulajdonos szerint több gyártó is elutasította a megrendelést, pedig a gyakorlat azt mutatja, hogy a garázskapu köszöni, ebben a helyzetben is kiválóan működik. A színválasztás is a típus karakterszíneiből építkezik, ezzel is erősítve a márka-kapcsolódást.

Az alaprajzi szerkesztés a belső, lineáris funkciósort követi. A főbejárat a recepció, ügyfélváró és a kiszolgáló területek feltárásának csomópontja. A belső területek az ügyfélváró mögött helyezkednek el – például a kisebb elektronikai és egyéb műhelyek, a teakonyha, a szociális blokk és a napi raktár. A nagyraktár a szerelőállások hátsó traktusában, egy galériázott térben kapott helyet. A délnyugati traktusban található az épület legfontosabb területe, a 4 állásos szerelőműhely. Egy dupla üvegajtón át a kíváncsi ügyfelek követhetik is, mi történik az autójukkal. (Ez a látványszerviz-funkció amúgy megérne egy hosszabb kifejtést, ismerve a férfiember – értékskálától független – túláradóan bensőséges viszonyulását az általa birtokolt gépjárműhöz.)

Feltétlenül szót kell ejteni az épület környezettudatos tervezési elemeiről. Az árnyékoláson túl a sédtető formája az északi, szűrt fény beérkezését biztosítja. Ez a fénymennyiség elegendő a műhelytér káprázatmentes, természetes megvilágításához napközben. A tető formája amúgy harmonikusan követi-folytatja a főhomlokzat formáját a hátsó traktus irányába. A sédtetős kialakításnak köszönhetően mindkét tetősík teljes felületén napelemeket helyeztek el – kapacitása jelenleg 30 kW, amelyet a megengedett 50-re kívánnak bővíteni, de a kizárólag megújulók használatának köszönhetően a ház már így is nulla energiafelhasználású. A 30 kW mennyiség amúgy nem csupán a hőszivattyús fűtési-hűtési rendszerre segít rá, de a szervizelt autók töltésére is elegendő.

És ki ne lenne elégedett, ha a kocsiját tele tankkal – akkumulátor-töltéssel – kapná vissza a javítás után?
És akad még egy „szokásos váratlan” megoldás a MINUSPLUS tervezőitől.
Egy időben a Tesla Model S kilincseinek jó része – konstrukciós hiba miatt – cserére szorult. Kincs a sok kilincs, gondolta Kiss Balázs, az iroda egyik munkatársa, aki a saját cégében, a Recyclistában már jó pár falióra-prototípust épített használt kerékpár-alkatrészekből. A Teslavarázsló ügyfélterében a kidobásra ítélt kilincseknek felhasználásával készített egy mutatós, jó méretes faliórát.
Tervezés: 2020
Kivitelezés: 2020 – 2021
Nettó alapterület: 600 m2
Generáltervezés, Építészet, Belsőépítészet, Signage tervezés: Minusplus Generáltervező Kft.
Vezető tervezők: Alexa Zsolt DLA, Rabb Donát, Schreck Ákos DLA
Építész munkatársak: Kis Balázs, projektvezető építész Szarvas Richárd, okl. építészmérnök Tátrai Anna Flóra, okl. építészmérnök Tislér András, okl. építészmérnök Bessenyei Sarolta, okl. építészmérnök
Szaktervezők:
Tartószerkezet: ILT98 Kft. / Tegyei Gábor
Épületgépészet: HR Team Stúdió / Hrustinszky Tamás
Épületvillamosság: VBN Mérnökiroda / Márton István
Tűzvédelem: F.S.Z. Tűzvédelem / Fenyvesi Zsolt
Út-terv: Parádi Zoltán Péter
Közmű terv: GÉM Kft. / Széles Gergely
Épületszerkezetek: Dudinszky Tervezőiroda Kft. / Oláh Krisztián


