Ez a ház ugyan egy lejtőben ül, lefelé néz, a sarokra húzott ablakokkal, a keresztbe fordított terasz horizontális hangsúlyával mégis többdimenziós térelem. Erről szóló cikkünk a 106-os, 2013/4-es lapszámunkból közöljük.

Hirdetés

Miközben átautóztam a Sas-hegyet, és már a harmadik olyan kocka-társasház mellett haladtam el, amelyek a hetvenes-nyolcvanas években a modern budai magántulajdon nagyvonalúan független lakótereinek számítottak, azon kezdtem el tűnődni, vajon mitől avultak el erkölcsileg is annyira ezek a szocmodernista típusházak. És mitől él-virul viszont az a néhány Bauhaus vagy csak simán modernista villa, ami a budai domboldalakon megmaradt és nyilvánvaló mintájául szolgált az előbbieknek.

Világos pucolt falak, általában két-három szint, szintenként négy lakás, sarkain az épület tömbjéből kihasított, fémvázas erkélyek azokkal a legendás fémszálas üvegekkel. Alighanem mindenki járt már ilyenben. Megjelenésükben nyilvánvaló a távoli rokonság, mégis bumfordinak és ormótlannak tűnnek, szemben a megmaradt régi villákkal (Molnár Farkastól Kozma Lajosig), amelyekből viszont ma talán még jobban árad az az arányosságból adódó harmónia – ami nyilván az egész későszocializmusból is hiányzott.

Ez az első, de legerősebb benyomás erről az átalakított épületről, ami ráadásul egy saroktelken áll, tehát félig körbejárva győződhetünk meg arról, hogy a tervező a helyiségek kiosztásán túl is nagyon tudhatott valamit. (Az egyemeletes ház 388.-ként szerepel Ferkai András Buda építészete a két világháború között című könyvében is: 1932-ben, egy gyógyszerkereskedő felesége számára /?/ épült.)

A tervező Weichinger Károlyra elsősorban, mint tanárra emlékeznek, hiszen 1945-től a BME Középülettervezési Tanszéken tanított, de ő tervezte a Mészáros utcai Szilágyi Erzsébet Gimnázium tömbjét és a Gellérthegy oldalába vájt pálos kolostort is – korábban a balettintézet lánykollégiuma működött itt. A későbbi Weichinger tanítványok közé generációk tartoztak (Jurcsik Károlyétól Finta Józseféig), de most mi egy jóval korábbi villája előtt állunk és ezért igyekszünk memorizálni ezt a nevet.

Az utcai bejáratnál – hasonló ház nincs, de hasonló korú van a környéken

Fölöttünk valahol a Farkasréti temető, előttünk a Gazdagréti lakótelep, tehát a sasadi domboldalak egyik déli lejtőjén vagyunk, ott, ahol korábban szőlőparcellák voltak, dél-erdélyi utcanevek, például a Drakula kastélyáról híres Törcsváré, meg gyümölcsösök. Hasonló ház nincs, de hasonló korú van a környéken, és jól látszik, ahogy az egykori parcellák telekméretét az itteni, folyamatosan bővített vagy átalakított családi házak többsége kinőtte. Többek között ezért is tesz jót ennek a felújított villának a tágas és elegáns egyszerűséggel tervezett kert, több oldalról is megbizonyosodhatunk harmonikus idomairól – szépsége a Kisvakond-Park Kft. kertészeinek köszönhető.

És mi lenne itt az idom, meg a harmonikus? Miként egy geometrikus Kandinszkij vagy Malevics képben, az arányosság szigorú rendje itt sokkal több, mint a szimmetria iskolás egyszer egye. Az áttervező Miltényi Miklós egy apró erkéllyel is felerősítette ezt a dinamikát és a Gazdagrét felé néző frontot (kilépő az ebédlőből), ami a fenti terasz L-alakban keresztbe húzódó korlátjára rímel, további térhatással gazdagítva a házat.

Pedig a tervező szerint dilemma volt itt is számos, hiszen az egykor nagypolgári ház belső felszerelése, anyagai erősen lelakva ugyan, de túlélték a szocializmust, ezért először úgy gondolta, – cselédszobásan, zegzugosan, a régi alaprajz szerint – az eredeti állapotot kell visszaállítani, miközben a megrendelők persze mai igényekkel, egy mai házat akartak. Végül kívülről szinte alig változott, belül viszont sok régi fal eltűnt, a régi helyiségek helyett pedig inkább nagyvonalú funkcionális zónák jöttek létre.

A lejtőnek köszönhetően a ház lényegében háromszintes, amit a belsőn végighúzódó lépcsőház úgy hangsúlyoz, hogy igyekszik minél kevésbé tolakodó lenni: üvegfalai és a hajópadlós csíkjai között szinte csak a fekete szerkezet érvényesül. Fónagy Dóra belsőépítész és csapata olyan, majdnem egyterű belsőt tervezett, ahol a szerkezetből adódó felületek bútorelemekké is válnak, a tér pedig üresen is félig berendezettnek tűnik. A beépítettség tehát térképző elem lett, és különösen a konyhánál érvényesül az a „flow”, ahogy a körbefutó pultok szinte mindent elnyelnek, a közrefogott főzőszigettel mégis rengeteg funkciót elégítenek ki – szinte láthatatlan flexibilitással. Ebben a középső, nappalis térben minden átlátható, mégsem kies, a fekete-fehérek és a faszínek kombója pedig szikáran barátságos.

Az alsó szintre vezető lépcső a konyhapulttal és padlócsíkokkal -finomságbónuszok

De néhány finomságbónusz jut az udvarra is, a betonból öntött járólapok háncsszövésre emlékeztető lábtörlő mintázata vagy az utcai bejárat megtartott homokkő oszlopai. A kibontott – továbbépített régi olyan természetesnek tűnik itt, mintha a nálunk sokféleképpen érvényes Lenin-vicc nem is létezne: milyen rendes ez a Lenin elvtárs, pedig le is lövethette/el is bontathatta volna őket!

Tervezés: 2007 – 2008
Kivitelezés: 2009 – 2011
Bruttó összterület: 428 m2

Építész tervezők: M. Miltényi Miklós, Virt Emese, Balogh Attila, Hajdú Mária – MM Művek Építésziroda Kft.
Belsőépítészet: Fónagy Dóra, Mészáros András


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az építész saját háza, kézműves módon kivitelezett kenderbeton-falazattal
  • 2025-02-12 13:01
  • Deco

Az építész saját háza, kézműves módon kivitelezett kenderbeton-falazattal

Cikkünket a Deco Bookazin 2024/1-es lapszámából közöljük.

„Minket a szikla ihletett meg, a tető kvázi ötödik homlokzat”

„Minket a szikla ihletett meg, a tető kvázi ötödik homlokzat”

A sziklák ihlették, és kvázi az ötödik homlokzatként tervezték meg a hűvösvölgyi ház tetőszerkezetét. Erről szóló cikkünk a 151-es, 2019/3-as lapszámunkból közöljük.

Japán lakóházakra emlékeztető megoldások egy erzsébetligeti családi házon

Japán lakóházakra emlékeztető megoldások egy erzsébetligeti családi házon

Budai viszonylatban is rendkívül meredek kaptató vezet fel Turányi Bence munkájához. Erről szóló írásunkat a 104-es, 2013/2-es lapszámunkból közöljük.

Hirdetés