A hazai muzeológia, örökségvédelem, kortárs építészet- és környezetkultúra nézőpontjából egyaránt korszakosnak ígérkező beruházásról szóló melléklet most korlátozott példányszámban megvásárolható.

Új korszak előtt áll a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, amely az egyik legrégebbi múzeumunk, az 1899-ben alapított Közlekedési Múzeum és az Országos Műszaki Múzeum 2009. január 1-i összeolvadásából született.

A budapesti és vidéki tagintézményeket (Közlekedési Múzeum, Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény, Elektrotechnikai GyűjteményMűszaki Tanulmánytár, Alumíniumipari Múzeum, Kohászati Gyűjtemény, Vegyészeti Múzeum) is magában foglaló intézmény központi, városligeti épületének lebontása után (2016-17) egy ideig úgy tűnt, régi helyén, 19. század végi tervek alapján megépített épületben kezd majd új életet. Ám szakmai érvek, a gyűjtemény karaktere, volumene végül más irányokba, más helyszínre terelte ezt az ügyet.

2017 végén érkezett a hír, hogy a MÁV egykori kőbányai területén, az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában, annak környezetében, egyes kiegészítő épületeinek felhasználásával jön létre a Közlekedési Múzeum közlekedési gyűjteményének új otthona, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum bázisa.

Már most egyértelmű, hogy ez a döntés több nézőpontból korszakos jelentőségű, mert mind a hazai muzeológia, örökségvédelem, mind a kortárs építészet- és környezetkultúra, turisztika is nyernek általa.

Ez egy új szempontú gyűjteményi reprezentációt, s egyben egy héthektáros, barnamezős terület új funkciójú használatát jelenti, melyen olyan ikonikus épület- és tájépítészeti együttes jöhet létre az elkövetkező években, ami Kőbányát is elhelyezheti a nemzetközi kulturális turisztika térképén. Igazoltan sikeres barnamezős kulturális beruházások közül álljon itt két mintapéldány: a párizsi Cité de la Science et de l’ industrie egy kerületet, de merítsünk nagyobbat, az esseni Zollverein egy teljes várost volt képes a műszaki kultúra befogadásával újradefniálni.

A kőbányai helyszínre 2018. augusztus 8-án írt ki a Múzeum nyilvános nemzetközi építészeti tervpályázatot. 90 érvényes részvételi jelentkezés érkezett határidőre a világ minden részéről. Végül a 11 meghívott építésziroda mellett plusz 4 pályázó kapott lehetőséget, hogy megmutassa, miként képzeli el az új Múzeumot – épületét, környezetét, a terület közlekedési kapcsolatait, az állandó kiállítást. 2019 elején a nemzetközi összetételű zsűri a 13 érvényes pályázatot tartotta érdemesnek arra, hogy közülük válassza ki azt, amelyik továbbtervezésre, megvalósításra alkalmas.

Ennek a pályázatnak a történetét mutatja be az OCTOGON magazin külön kiadványa. Első felében az „Északi” történetét ismerhetik meg, továbbá zsűritagok osztják meg önökkel véleményüket, gondolataikat a helyszínnel, a beadott munkákkal, a gyűjteménnyel kapcsolatban. Publikációnk második fele a 13 pályamű szűrt pályázati anyagának bemutatását teszi ki.

Korlátozott példányszámban megjelent külön kiadványunk 2950 forintért megvásárolható kizárólag az alábbi helyszíneken (figyelem, újságárusoknál nem kapható a lap):

  • Fókusz Könyváruház
  • FUGA – Budapesti Építészeti Központ
  • Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény
  • Írók Boltja
  • Magvető Café
  • Művészetek Palotája
  • és az OCTOGON szerkesztőségében, e-mailen előre egyeztetett időpontban – 1025 Budapest, Szépvölgyi út 146.

(Molnár Szilvia – felelős szerkesztő)




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Meghalt Frisnyák Zsuzsa

Meghalt Frisnyák Zsuzsa

A muzeológus, közlekedéstörténész az új Közlekedési Múzeum állandó kiállításának tervezésén dolgozott.

Ismerős ez az épület? Igen, a Kelenföldi pályaudvar

Ismerős ez az épület? Igen, a Kelenföldi pályaudvar

Kiemelt beruházássá minősítette a kormány a fejlesztést.

Száll a 424-es...

Száll a 424-es...

Különleges járművek érkeztek a Közlekedési Múzeum új helyszínére.

Hirdetés