Tervezési szerződés és arculati pályázat „Pest főutcájának” megújításáért.
A Nagykörút tervezett megújítása túlmutat a közterületek fejlesztésén. A Fővárosi Önkormányzat célja, hogy egy pezsgő, a környéken élőknek és az idelátogatóknak egyaránt vonzó szolgáltatásokkal és üzletekkel teli körút jöjjön létre, az üzletportálok és a homlokzatok megújításával, kulturális és közösségi programok szervezésével.

A neon nem csupán fényforrás: identitás, múltidéző és városi hangulatkép. E gondolat hívta életre az általunk javasolt arculati koncepciót, amely klasszikus neon-esztétikát épít be a Körút megújuló vizuális világába – kulturális örökségként és jövőformáló városi élményként egyaránt.

A logó formai alapját a neoncsövekre jellemző ívelt világ illetve a Körút egyaránt íves, kanyargó formája adja. Ezekre reflektál a logó ritmusa: dinamikus, mégis folytonos. A nosztalgikus csőszerű formák letisztult vonalvezetéssel időtálló digitális megjelenést biztosítanak a és fizikai térben egyaránt.
A neon szerepe Budapesten és a Körúton
Budapesten két nagy neonfénykor volt: az 1920–30-as, majd az 1960–70-es években. Az Oktogon, a Blaha Lujza tér és a Corvin-negyed mind rendelkeztek jellegzetes fényreklámokkal, amelyek a modernitás szimbólumai voltak. A MASZOVLET repülőgépes neonja vagy a Központi Antikvárium bagoly-motívuma ma is legendás.

Nem csupán világítottak, hanem vizuális fogódzók voltak. A rendszerváltás után a fények többsége eltűnt, az egykor több ezres neonállomány mára alig néhány példára szűkült. A vágy a visszatérésük iránt erős – ezt jelzik a neon témájú blogok, térképek és fotósorozatok.
A beruházás részben a TOP_PLUSZ-4.1.2-23-BP1-2024-00001 azonosító számú projekt keretében, az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg, a vissza nem térítendő támogatás összege 4,5 milliárd forint. A forrás biztosításához szükséges támogatási szerződést a BKK és az Irányító Hatóság 2025. augusztusban írta alá. A következő lépés a tervezési szerződés, amelyet a BKK a nyertes ajánlattevő Via Futura Kft.-vel írt alá. Annak érdekében, hogy a Nagykörút fejlesztésének tervezése ne ütközzön pénzügyi és időbeli akadályokba, a tervezési költségekhez szükséges különbözetet a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozza úgy, hogy a BKK kezdeményezi az Irányító Hatóságnál, hogy a meglévő támogatási szerződés keretein belül a tervezési feladatra forrásátcsoportosítás történjen, és legalább 3,8 milliárd forint értékben támogatási kérelmet nyújt be a nagykörúti fasor- és köztér-rekonstrukcióra vonatkozóan a „TOP Plusz-4.1.3-23 Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási programjára”.

A forrásátcsoportosítás és a támogatási kérelem pozitív elbírálásával a Fővárosi Önkormányzat által előfinanszírozott összeg felszabadul, ezzel biztosítva, hogy a tervezés teljes egészében európai uniós forrásokból legyen fedezve.
A Nagykörút megújításához szorosan kapcsolódik a Körút brandjének felfrissítése is. A koncepció megalkotására a BKK nyílt pályázatot hirdetett. Az arculati pályázatra összesen 16 pályamű érkezett. A hat legjobb értékelést kapott pályázatot – beleértve a győztes pályaművet is – az év végéig bárki megtekintheti a Nagykörút egyik jellegzetes épületében, a Rákóczi téri Vásárcsarnokban nyílt kiállításon.
A zsűri döntése alapján a győztes arculati terv Galambos Gergő és Vereczkei Döme „Neonfényes Körút” című pályaműve lett. A nyertes pályamű ezen a linken érhető el.
Forrás: Sajtóinformáció
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.


