Szeptemberi tematikánk kapcsán újra megosztjuk korábbi interjúnkat Mátételki Ákossal és Lipka Józseffel, a Greypixel látványtervező iroda alapítóival és vezető tervezőivel
Mátételki Ákos és Lipka József akkor kezdett el látványtervezéssel foglalkozni, amikor még alig volt internet és olykor napokat kellett arra várni, hogy a csetszobákban feltett szakmai kérdéseikre választ kapjanak. Ma már az internet is másként működik, a látványtervezés is másként zajlik, Józsi és Ákos pedig egy ismert látványtervező iroda, a The Greypixel vezetői. Bár eleinte dolgoztak filmes projekteken is, az elmúlt években az építészet és a termékvizualizáció területére specializálódtak. Szakmájuk sajátosságairól és a piac alakulásáról beszélgettünk velük.
Hogy ismerkedtetek meg és mi alapozta meg a Greypixel alapítását?
Lipka József: A megismerkedésünkhöz nagyban járult hozzá, hogy az 1990-es évek Magyarországán nem volt elérhető a számítógépes grafikára fókuszáló oktatás, de segédanyagok, tutorialok, oktatóvideók se készültek, hiszen még az internet is alig létezett. Csetszobákban és fórumokon lehetett eszmét cserélni.
Mátételki Ákos: Mindenki bepötyöghette a kérdését; például, hogy egy adott tárgyat miként érdemes megalkotni. A válaszra olykor napokat kellett várni, ezt a folyamatot tehát nem úgy kell elképzelni, ahogy ma zajlik a csetelés. Mi is egy ilyen grafikai szakmai fórumon beszélgettünk először. Aztán volt egy fórumtalálkozó, ahol személyesen is lehetőség nyílt a találkozásra. Az online eszmecsere mellett kialakult szimpátiát tovább erősítette, hogy szinte egyszerre nyertünk el egy akkoriban nemzetközileg nívós, szakmai közönségdíjat.
Milyen út vezetett az internet őskorától a mai napig, amikor már egy jó nevű látványtervező iroda vezetői vagytok?
MÁ: A kezdeti években abban bíztunk, hogy a kapcsolatrendszerünknek köszönhetően organikusan fog növekedni az iroda. Ez részben így is történt, idővel azonban rájöttünk, hogy annak ellenére, hogy egyikünk se született vállalkozó, tudatosan átgondolt stratégia mentén kell építenünk a céget. Az elmúlt éveinket már ez a szemlélet határozza meg, hiszen túlnőttünk azon, hogy hobbiként tekintsünk a munkánkra. Ennek ellenére persze továbbra is olyan szenvedéllyel fordulunk a látványtervezés felé, mintha hobbiból csinálnánk.
![]()
Ha böngészek a honlapotokon, az a benyomásom, hogy egy letisztult portfólióval rendelkező, tudatosan építkező céget látok. Manapság mi jelent számotokra kihívást?
LJ: A határidők. (Nevet.) Egyébként ez amennyire vicc, annyira komoly is, mert sok megbízásunk esetében szűkös az időkeret. Mi azonban megtanultunk nehezített pályán is olyan minőséget alkotni, amivel a megbízóink és magunk is elégedettek lehetünk. Folyamatosan fejlesztjük a szakmai tudásunkat és a munkamódszerünket is. A munkatársaink jól összecsiszolódtak és hatékonyan tudnak együttműködni.
Hány fő dolgozik a Greypixelnél?
MÁ: Heten vagyunk látványtervezők, a 3D felméréssel foglalkozó csapatunkba pedig most vesszük fel a negyedik munkatársat.
3D felmérés…?
MÁ: 2016-ban hoztuk létre Kosári Auréllal és Sipos Mátéval közösen a Greypixel Geometrics Kft.-t, mely keretein belül drónos, lézeres felméréssel, illetve visszamodellezéssel foglalkozunk. A csapat ezen része tehát a projektek mérnöki oldalára fókuszál, míg a látványtervezők művészi látásmóddal és szaktudással támogatják a megbízóink munkáját.
A Greypixel Geometrics megalapításával a piaci igényekre reflektáltatok?
LJ: A 2010-es évek közepén kezdett felfutni az ezzel kapcsolatos technológia, így amellett, hogy a kialakulóban lévő piaci igényekre is reflektáltunk, igényt teremtő vállalkozásként is gondoltunk a cégen belüli divízió létrehozására. Meglátásunk szerint ma már elengedhetetlen a nagyléptékű építészeti projektek esetében a nagy felbontású felmérés. Míg eleinte mi magyaráztuk, hogy milyen előnyökkel járhat egy építésziroda számára a lézeres felmérés, mára már számos megkeresésünk van ezen a téren is.
![]()
Szakmailag hogy függ össze a két terület, a felmérés és a látványtervezés?
MÁ: Megvizsgáltuk, hogy az építészeknek milyen külső segítségre lehet szükségük a hatékony munkamenethez, és ezeken a területeken találtunk átfedést. Hadd említsem példaként az Operaház felújítása kapcsán végzett munkánkat. Az auditórium és a főlépcső vizualizálása során úgy tudott együttműködni a két divízió, hogy a felmért geometria alapján történt a visszamodellezés, tehát a nagyon részletes szkennelésnek köszönhetően az apró részleteket is valósághűen tudtuk megmutatni a látványterveken.
LJ: Ez a projekt számunkra is nagyon jó visszajelzés volt arról, hogy egy ilyen részletgazdag épület esetén is nagyon precíz és pontos munkát tud végezni a csapatunk. A technológia alapos ismerete mellett fontos, hogy az ember szívvel-lélekkel csinálja a munkát, mert a gondos hozzáállás sokat tesz hozzá az eredményhez.
Említettétek az Operaházat. Milyen egyéb projekteken dolgoztatok?
MÁ: A Zoboki Építésziroda által tervezett Shenhzen Operaház és a Shenzhen Nemzetközi Előadóművészeti Központ látványtervei izgalmas munkáink voltak, de a BORD Építész Stúdióval is rendszeresen dolgozunk, többek között a Sauska Borászat és a Debreceni Nemzetközi Repülőtér látványterveit is mi készítettük. Bár nem építészeti munka, de szintén nagyon érdekes volt a Bramble nevű cég bútorainak és egyéb lakberendezési tárgyainak virtuális fotózása.
LJ: Van egy olyan erőssége a csapatunknak, hogy a technikailag bonyolult dolgokról is valósághű képeket tudunk készíteni. A Bramble esetében például antikolt bútorokat modelleztünk és helyeztünk el élethű környezetben. A kihívás ellenére sikeresen zártuk a projektet. Amikor valósághű vagy a valósághoz nagyon hasonlatos vizualizációról beszélek, arra gondolok, hogy a valóságunkat alapvetően tökéletlenség jellemzi: egy felület lehet kicsit koszos vagy – ahogy a Bramble esetében is – öregített. Egy épület akkor sem makulátlan, amikor azt átadják. Mindig igyekszünk szem előtt tartani ezeket a finomságokat, mert ezáltal tudunk földhöz ragadottabb, ízesebb látványvilágot nyújtani. A részletek alapos kidolgozottsága mellett fogják az emberek önmaguk számára is ismerősnek és szerethetőnek érezni a látványterven megmutatott helyszínt.
MÁ: Visszautalva a beszélgetés elejére, ez talán azért is van, mert a hivatásunk egyben a hobbink is.
Míg más lehet, hogy megáll annál a lépésnél, amikor sterilen kész a kép, mi akkor lendülünk bele és kezdjük el igazán élvezni a projektet.
![]()
Gondolom, a technológia fejlődése is hozzájárul ahhoz, hogy minél aprólékosabban létre lehessen hozni a képeket. Az esetetekben igazán érdekes lehet, hogy akkor indult a pályátok, amikor létrejött az internet és hozzáférhetővé váltak a különféle szoftverek, ma viszont már a mesterséges intelligencia is része az életünknek. Ekkora fejlődést viszonylag rövid idő alatt milyen megélni?
MÁ: Néha viccelődünk azzal, hogy az általunk elsődlegesen használt szotver biztos készen van, mert jó ideje nem fejlesztik igazán.
LJ: Ez nemcsak a látványtervezésre, hanem az egész VFX szakmára igaz. Van egy körülbelül 15 éves rés, amikor áttörő fejlesztés nem történt. Inkább azt mondhatjuk, hogy egyéb eszközök jelennek meg, melyek kezdik átformálni a piacot. Arra gondolok például, hogy létrejöttek úgynevezett asset library-k, ahonnan adott tárgyak vagy természeti elemek, mondjuk növényzet előre elkészített modelljét lehet megvásárolni. Ezt úgy kell elképzelni, mintha több százan dolgoznának a kezünk alá, ezzel pedig időt nyerünk, amit a látvány megtervezésére, kidolgozására, átgondolására, a korábban említett részletek hozzáadására fordíthatunk. Ezt érzem igazi értékteremtésnek a munkánkban, ebben vagyunk jók. Szeretném még hozzáfűzni, hogy meglátásom szerint napjainkban jelentős iparági forradalom zajlik. Ma már nem feltétlen a szoftveres tudásra, hanem a szemléletmódra kell helyezni a hangsúlyt, illetve arra, hogy miként érdemes megközelíteni egy adott feladatot, problémát.
Szemléltesd egy példával, hogy pontosan mit értesz ez alatt!
LJ: Gyönyörködtetni szeretnénk az embereket a munkánkkal. Az, hogy egy képen milyen színek vagy folthatások jelennek meg, milyen fények között mutatjuk be az adott épületet, túlmutat a szoftveres ismereten. Minden VFX-szel foglalkozó csapat értékét az adja, hogy az általuk készített látvány milyen hatással van a befogadóra. Az a fontos, hogy ha ránézel egy képre, azt érezd, szeretnél ott lenni, szeretnéd megismerni az ábrázolt épületet. Ha a képen szemerkél az eső, azt érezd, hogy szeretnél az épület meleg fényekkel megvilágított lobbyjában ülni egy finom kávét fogyasztva. Ez olyan hozzáadott érték, amire minden munkánk esetén nagy hangsúlyt fordítunk.
![]()
The Greypixel | Web | Facebook | Instagram
Greypixel Geometrics | Web
A „Csetszobából a hazai látványtervezés élvonalába” című cikkünk eredetileg 2023. július 14-én jelent meg az OCTOGON online-on.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.


