Az ostravai Plato Art Gallery
A KWK Promes építészei számára az egykori cseh vágóhídon megjelenő múltbéli nyomok, nem csak kijavítandó foltok voltak. A lengyel stúdió megőrizte a leromlott állapotú, koromtól megfeketedett téglafalú homlokzatot, és gondoskodott arról, hogy a történelmi és a kortárs elemek egyértelműen elkülönüljenek egymástól. Így lett vágóhídból kortárs kiállítótér.
A Plato Art Gallery öt, többnyire dupla magasságú galériatermében kortárs művészek alkotásaiból álló ideiglenes kiállítások láthatók. A belső tereket fehérre festették, hogy klasszikus „fehér kockákként” a kiállítási tárgyak játsszák bennük a főszerepet. Minden rekonstruált elem, beleértve az épületegyüttes déli részén fekvő, teljesen kicserélt épületszárnyat is, mikrocementréteget kapott.
A meglévő homlokzatok belső szigetelése ásványi alapú panelekből áll, amelyek megfelelnek a jelenlegi hőtechnikai előírásoknak. Az eredeti téglafal kisebb hibáit közben mesterséges patinájú téglával javították ki, az ablakok üvegtábláira pedig kerámia szitanyomású bevonatot választottak, amely sötét, matt benyomást kelt.
A hatalmas, forgó falelemek az épület burkolatán belül helyezkednek el. Ezeket a tervezőcsapat az idők során keletkezett, kapuként szolgáló hézagok kitöltésére használta. Acélkereteket helyeztek a nyílásokba, amelyek középen a forgó oszlopok egy-egy szigetelt, világos színű mikrocementréteggel borított fémlemezt tartanak. A monokróm felületek absztrakt dombormintáikkal folytatják a környező téglahomlokzatok ritmusát és ornamentális jellegét. A falelemek elforgatásával a kiállítási területek a szabadba is kiterjeszthetők.
Denisa Tomášková tájépítész a KWK Promes-szal együttműködve egy 9000 m2-es nyilvános teret tervezett a galéria köré, amely füves részeket, vegyes réteket és egy biotópot is tartalmaz. A jelen kertje névre keresztelt kültéri kiállítás a Plato Art Gallery szerves része.
Forrás: Detail
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.