Ennek a tihanyi villának a legfőbb erénye, hogy a balatoni nyaraló-építészetből kilépve saját, egyedi hangot talált a hagyomány és a kortársi megoldások alkalmazásában. Erről szóló írásunkat a 193-as, 2024/5-ös lapszámból közöljük.

Hirdetés

Csokonai Vitéz Mihály verse ötlött fel először – „Míg azok, kik bút, bajt nem szenvednek / A boldogság karjain, / Vígadoznak a kies Fürednek / Kútfején és partjain;” –, amikor a tihanyi villa karakterét fogalmaztam. Ez a Benson Marcell és tervező munkatársként Molnár Zoé által megalkotott ház lírai. Léptékében, elhelyezkedésében, megformáltságában és anyaghasználatában a bensőségesség, az apró rezdülések hangján szól.

A 18-19. század fordulóján írt Csokonai-versben is feltűnik a Balaton mint üdülőhely kezdődő népszerűsége. S ez csak fokozódott az azóta eltelt időszakban. Ennek építészeti következményei is voltak és vannak. A balatoni villa/nyaraló-építészet már Csokonai „kesergése” óta keresi karakterét. Az alpesi házak, tornyos vadászkastélyok, Bauhaus-villák, vidéki udvarházak szolgáltak mintául az 1940-es évekig, majd a szocializmus szegényességében a kockaház és a toldott-foldott megoldások terjedtek el, hogy az 1990-es évektől mind léptékében mind stílusában extrém épületek borították be a tó közvetlen és tágabb partvidékét. A Tihanyi-félsziget különösen érzékeny terület, amely kora középkori alapítású templomával, a Balaton-felvidéki parasztházak hagyományát már a turizmus korai szakaszában kialakított „skanzenével” bemutatva sajátos építészeti mikroklímát képvisel.

Ebbe a sajátos karakterbe illeszkedik be a Tihany külterületén, a nagy levendulás közvetlen közelségében – elhelyezkedésében és főleg tájolásával – fantasztikus kilátást (kilátásokat) kínáló épület. „S e szigetnek egy szögében, / Mint egy Russzó Ermenonvillében, / Ember és polgár leszek. / Ember és polgár leszek.”

Ha már Csokonaival kezdtem a villa jellemzését, akkor folytatom is a több mint kétszáz év távlatából is pontos és érvényes karakterjegyet megfogalmazó vers- és építészeti elemzéssel. A kulcsszavak: Rousseau (Russzó) természetközpontú, a falusi tradíciót kiemelő gondolkozása, és a „genfi polgár” által megfogalmazott visszafogott, puritán polgári ízlés. A visszafogottság teljes mértékben megjelenik a ház léptékében, nem hivalkodó, kényelmes és funkcionális. Sőt, átemelve a francia enciklopédista természetközpontú megközelítését a 21. századba, klímatudatos megoldásokat alkalmaztak a tervezők.

A déli oldalról tárulkozik fel a ház domborzati viszonyokat kihasználó struktúrája

Visszakanyarodva a villához, a legimpozánsabb az elhelyezkedése, amely nem a „sziget egy szögletében”, hanem egyik csúcspontján, de a versben megénekelt magányossághoz igazodva viszonylag még ritkás beépítésű területen helyezkedik el. A legideálisabb, legfestőibb tájolás megtalálása mindent felülírt. A ház elsődleges megnyitása a páratlan kilátásra azonban nem hagyományosan történik, hanem az Öreg-tó kékje és lankás dombjainak szépsége tárulkozik fel. Míg a hagyományos „balatoni” panoráma, a házhoz vezető utak forgalmát is részben visszafogva, a bejárati zártabb rész felé esik. A terepviszonyok kihasználása is ötletes és fontos jellemzője az épületnek.

A ház struktúrájának jellemzésében is segít a Csokonai-vers, amely a klasszikus antik minták szigorúan kötött rím- és ritmusképletével keretezi, fogja vissza az áradó érzelmeket. A tihanyi villa így nyúlik vissza a környék tradicionális építészeti formájához, a parasztházhoz. Ezt az egyszerű, archetipikus mintát kreatívan fejleszti tovább. A kiváló svájci építész, Peter Zumthor megoldásaira hajazva – az alapszerkezetet meghagyva – az anyaghasználattal, meglepő részletekkel emeli át az archetípust a 21. századba.

A szintén páratlan panorámájú teraszos alagsorban kaptak helyet a vendéghálók

A tradíció felől nézve itt egyesül a parasztház és a borvidék domboldalba vágott pincéje. A nagyvonalú, levegős, elsősorban közösségi funkciókat tartalmazó tágas teraszos „földszint” alatt csak a déli oldalról látható, a domboldalba vágott vendéghálók és a teraszról elérhető medence gépészete kapott helyet az alagsorban. Intimitást, elvonulást, szemlélődést kínálva az ott időzőknek. Nyitottság-zártság kérdése remekül és kreatívan átgondolt az épületben mind lokáció, mind struktúra tekintetében, hangsúlyozva még ezt anyaghasználati megoldásokkal is, amelyek szellemesen követik a váltásokat. Az archetipikus házszerkezet, eltérően a szokványos paraszti portáktól, hosszanti oldala az utca vonalával párhuzamosan fut, követve a domb fennsíkjának vonalát. Az utcafront felé nyílásokkal alig tagolt, a privát szférát finoman „védelmező” homlokzat kortárs megoldása a szárazon rakott tihanyi terméskővel rakott, kiugrasztott bejárati front, amelynek üvegezett ajtaja már ígéretes be-, illetve kipillantást, sejtelmes átnézetet enged az ígéretes panorámára.

Belépve, az épület központi magjában, a földszinten a közösségi terek: konyha, étkező, nappali kapott helyet, a szimmetrikusan kialakított két oldalsó traktusban a hálók és fürdőszobák találhatóak. A déli oldalról ezen helyiségeket összefűzi a hatalmas terasz, összeköti ezeket a téregységeket, átvezetést és kapcsolatot teremt a kerttel és a telek alatt húzódó levendulással. A visszafogottan, funkcionálisan berendezett helyiségek igényes belsőépítészeti kialakításúak, amely alárendelődik a csodálatos természeti szépségeket megmutató panorámának.

A ház központi, visszafogottan berendezett közösségi tereiből csodálatos panoráma nyílik

A hatalmas déli üvegfal szerkezetileg is elmossa a határt kint és bent között, és segít elmélyülni a látványban, és „rousseau-i” értelmében a gondolatokban is. A hagyományokhoz való kötődést erősíti az épület fő tömegét összefogó homlokzati nemesvakolat borítás, amely visszafogott szürkés-barnás árnyalatával egyszerre illeszkedik a tihanyi terméskő színéhez, valamint a levendulás koloritjához úgy, hogy közben elegáns, kortárs hatást ér el. A házat hagyományos tetőcserép fedi, amely színben illeszkedik a nádfedeles tihanyi házak árnyalatához, távolról nézve, vizuálisan így a villa inkább összeköttetésbe kerül Tihany tradicionális falusi házaival, mint a közvetlen környék széttartó stílusú nyaralóival.

A tihanyi villa legfőbb erénye, hogy a divers balatoni nyaraló-építészetből kilépve saját, egyedi hangot talált a hagyomány és a kortársi megoldások alkalmazásában. Csokonai Vitéz Mihály is megnyugvást, elmélyülést talált volna ebben a bensőséges, a természetre nyitott, ám mégis rejtőzködő házban.

Tervezés éve: 2018
Kivitelezés: 2019-2021
Épület hasznos alapterülete: 
Alagsor és földszint: 158,81 m2
Alagsori és földszinti teraszok: 216,90 m2

Építész, belsőépítész vezető tervező: Benson Marcell (CraftBenson Architecture / Design)

Tervező munkatárs: Molnár Zoé


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Budapest mint vászon és Scully vásznai Budapesten

Budapest mint vászon és Scully vásznai Budapesten

Folytatódik a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál.

Üdülő, ahol hátborzongatóan közelről érezzük a történelmet

Üdülő, ahol hátborzongatóan közelről érezzük a történelmet

Az Építész Szakkollégium és az EASA Magyarország közös alkotótáborának kiállítása a FUGA-ban.

Hétmillió dollárért adták el Frank Lloyd Wright fiának egykori otthonát, amelyet az építész tervezett

Hétmillió dollárért adták el Frank Lloyd Wright fiának egykori otthonát, amelyet az építész tervezett

Az építész iskolájának volt tanítványai vásárolták meg.

Hirdetés