Ikonikus bútorok – beszélgetés Jászay Elizabettel, a Ligne Roset hazai üzletvezetőjével. Második rész.

Jászay Elizabet a hazai bútor szakma egyik legismertebb és legrégebbi alakja, több évtizedes szakmai tapasztalattal. Beszélgetés-sorozatunkban designtörténetről, ikonikus darabokról és tervezési mesterfogásokról beszélgetünk vele 12 epizódon át.

 

 

Előző beszélgetésünket ott hagytuk abba, hogy lettek-e személyes Ligne Roset kedvenceid az elmúlt 13 évben?

Persze! Néhány funkcionális kedvencemet már az előző beszélgetésünkben említettem is, de az abszolút személyes favoritomról többet szerettem volna mesélni.

Fontos, hogy ez a választás attól, hogy tisztán emocionális, semmit sem von le ennek a design darabnak a funkcionális értékeiből. Mi több, nem ünnepelhetné ez a kanapécsalád idén 50. születésnapját, ha izgalmas megjelenése mellett, ergonómiailag nem lenne tökéletesen tervezett.

Aki a Ligne Roset világában jártas talán már ki is találhatta melyik darabról van szó… Bizony, Michel Ducaroy TOGO kanapé családjáról! Maga a fotel ráadásul a férjem számára is akkora szerelem, hogy számunkra szinte nem létezik otthon TOGO nélkül. Így tökéletesen megértjük Lenny Kravitz zenészt, akinek szinte minden lakásában és nyaralójában van egy TOGO szettje.

 

Lenny Kravitz párizsi otthona TOGO kanapéval


A TOGO valóságos ikonnak számít. Hogyan születik meg egy ilyen design?

A tervező Michel Ducaroy nagyon hamar csatlakozott a Ligne Roset-hoz, a cég pedig akkoriban (is) egy dinamikus és fejlődő időszakát élte. Ducaroy komoly fejlesztő csapatot és minden szükséges erőforrást megkapott a családi vállalkozástól, ráadásul a legújabb habokkal, szivacsokkal és tűző-varrógépekkel dolgozhatott. Rendkívül termékeny alkotó volt, csak fotelekből 459 darabot jegyeznek tőle. Az 1960-70-es években kifejezetten az akkori fiatal célcsoport számára kezdett el olyan darabokat tervezni, amelyek amellett, hogy rendkívül kényelmesek, szokatlan vonalvezetéssel rendelkeznek és rendkívül könnyen mozdíthatóak is. Az ekkor megszületett Adria, Koufra, Kashima, Safi, Kali modellek mind a mai napig különlegességnek számítanak a vintage-bútor kedvelők körében, ám az 50 éven át tartó töretlen siker, fejlesztések és sorozatgyártás csak a TOGO családnak adatott meg.


Jászay Elizabet


Elsöprő siker volt már a bemutatkozásakor is?

Nem teljesen. Kapott hideget, meleget is, kis idő kellett hozzá, hogy az akkor kifejezetten extrémnek és újszerűnek számító formavilágot magukévá tudják tenni a vásárlók. A TOGO életútja valamelyest hasonló a Mini Morris autóéhoz, amelynek 1959-es bemutatásakor nem volt elsöprő sikere, rövid időn belül azonban ikonikus darabbá vált.

Milyen szerepet tölt be ma a TOGO a design világában?

Mára már jóval több, mint 1.5 millió darab kelt el belőle az egész világban, ami kiemelkedő teljesítmény tekintettel arra, hogy egy prémium kategóriás termékről van szó. Ráadásul a TOGO gyártása a mai napig manufaktúrában történik, vagyis a szivacsok kiszabásán kívül minden kétkezi munka gyümölcse. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy csak a textil kárpitozás elkészítése és felhúzás 4 óra munkát vesz igénybe. Ugyanez bőrből 6 óra, amiben nincs benne a több mint 7 rétegből összeállított habszivacs váz összeállítása.

A rendkívül körülményes és időigényes gyártás persze hosszú szállítási határidőt vonz maga után, amin a világjárvány sem segített. Ezért a TOGO kanapécsalád egyfajta kuriózummá vált. Ma az igazán értő és elhivatott design kedvelők vásárolják első sorban. Hiszen ők tudják: olyan különlegesség a TOGO, amire megéri akár egy évet is várni.

 

 

Tehát a TOGO mára szinte gyűjtői darabbá vált. Mi a helyzet a többi ikonikus Ligne Roset darabbal?

A manufakturális gyártás és a növekvő megrendelői igények következtében a formabontó darabok, mint a TOGO, PLOUM, PUMPKIN, vagy OTTOMAN egyre inkább a gyűjtői kategória felé tolódnak. Ez persze egy rendhagyó szituációt eredményez, hiszen mindenki számára szokatlan, hogy ennyi időt kell várni egy-egy design darabra. Ugyanakkor egy valódi különlegességre, ami 20-30 éven át is társ lesz mindennapjainkban miért is ne várhatnánk akár hosszabb időt?

 

 

Az rendben van, hogy egy-egy ikonikus darabra várunk akár egy évet is, de addig hova üljünk? Hogy álljanak ehhez a hazai megrendelők és tervezők?

Egyrészről fontos, hogy a bútor téma már a tervezés sokkal korábbi szakaszában szóba kerüljön. Jó, ha tudjuk, milyen stílusban képzeljük el otthonunkat és milyen műtárgyakkal, meghatározó darabokkal szeretnénk körül venni magunkat. Ha ez megvan, a megrendeléseket például már konkrét szín kiválasztása nélkül is fel tudjuk venni, amivel rövidíthetünk a szállítási határidőkön.

Ami viszont még fontosabb, hogy otthonunkat nem kell „teletömni” ikonikus darabokkal. Sokkal inkább válasszuk ezeket, jól átgondolt kényelmes, elegáns vagy épp játékos összeállítások mellé. Persze tudom ez nem könnyű. Éppen ezért, tavasszal izgalmas átalakulások jönnek forgalmazóként a cég és az én életembe is. Hiszen az elmúlt 20 évben mindig is a vásárlók igényeit tartottam szem előtt, és ennek megfelelően alakítottam üzletpolitikámat is. Egyelőre csak annyit mondhatok, hogy mindenki számára különleges lesz ez a megújulás, amin már hosszabb ideje dolgozunk!

 

 

Ligne Roset Budapest | Web Facebook Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„Nem, nem olasz” – A Ligne Roset átalakulása (X)

„Nem, nem olasz” – A Ligne Roset átalakulása (X)

Ikonikus bútorok – beszélgetés Jászay Elizabettel, a Ligne Roset hazai üzletvezetőjével. Harmadik rész.

 

Lenny Kravitz-nek is nagy kedvence a TOGO

Lenny Kravitz-nek is nagy kedvence a TOGO

Ikonikus bútorok – beszélgetés Jászay Elizabettel, a Ligne Roset hazai üzletvezetőjével. Második rész.

Ikonikus bútorok – beszélgetés Jászay Elizabettel I.

Ikonikus bútorok – beszélgetés Jászay Elizabettel I.

Jászay Elizabet a hazai bútor szakma egyik legismertebb és legrégebbi alakja, több évtizedes szakmai tapasztalattal. Beszélgetés-sorozatunkban designtörténetről, ikonikus darabokról és tervezési mesterfogásokról beszélgetünk vele 12 epizódon át.

Hirdetés