A rézsűkbe épült ház teljes egészében arra törekszik, hogy felnyíljon, kitárulkozzon a horizont felé, miközben megbújik az erdő és kertje ölelésében. Erről szóló cikkünket a 163-as, 2020/7-es lapszámból közöljük.

A szirtfokról, hegytetőről, de akár a balkonról az alant elterülő tájat szemlélő figura Caspar David Friedrich képei óta ikonikussá vált. Manapság egy városlakó ritkán éri el azt a pozíciót, hogy lába alatt az elterülő várossal és a felkelő Nap sugaraival élje mindennapjait. Ezért kivételes az az óbudai családi ház, amely a természet adta távlat maximális befogadására törekszik. Nem hivalkodó, hanem befelé, pontosabban a nagyszerű látvány felé forduló házat tervezett Finta Csaba csapata, Glavanovics Orsolya és Kenyeres László építészek, kihasználva a hegyoldali telek erős lejtését, valamint a nyeles telek távolságtartását.

A rézsűkbe épült ház teljes egészében arra törekszik, hogy felnyíljon, kitárulkozzon a horizont felé, miközben megbújik az erdő és kertje ölelésében. Az alaprajz tiszta, áttekinthető. Markánsan két egység különíthető el: a tágas, nyitott, levegős közösségi tér és az intim privát tér. Már a tető törésvonala is a belső tereknek ezt a határozott funkcióváltását mutatja. Az épület szerkezetében ezt erősíti a nagy középső főfal, ami szintén erős határvonalat képez: ez a fal választja el az egyszintes részt a kétszintestől, a privát zónát a lakótértől, a zártabb, befelé forduló épületszakaszt a panorámára szervezett térrésztől.

A természet közelsége, beengedése fizikailag érezhető, a hatalmas, süllyesztett üvegablakok hangsúlyos használata szinte elfeledteti a falak határoló szerepét, felülírja a kint és bent fogalmát, engedi a mindennapokat a természetben élni. Míg a tető felnyílásával is hangsúlyozott végtelen perspektíva felé fordul a közösségi tér, addig a háló részek hátat fordítanak a világnak, engedik egy saját belső világ kialakítását, az elmélyülést. A visszahúzódásnak, elvonulásnak évezredes szimbóluma a kert, ezért rendkívül fontos volt a hátsó traktus kialakításakor (is) a kertkapcsolat, amelyet a hegyoldallal szinte érintkező hálószobák megkaptak.

A határtalanság, a távlatosság érzésének megteremtésére a transzparencia mellett az építészek a nagy belmagasságot is használták, amivel elrugaszkodtak a szokásos lakóépület-léptéktől, ezért a tér érzete hangsúlyosabb lett a szerkezetek súlyánál. (Több, inkább a középületekre jellemző szerkezet – pl. az üveg függönyfalak – jelenik meg a házon.) Légiesség jellemzi az egész szerkezetet, nemcsak a hatalmas üvegfelületek használata, hanem a belső téralakítás, az egybenyíló légterek, a lépcsők kialakítása is a lebegés érzetét kelti.

Kint és bent határainak elmosása hangsúlyosan jelentkezik a burkolatok kialakításában: a belső burkolatok ki-kifutnak a kültérbe, a természettel való egység, harmónia imitálásaként. A belső tereket, ahol csak lehet, fapadló borítja, míg színében a kültéri burkolatokban is visszaköszön ez az élő anyaghoz való ragaszkodás, és csak ráerősít a tervezés folyamatában a természethez való kötődésnek mint vezérelvnek a gondolatára. Az építészet és a design szoros egységet alkot, a ház érezhetően egyszerre fejlődött, alakult bent és kint egyaránt.

Az ötletes, praktikus, ám néha merész belsőépítészeti megoldások Szelezsán-Ács Anna keze munkáját dicsérik. Az üveghasználat, a térelválasztás légies, ám funkcionális megoldásai nem törik meg a nagyszerű panorámát. A motívumok ismétlődése pedig kellemes, bensőséges ritmussal tölti meg a ház atmoszféráját. Különleges, szintén ipari megoldás átvétele a „világító” fugák megjelenése, amely csak fokozza a ház amúgy is pompás fényjátékát. A „melegítés”, az otthonosság megteremtése merész, bevállalós objektben csúcsosodik ki: a nappali-konyha terébe belógatott különleges formájú kandallóban.

A távlatok nemcsak a horizont látványának kiemelésében jelentkeznek az épületben, hanem gépészeti megoldásai, korszerű technológiája is példát mutat a távlatos, felelős gondolkodásra és tervezésre. A megjelenésében látszólag egyszerű ház, mélységében vizsgálva, bonyolult, összehangoltan vezérelt rendszereket rejt. A tetőn elhelyezett napelemek és a pinceszintbe rejtett jelentős „géppark” alternatív fűtési megoldásokkal gondoskodik a ház energiafelhasználásának optimalizálásáról.

A természetben létezést a Tuba Péter kerttervező mérnök által megálmodott park is erősíti. Már a tervezés, és még inkább az építkezés megkezdésekor fontos szempont volt a hatalmas, öreg fák megtartása. A vízeséssel gazdagított, ritka növényekkel és változatos ültetésekkel teli kert élete még csak most kezdődik az ősfák és az erdő érintkezésében, de máris ígéretese távlatokat nyit a lakók számára. A kitűnő, professzionális együttműködésen alapuló (az építészek és a belsőépítész mellett a kivitelezésért felelős Boros Levente) csapatmunka eredményeként létrejött házon „nincsen egyetlen felesleges mondat” sem, mindennek értelme, mélysége, funkciója van. Rejtettségében is kiváló példa arra, hogy a rendkívüli magas minőségű és minőségi építészet teret nyer a hazai tájakon.

Tervezés éve: 2016
Megvalósítás éve: 2019

Bruttó szintterület: 498,5 m2

Generál tervező: MYD II, Finta Csaba
Építész tervezők: Glavanovics Orsolya, Kenyeres László
Belsőépítész: Szelezsán-Ács Anna
Tájépítész: Tuba Péter


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A szürke mögé rejtett árnyalatok – Tomay Tamás építészete

A szürke mögé rejtett árnyalatok – Tomay Tamás építészete

Négyrészes cikksorozatunkban Tomay Tamás építészre emlékezünk - a negyedik részben egy óbudai családi házzal.

Meghalt Tomay Tamás

Meghalt Tomay Tamás

Az építesz 72 éves volt.

Ház az erdő szomszédságában

Ház az erdő szomszédságában

Szada, Panoráma utcai családi ház.

Hirdetés