Immanuel Gyermekotthon Debrecenben.

Debrecen-Nagytemplomi Református Egyházközségétől érkezett a felkérés a k.f.TEAM Építész Stúdió Kft. felé az Immánuel Otthon megtervezésére. A Kállay Ferenc és csapata által tervezett iskola elsődleges célja a fogyatékkal és halmozottan hátrányban élő gyerekekkel való testi és szellemi foglalkozás iskolai oktatás keretein belül. A projektet a tervezők mutatják be.

 

 

Egyetemista korunkban egy, a kezem ügyébe akadt építész folyóiratban olvastam a japán építészek családi ház tervezési metodikájáról. Ebben részletesen taglalták, hogy sokszor hetekre, hónapokra beköltözik az építész az adott családhoz, megismerve mindennapjait a szorgos hétköznapoktól a dedikált ünnepekig. Részévé válik a családnak, ösztönösen megérzi a lakóterek, használati minőségek minden aspektusát, hogy később a tervezésnél a megalkotott ház tökéletes összhangba kerüljön a használók igényeivel…

2019 februárjában felkérést kaptunk a Debrecen-Nagytemplomi Református Egyházközségtől az Immánuel Otthon megtervezésére. A korábban már működő iskolaépület a folyamatosan növekvő létszám miatt egyre kisebbnek bizonyult, ezért a meglévőt megtartva, másik tervezési helyszínen kívántak egy új egységet létrehozni. Az iskola elsődleges célja a fogyatékkal és halmozottan hátrányban élő gyerekekkel való testi és szellemi foglalkozás iskolai oktatás keretein belül. 

 


Az iskola élete rendkívül komplex abból adódóan, hogy az odajáró 6 és 21 éves korú gyerekek milyen szellemi és fizikai állapotban vannak, milyen speciális pszichés, vagy mozgásszervi rendellenességük van. A hagyományosnak nevezhető iskolákhoz képest szintén eltérés az oktatók, gyógytornászok és gyógypedagógusok magas létszáma, amely a növendékek számának felét teszi ki a változatos és összetett kezelések miatt.

Az első beszélgetéstől kezdve éreztük, hogy egy ilyen összetett, komplex működésű iskola rendkívül kötött, egyben változatos működési struktúráját csak akkor tudjuk megérteni, érdemben hozzátenni, ha bekapcsolódunk a mindennapjaikba. Részesülünk abból a sok kihívásból, lemondásból, gyötrelemből, amit az ott dolgozók mégis mosolyogva, minden apró javulást örömittasan élnek meg, vidámságot csempészve a gyerekek és szüleik életébe.

A részévé kellett válnunk, megérteni a régi iskola rendelkezésre álló használati tereinek „miértjeit”, hibáit, hiányosságait, olyan részleteket, ami az egészséges embernek evidens, a fogyatékkal élőknek néha leküzdhetetlen akadály. Ezért a már meglévő debreceni iskolába az egyeztetések során beköltöztünk, igyekeztünk minél több időt a gyerekekkel és a tanárokkal eltölteni. Mindezt a közös alkotás során és utólag is rendkívül hasznosnak érzem szakmailag és emberileg egyaránt.

Örömöm sokszorozódjék a te örömödben.
Hiányosságom váljék jósággá benned.

Egyetlen parancs van, a többi csak tanács:
igyekezz úgy érezni, gondolkozni, cselekedni, hogy mindennek javára legyél.

Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás:
Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra.

Az igazság nem mondatokban rejlik, hanem a torzítatlan létezésben.
Az öröklét nem az időben rejlik, hanem az összhang állapotában.

(Weöres Sándor: Szembe fordított tükrök)

 

Alapvető építészeti dilemma volt, hogy az épület egyszerre legyen befelé forduló, megadva a kellő tiszteletet és intimitást az épületet használóknak, ugyanakkor nyisson is a külvilág felé, ne akarjon túlságosan kirekesztő lenni, hagyja, hogy a látogatók, érdeklődők, az utca embere felfedezhesse, természetesen viselkedjen az épületbe való belépéskor. 

A másik fontos építészeti döntés az volt, hogy a tervezett épület hordozza a kortárs építészet ismérveit, de ezt ne divatosan tegye, hanem tömegalakításával, telepítésével oldja meg, ami azonban figyelembe veszi a szigorú funkcionális követelményeket és előírásokat. A feszes, keretes beépítést feloldottuk vidám színekkel, a bejáratot végig kísérő pergolákkal, zöldfelületekkel, belső kerengővel.

 


Az akadálymentes tantermeket, foglalkoztatókat és a tornatermet a nagyobbik átrium köré szerveztük, világos, jól átlátható tároló és közösségi tereket létrehozva. A tíz, öt és hat főt befogadó foglalkoztatók két egység között egy – egy mozgássérült pelenkázóval és mosdóhelyiséggel lettek kialakítva. Innen érhető el a tornaterem is, mely szekcionálható, két külön egységként is használható. A másik, kisebb udvar köré azokat a tantermeket csoportosítottuk, ahol az ágyhoz kötött, halmozottan cselekvésképtelen mozgássérült gyerekek oktatása folyik, szintén két egységenként egy vizesblokkal.

 


Az épület megközelítése alapvetően a belső, lakópark felőli úthálózat felől történik, itt lettek kialakítva a gépkocsi tárolók is, de főleg a külsős foglalkozások (logopédus, gyógytorna) gyalogosan is elérhetők, kihasználva a korábbi épület térstruktúráját, mely a tervezett épületünk tengelyét – gerincét adja. Itt találhatók továbbá a külsős bejárók számára is látogatható foglalkoztatók, orvosi és hidroterápiás szobák. Helyet kapott még egy snozelen („anyaméh” meditációs szoba) és egy ayres (mozgásterápiás) helyiség. A főbejárat jobb oldalán az étterem fogyasztó tere, a melegítő konyha lett kialakítva, amit egy fűthető, külső megközelítésű műhely zár le. A megérkezést a központi térben található porta felügyeli, mindkét bejárati részt kontrollálva. Mellette kapott helyet az akadálymentesítésre szolgáló lift, egy vizesblokk, szociális rész.

 


Az összes tércsoport és mindkét bejárat központi eleme az aulatér, mely egyaránt alkalmas a mindennapok hátköznapi használatára és az ünnepek közösségi rendezvényeinek megtartására. Innen kétkarú lépcső vezet fel az emeleti helyiségekhez. Ezek az egységek már nem vesznek részt az oktatásban, kiegészítő funkciókkal szolgálnak az itt dolgozó tanároknak, igazgatóságnak. A „Z” alakú emeleti rész középső szárában az aula karzata, lelátója található egy hídszerű összekötéssel, az északi oldalon az itt dolgozó pedagógusok lazább struktúrában kialakított dolgozóterei, a vezetőség szobái, az adminisztratív részleg kapott helyet. A másik szárban a gépészeti helyiség, szociális blokkok, irattár található, könnyű megközelíthetőséggel.

 

 

Projekt: SZABADONÁLLÓ BEÉPÍTÉSŰ, MEGLÉVŐ ISKOLAÉPÜLET BŐVÍTÉSE ÉS FELÚJÍTÁSA KORSZERŰ ISKOLAÉPÜLETTÉ
Építészet: k.f.TEAM Építész Stúdió Kft.
Design team: KÁLLAY FERENC, FODOR DÁNIEL, NAGY BÉLA 
Alapterület: 1658 m²
Helyszín: 4031 DEBRECEN, KISHEGYESI ÚT 156.
Megbízó: DEBRECEN – NAGYTEMPLOMI REFORMÁTUS EGYHÁZKÖZSÉG

 

Forrás:  k.f.TEAM Építész Stúdió Kft.


 

További képek és rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Lenyűgöző lett Debrecen új fürdője

Lenyűgöző lett Debrecen új fürdője

Az „egyedi atmoszféra” nem üres kifejezés a BORD épületével kapcsolatban.

Elérte a legmagasabb pontját a debreceni DEUFOL üzem építése

Elérte a legmagasabb pontját a debreceni DEUFOL üzem építése

Az üzemben modern csomagolóanyagokat fognak gyártani.

Egy díjnyertes iskolaépület szimbolikája

Egy díjnyertes iskolaépület szimbolikája

A BORD Építész Stúdió eddigi legtudatosabb épületét az A’Design Awardon díjazták.

Hirdetés