Az építészeti koncepció meghatározó eleme a környezettel való szoros kapcsolat.

Béres Adriennt szoros szálak fűzik a különböző sportokhoz, így pontosan tudja, hogy a megfelelő körülmények mennyit tudnak javítani a teljesítményen és plusz motivációt is adnak. Az idén 100 éves Budapest Evezős Egyesület telephelyének tervezésekor egy olyan épület létrehozását tűzte ki célul, amely valós igényeket elégít ki, meglévő problémákat próbál egyszerűen és következetesen kezelni, szerethető lesz a használói számára is és a természet elválaszthatatlan része. 

Helyszín és problémafelvetés

A tervezési helyszínként az elmúlt időszakban kissé magára hagyott, a Népsziget déli csücskében, a Marina part szomszédságában található területet választotta, ahova a környékre egyébként jellemző fejlesztések nem értek el, a festői környezetben valójában mostohább körülmények uralkodnak. Bár a sziget felé közeledve a vadregényes tájat az evezősök megtöltik élettel, jól ismert a vízi sportok szerelmesei számára a helyszín, a többség annak ellenére megfeledkezett róla, hogy rengeteg lehetőséget rejt magában a terület.

Bár az egyesület igyekszik a legkifogástalanabbul működni, egyértelműen kinőtte már jelenlegi telephelyét, illetve a folyamatos átalakítások során folyamatos kompromisszumot kellett hozni a fellépő anyagi korlátok miatt, ami erős kontrasztban áll a környéken történő beruházások minőségével.  Az anyagi korlátok miatt fellépő kompromisszumos megoldások kezelésén túl van még egy másik tényező is, ami az eddigi kialakításnál figyelmen kívül lett hagyva.

A tervezési helyszín árterület, a Duna szélsőséges esetben akár az egész földszinti szintet is elöntheti. A fejlesztések során így egyértelmű volt, hogy az árvízvédelmi követelményeknek meg kell felelni.

Koncepció

A tervezett épület a meglévő épületrészek elbontásával került kialakításra, maga után vonva egyfajta funkcionális átrendezését is. Az elbontott csónaktárolók kapacitását a megmaradó főépületből kikerülő edzőterem helye tudja felvenni. Fontos cél volt, hogy a mostani, tulajdonképpen ablak nélküli, keskeny, nyomasztó edzőterem helyett egy sokkal emberibb, impozánsabb tér jöjjön létre. 

Az új épület a meghagyott főépület egyfajta meghosszabbításának is tekinthető. Az épület telepítésénél Béres Adrienn azt a kérdéskört is vizsgálta, hogy miképp tud a régi és az új közösen együttműködni, hogyan tudják egymást erősíteni ahelyett, hogy egymás alárendeltjéivé válnának. Kérdés volt az is, hogyan tud az épület minden irányba kommunikálni, létre lehet-e hozni egy olyan beépítést, ahol van egy zárt, intim kert rész, másfelől mégis teljesen nyitott a környezetre.

A koncepció fő része volt, hogy az épület, különösen az edzőtermi rész a lehető leginkább kapcsolatba tudjon lépni a vízzel, ezzel közelítve a kültéri edzések élményéhez. Az épület Dunával párhuzamos elhelyezésével a lehető legnagyobb felületen biztosított a kilátás a vízre.

Másik fő koncepcionális elem volt, hogy az épület minél légiesebb hatást tudjon elérni, mintegy belesimulva környezetébe. Az épület lábakra lett állítva, és az alapterületéhez képest viszonylag kevés helyiség kapott helyet a földszinti fogadó szinten, ezzel is csökkentve az épület környezeti lenyomatát. Azon túl, hogy ennek térszervező szerepe is van, árvízvédelmi szempontból sem elhanyagolható a fontossága.

Megvalósítási terv

A földszinti fogadó szint egyfajta átmeneti térként működik. A telekhatárra húzott épület a körülötte lévő köztér szerves részévé válik, az itt helyet kapó kávézó pedig egy plusz lehetőséget biztosít az egyesület számára az anyagi forrásaik gyarapításához. Az emeleti szinten helyet kapó fő funkciók szervezése egyszerű, átlátható. A kiszolgáló helyiségek a sziget belseje felé egy zárt magot képeznek, míg a mobil falakkal osztható edzőtermi rész a Duna felé teljesen transzparens homlokzattal fordul. 

A funkcionális kettősség mellett a szerkezeti kettősség is jellemzi az épületet. A földszinti szinten, ahol esetlegesen a víz jelenlétére is számítani kell, nehéz, monolit vasbeton szendvicsszerkezetek képzik az épület határolását, míg a légies hatást elérni kívánó emeleti részen acél könnyűszerkezetes váz került kialakításra, szerelt fa homlokzatburkolattal.

Az épület homlokzatképzésénél fontos volt az alkotó számára, hogy az épület egyszerre tudjon utalni a Népsziget egykori ipari karakterére, mindeközben mégse szakadjon el túlságosan a természeti tájtól.

Az anyagok megválasztásánál is ezeket az irányelveket tartotta szem előtt. A látszóbeton felületek a sziget ipari karakterével állnak párhuzamban, míg a hőkezelt fa homlokzatburkolat a természetesség érzetét kelti. A nagy üvegfelületek pedig a tájjal való transzparens kapcsolatot segítik elő.

Az épület homlokzatképzésénél fontos volt, hogy az épület egyszerre tudjon utalni a Népsziget egykori ipari karakterére, mindeközben mégse szakadjon el túlságosan a természeti tájtól. A látszóbeton felületek a sziget ipari karakterével állnak párhuzamban, míg a hőkezelt fa homlokzatburkolat a természetesség érzetét kelti. A nagy üvegfelületek pedig a tájjal való transzparens kapcsolatot segítik elő.


  • Alkotó: Béres Adrienn
  • Szakdolgozat címe: Budapest Evezős Egyesület telephelyének fejlesztése 
  • Konzulens: Fenes Tamás DLA
  • Épületszerkezettani konzulens: Laczkovics János Péter
  • Tartószerkezeti konzulens: Orbánné Dr. Csicsely Ágnes
  • Opponens: Czigléczki Attila
  • Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Építészmérnöki Kar, Urbanisztika Tanszék
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Közösségépítés a Vajdaságban, designnal

Közösségépítés a Vajdaságban, designnal

Szalai Bálint itthon. projektje egy kisváros mestereinek lehetőségeit szélesíti. 

Más-más zenét hallgatnátok, fülhallgató nélkül? Mostantól nem probléma

Más-más zenét hallgatnátok, fülhallgató nélkül? Mostantól nem probléma

Kókai András (MOME Formatervező Tanszék) diplomamunkája.

Újrahasznosítás magasabb szinten, hazai designnal

Újrahasznosítás magasabb szinten, hazai designnal

Somogyi Zsuzsa (MOME Formatervező Tanszék) diplomamunkája.

Hirdetés