Makovecz a kerítésen

Az „ég és föld közötti építészet” – MAKOVECZ IMRE 1935-2011 időszaki kerítéskiállítás a magyar organikus építészet legnagyobb alakja előtt tiszteleg, halálának 10. évfordulója alkalmából. 

Közös kiállítással és installációval emlékezik Makovecz Imre halálának 10. évfordulójára a Magyar Nemzeti Múzeum és a Makovecz Imre Alapítvány. A múzeum kerítésén elhelyezett tablókon páratlan életművének egy részét mutatják be. A tárlat egy utazó oszlop installációval is kiegészült, mellyel az építész szellemiségét, munkásságát szeretnék közelebb vinni az emberekhez.

Összesen negyvennyolc tablón mutatja be a Kossuth- és Ybl Miklós-díjas magyar építész, Makovecz Imre válogatott életművét a Magyar Nemzeti Múzeum legújabb tárlata, melyet L. Simon László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója, Rétvári Bence, miniszterhelyettes, az EMMI parlamenti államtitkára,. valamint a művész fia, Makovecz Pál, a Makovecz Imre Alapítvány Kuratóriumának elnöke nyitott meg. 

A képek kiválasztásánál törekedtünk arra, hogy minél átfogóbban mutassuk be édesapám életművét. Úgy hisszük, méltó emléket állítottunk egy nagy művésznek. Ez hatalmas megtiszteltetés, valamint önmagában a Nemzet Múzeumával való együttműködés szimbolikus értékű az alapítvány számára” – mondta Makovecz Pál, a Makovecz Imre Alapítvány Kuratóriumának elnöke.

A tablókon jól követhető Makovecz építészetének alakulása, és  közönség elé kerülnek az alkotó laikusok által kevéssé ismert, korai munkái is, mint a modernista hagyományokat követő, de már egyéni vonásokkal bíró Sellő étterem 1963-ból, vagy a sárospataki Bodrog áruház 1969-ben tervezett, a posztmodern, a brutalizmus és a későbbi magyar organikus iskola jegyeit egyaránt mutató, Magyarországon egyedülálló stílusú épülete. A nemrég felújított, vöröskőből készült, teraszos, pinceborózóval ellátott Sellő vendéglő  az ÁFÉSZ megrendelésére épült.

 

„A szepezdi vendéglőből nem az a változat épült meg, amit akartam. Építettem egy másik balatoni vendéglőt is Füreden, ahol az akkori zsűri – fiatal voltam – megmondta, hogy vigyem a fenébe, amit rajzoltam, és hozzak másikat. Addig rajzoltatták velem, ameddig ez ki nem jött. Kudarcok ezek a házak. Ennek ellenére amikor elkészültek, az akkori viszonyokhoz képest jó házaknak mutatkoztak, de valójában nem lehet őket teljes szívvel vállalni…” (Makovecz-utak honlapja)

 

 

A kora munkák mellett fotókon és a közismerten zseniálisan rajzoló Makovecz szabadkézi rajzain viszontláthatók az életmű legismertebb darabjai. A képeket az alkotó, illetve a pályatársak szövegeiből válogatott idézetek kísérik.

 

„Azt hiszem, a legallyazatlan oszlopokkal, fákkal épített házaim szép lassan értelmetlenné teszik az építészetet magát. Ha gondos válogatással megfelelő facsoportra húznék tetőt, mely anyagánál fogva nem ölné meg a fákat, olyan segítőtársakká szelídíthetnénk meg őket, mint emlékezetünk előtt a lovakkal tettük ugyanezt. A ló és az ember együtt hatalmas tudás birtokosa lett. Az élő fa az építészetben egy valóban új tudás, egy fákkal közös tudás birtokosává tehetne bennünket.” (Makovecz Imre)

 

A Makovecz Imre Alapítvánnyal együttműködésben megvalósult „ég és föld közötti építészet” - MAKOVECZ IMRE 1935-2011 című kerítéskiállításon november 20. és január 15. között megtekinthető a Magyar Nemzeti Múzeum külső kerítésén.

 

 

 

További fotókért katt a képgalériára!

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Megnyílt a World Press Photo kiállítás

Megnyílt a World Press Photo kiállítás

A tárlat október végéig látogatható a Magyar Nemzeti Múzeumban.

Nanotechnológia a múzeumban

Nanotechnológia a múzeumban

A nanorendszerek kutatási és alkalmazási lehetőségei a kulturális örökség területén.

Szubjektív Makovecz jegyzetek

Szubjektív Makovecz jegyzetek

Építészeti szótár a makoveczi életmű kulcsfogalmaihoz

Hirdetés