Megnéztük a Biodóm különleges tetőszerkezetét

Tavasszal lezárul a szerkezetépítés, a következő ütemben végzik a Hullámvasút rekonstrukcióját.

Tavasszal lezárul a Pannon Park központi építménye, a Biodóm szerkezetépítése. A helyszínen alaposabban is szemügyre vettük az épület különleges, összesen több mint 18 ezer négyzetméternyi tetőszerkezetét. A megvalósítás következő ütemében az új létesítményt és környezetét rendezik, többek között elvégzik a Hullámvasút rekonstrukcióját is.

Fotó: MTI / Balogh Zoltán

Az Állatkertben készülő létesítmény fejlesztésére a Kormány eddig nettó 43,7 milliárd forintot biztosított a Fővárosi Önkormányzatnak. Az Állatkert öthektáros új zónája, benne a Biodóm az 1,7 hektáros fedett növény- és állatparkjával várhatóan 2021 végén nyílhat meg.

A Biodóm egy szabályozott klímájú, élőház jellegű fedett állat- és növénypark, amely télen-nyáron egyaránt alkalmas látogatók fogadására, kiszolgálására, és az állatok természetes környezetét imitáló, zárt környezetként működő világ bemutatására.

Célja ma élő egzotikus állatfajok és egy élményszerű keret-történet révén a kárpát-medencei természettörténet, a fajok és a biológiai sokféleség megőrzése, és az ezeket veszélyeztető emberi hatások, környezeti változások, a klímaváltozás és a fenntartható fejlődés és emberi magatartás fontosságának kommunikálása a nagyközönség felé. A Biodóm név kizárólag az Állatkertben megvalósuló építményre használható hazánkban.

Több mint 18 ezer négyzetméteres óriáskupola

Az Octogon az épületbejáráson a Paulinyi & Partners tervezte épület különleges tetőszerkezetét vette szemügyre alaposabban. Kívülről nem igazán feltűnő az épület óriási léptéke, mert hosszan elnyúlik az Állatkerti körúttal párhuzamosan, illetve beépítés híján nincs viszonyítási pont. Ezzel együtt a Biodóm Magyarország egyik legnagyobb középülete lesz a maga 17 ezer négyzetméteres alapterületével, 33 ezer négyzetméternyi szintterületével. Az épület legmagasabb pontja 36 méter, ami nagyjából egy tízemeletes panelház magasságának felel meg.

A tető tartószerkezetének szerelése késő tavasszal indult el, de mostanra bezárult a 18 és fél ezer négyzetméteres óriáskupola, és a külső hatásoktól már védett térben nagy ütemben folynak a szerelési munkák. Az acélszerkezet 1505 tartószerkezeti acélrúdból és 539 szerkezeti csomópontból áll, amelyek 964 háromszögletű mezőt alkotnak.

Minden csomópont egyedi méretű, elvégre „más-más szögből futnak be a tartóoszlopok. Ezeket számítógéppel tervezték, majd egy műhelycsarnokban állították össze, majd ha stimmeltek az egyes részek, szétszerelték, és a helyszínen újra összerakták, és csak ott hegesztették őket össze végleg” – árulta el a helyszínen Káhlesz Zoltán építésvezető.

Az utolsó tartószerkezeti elemet 2018 karácsonya előtt szerelték be. 2019-ben kezdődött a következő látványos munka, a háromrétegű, fényáteresztő ETFE (etilén-tetrafluoretilén) fóliamembrán felszerelése az acél tartószerkezetre. Ez mára be is fejeződött. Az ETFE fóliamembrán a fény teljes spektrumát átereszti, ami a benti növényvilág fenntartásához elengedhetetlen. Ahogy a helyszínen tapasztaltuk, a 964 darab, egyenként 18-20 négyzetméteres mezőből csak egyre nem került fel még a fóliapárna: lényegében kapuként funkcionál, így lehet az épületbe bejuttatni az építőanyagokat. 

De maradjunk még a fóliánál, mert elsőre igen meglepő, hogy mindössze ez lesz az épület tetején. Márpedig ez lesz, elvégre „az üveg súlya legalább egy nagyságrenddel nagyobb lenne, vastagabb robusztusabb és jóval költségesebb lenne – mondja Káhlesz. – Három réteg fólia van minden egyes háromszögben, tehát két légréteg keletkezik. Az egyik oldalon befújja, a másikon elszívja a levegőt a kompresszor, tehát áramoltatja a levegőt és nyomás alatt tartja a párnát, ezáltal nem tud bepárásodni a felület. 

Külön érdekesség, hogy ha ráesik a hó, és rajta is maradna, akkor képes adni egy nyomáspulzálást, amivel lerázza magáról a havat.”

A tetőn szellőzőnyílások/füstkupolák találhatók, amelyeken egyrészt ki lehet engedni nyáron a tető alá szoruló nagy meleget, másrészt tűzvédelmi és életvédelmi funkciója is van. Mind a 964 „fóliaháromszög” számozott, így amennyiben valamelyik megsérülne, könnyen utána lehet gyártani, és ki lehet cserélni.   

Korábban Lipcsében, az ottani Biodómban is alkalmazták ezt a technológiát, amit a helyszínen tanulmányoztak is a magyar tervezők, kivitelezők, természetesen az épület egyéb sajátosságai mellett.

Fotó: MTI / Balogh Zoltán

Akril betekintő, Cápasuli, környezetrendezés

Közben a Biodóm belső tereiben előre haladt az állattartó terek, édesvízi és tengeri medencék kialakítása. A leghatalmasabb, 2,5 millió literes tengervizes medence Közép-Európa legnagyobbja lesz, térfogata pedig meghaladja majd összes többi hazai tengeri bemutató medence együttes űrtartalmát. A medence óriási akril betekintő ablaka és átjárható akril alagútja tavasszal kerültek végleges helyükre. A majdani lakók közül több állat már most is az Állatkertben látható: a 2018 decemberében átadott Cápasuliban, a közönség szeme láttára cseperednek. A Biodóm előtt már jól látható az új kapuépület, és mindinkább kirajzolódnak az állatok kültéri szabadkifutói is, a hozzájuk tartozó medencékkel együtt. Több helyen már elindulhatott a környezetrendezés is, és beépült az épületgépek nagy része is.

Mi van még hátra?

Az építési fővállalkozó 2020 tavaszán végez az I. ütem munkáival. Következik a megvalósítás II. üteme, amely főleg az új létesítmény és környékének berendezését és benépesítését, valamint a műemlék Hullámvasút térség felújítását jelenti. Részét képezik például a dekorációs és belsőépítészeti munkák, a növényesítés, parképítés, az állatgyűjtemény beszerzése, a kiállítási tartalomfejlesztés és eszközök tervezése, beszerzése, a jegy-, beléptető, ill. a rendezvény és vendéglátó rendszerek, mobiliák beszerzése, a műemlék játéküzem rekonstrukciója, valamint a kiszolgáló zónában és a kerítésen kívül hátralévő út- és kertépítési, faültetési munkák elvégzése. Ezek szinte mindegyike külön közbeszerzések tárgya, amely közbeszerzési eljárások előkészítése folyamatban van.

A Biodómot 2021 végén vehetné birtokba a nagyközönség a jelenlegi műszaki készültség alapján.

Milyen lesz?

A szabálytalan alakú, maximálisan 225 méter hosszú, illetve 117 méter széles élőház, a Biodóm belsejében egy összetett tájat, többféle élőhelyet alkotó, változatos domborzat készül. A látnivalókon végig vezető sétány teljes hossza 2 kilométer lesz, amely a földszint felett további három szinten fog kanyarogni, úgyhogy az épületben hét felvonó is működik majd. A közönség fürdőző varánuszokban, lótuszvirággal teli tóban, vízesésben és mangrove mocsárban, dzsungelben és pálmaligetben, sőt két zegzugos barlangrendszer meglepetéseiben is gyönyörködhet majd. Természetesen az élőhelyek mindegyikében számos állattal és növénnyel lehet ismerkedni. A fényáteresztő tető alatti tér, amelynek átlagos magassága 17 méter, legnagyobb magassága pedig 36 méter, elegendő nagyságú lesz ahhoz is, hogy a beültetéskor akár 10-12 méteres fák kedvükre növekedjenek.

A Biodóm páratlan élményt kínál majd a tengeri élővilág iránt érdeklődőknek is. Közép-Európa legnagyobb tengeri akváriumának leghatalmasabb medencéje 2,5 millió literes lesz, több ezer hallal, cápák és ráják sokaságával. A medencén átvezető akril alagút kialakításának köszönhetően a közönséget a szó szoros értelmében körülveszi majd a tenger élővilága: nemcsak kétoldalt, hanem a fejük felett és a talpuk alatt is. A hatalmas cápamedence lakóit egy óriási betekintőablakon át is meg lehet majd csodálni: a gigantikus akril ablak 10,35 méter széles, 4,35 méter magas, 23 centiméter vastag és csaknem 13 tonnát nyom.

A költségekről

Noha e cikkben a Biodóm műszaki tartalmával foglalkoztunk, a költségekről sem feledkezhetünk meg. Ahogy az Állatkert közleménye fogalmaz: a fejlesztésre „eddig biztosított 43,7 milliárd forint az építéskivitelezés megvalósításához, a I. ütem befejezéséhez biztosan elegendő. A II. ütem, vagyis a Biodóm teljes belső és külső berendezésének, környezete rendezésének forrásigénye azonban az épület valóságos méreteihez, a megnövekedett rendezendő területhez, a mai tudásunkhoz és a változó állattartási követelményekhez, valamint a Hullámvasút/Mesecsónak modernizálásához igazodva a szakmai becslések szerint várhatóan meg fogja haladni a már korábban meghozott döntések alapján rendelkezésre álló, e feladathalmazra tervezett keretösszeget.  A pontos költség csak közbeszerzési eljárások, illetve legfőképpen ezeket követő a döntéshozói állásfoglalások alapján rajzolódik majd ki, de a teljeskörű megvalósításhoz, amely a megnőtt terület és a külső környezet rendezését (kerítés, járda, új területrészek), illetve a Hullámvasút két eltérő alternatíva szerinti rekonstrukcióját vázolja fel, várhatóan – akár 20 milliárdos nagyságrendben lehet szükség további forrásra, ami kb. 63 milliárd Ft-os teljes projekt költséget jelenthet. 

A három évvel ezelőtti költségbecslés az akkor rendelkezésre álló legjobb tudás szerint készült, az elérhető legjobb szakértők bevonásával, de a tervek korai készültségben voltak, egyes költségeket nem tudtak pontosan kalkulálni, sőt egyes elemeket még nem is ismerhettek a költségek felmérői. Ennek okai a következők:

1. Kisebb volt a fejlesztési terület kb. 13 ezer m2-rel, korábban nem is volt még az Állatkert birtokában a Varannó utca, Toxikológia, MÁV, stb., most nagyobb lett a rendezésre váró területet. 

2. A kerítésen kívüli feladatok a korábbi becslésekben egyáltalán nem szerepeltek – Hermina út járda, fasor, itt is vannak beruházási feladatok (útépítés, tereprendezés, parkosítás, közműfejlesztés, stb.). Akkor külső partnerekre számítottak a megoldásukban. Most viszont a kerítésen kívüli feladatokat is felmérték és költségét megadták – ezeket a Pannon Parktól függetlenül is el kellene végezni a terület, vagy az ügy gazdájának.

3. Az eredeti műszaki tartalom ugyan javára, de módosult a kiviteli tervezés és kivitelezés során – mint szinte minden nagy beruházásnál –, mert azt vagy a gyakorlati kivitelezhetőség szükségessé tette, vagy a terveket hazai és nemzetközi szakértők ellenőrizték, és szükségszerű állatjóléti, üzemeltetési ésszerűsítéseket, az aktuális, időközben meghozott szabályok beépítését és más fontos új elemeket javasoltak. Többlet szakértelem 2019-től jelent meg az Állatkertnél is, amikor üzemeltetési szakemberek is bekapcsolódhattak a beruházásba, akik a megoldásokat elemezték, javításokat javasoltak.

4. Meghosszabbodott a megvalósítás időtartama az előbbiek és a kivitelezés későbbi elkezdése miatt, ami több mérnök-időt indokol, és a próbaüzem is kitolódott (pl. a tengervizes akváriumnál 6 hónap).

5. Olyan projekt-elemekre is megismerték a költségeket, amelyek korábban nem kerültek bele a becslésbe. Bár még 2017 elején sem terveztek költséget néhány projekt-elemre, de most már egyértelműen látszik a szükségességük. Forrást kellene szánni pl. a rendezvények, vagy a vendéglátás tárgyi eszközeire, illetve a Hullámvasút korszerűsítésére (elkészült az egyszerű rekonstrukción túlmutató rehabilitáció javaslata, nagyobb baleset- és üzembiztonsággal és több élmény elemmel).

6. Végül egyes projekt-elemek ma egyszerűen többe kerülnek, mint ahogy 3-4 évvel korábban megbecsülték. Vagy azért, mert több információ alapján készültek el azóta tervek, részletes felmérések, árvizsgálatok, beérkeztek aktuális indikatív árajánlatok, vagy megváltoztak a beszerzési feltételek, emelkedtek a munkabérek és az anyagárak, változott a devizaárfolyam. Ezek az árnövelő hatások elsősorban a következő, még hátralévő feladatoknál jelennek meg: az állatgyűjtemények beszerzése; a külső és belső növényesítés; a dekoráció, belsőépítészet; a tartalomfejlesztés, kiállítási és IT rendszerek; a jegy- és beléptető rendszer; az üzemeltetéshez szükséges mobiliák beszerzése, a marketing, reklám, PR feladatok költségei. A minőség is fontos szempont – az olcsóbb megoldások magasabb üzemköltségeket hoznak majd. Sajnos az is tény, hogy mind hazai, mind nemzetközi szinten a konjunktúra miatti kapacitáshiány és ebből fakadó áremelkedés tapasztalható az építő-kivitelező szektorban, aminek egyes szűk kapacitású speciális területeken, amelyekre a Biodóm berendezéséhez szükség lenne, különösen komoly volt a mértéke. Ezeken a területeken a hazai kapacitás minimális, a külföldi iránt pedig megnőtt a megrendelői igény. Emiatt több ilyen szakma esetében a tapasztalható árnövekedés meghaladja az évi 30%-ot, halmozott mértéke az eredeti kalkuláció időpontjától és a tevékenység féleségtől függően 25 és 60% közé tehető. Ilyen például a műszikla dekoráció építése.”




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Európa legjobb középület fejlesztése díjat kapott az OMRRK épületegyüttese

Európa legjobb középület fejlesztése díjat kapott az OMRRK épületegyüttese

Újabb nemzetközi elismerés a Liget Budapest Projektnek.

Papadamhoz hasonlították a Magyar Zene Házát

Papadamhoz hasonlították a Magyar Zene Házát

A Fudzsimoto Szú-féle épületre világszerte rácsodálkoztak a kommentelők, és a japán tervező is nyilatkozott róla.

„Akár éveket is megéri várni a városligeti fejlesztések teljes körű megvalósításáért”

„Akár éveket is megéri várni a városligeti fejlesztések teljes körű megvalósításáért”

2021-ben is folytatódnak az átadások a Városligetben, jön a Magyar Zene Háza, nő a park zöldfelülete.

Hirdetés