Angliában épül meg az első városi reptér a zéró emissziós repülők számára.

A brit kormány az Urban Air Port Air-One konzorciumot választotta a Future Flight Challenge programjának kivitelezéséhez. A cél egy teljes értékűen működő újgenerációs légikikötő megteremtése, a „függőlegesen fel- és leszálló elektromos járművek”, azaz az eVTOL (electric vertical take-off and landing) – például szállító drónok és légitaxik számára. A tervezett építményt még az idén átadják az angliai Coventryben – áll a Hyundai hírlevelében

Az Urban Air Port a kormányzat, az ipar és a nyilvánosság bevonásával mutatja be, hogyan használható ki az újgenerációs városi mobilitás a lehető legszélesebb körben, vagyis a dugók és a légszennyezés csökkentésére, illetve a szállítás karbonsemlegessé alakítására, miközben zökkenőmentes utazási- és szállítási szolgáltatást nyújt. 

A NASA számításai szerint a városi légiközlekedés csak az USA-ban 500 milliárd dolláros üzletté fejlődik a következő években, és a növekedés legnagyobb akadálya az infrastruktúra hiánya. Éppen ezen segíthet a Urban Air Port beruházás.

Az együttműködés egyik kulcsszereplője a Hyundai cég, amelynek saját városi légi közlekedési osztálya is van, és amely kiemelt partnernek választotta az Urban Air Portot, hogy együtt serkentsék a szektor globális növekedését. A dél-koreai cég kifejleszti a saját eVTOL járművét, miközben más területeken is dolgozik, hogy a teljes ökoszisztéma fejlődjön. Az új reptér azért is fontos számára, mert 2028-ban már kereskedelmi forgalomba hozná a saját légitaxiját. Még ambiciózusabbak a közös igények: a konzorcium több mint 200 hasonló helyet építene a következő öt évben, kielégítendő a globális igényeket.

„Az autóknak utak kellenek, a vasútnak sínek, a repülőknek repterek, az eVTOL-nak városi légikikötőkre lesz szükségük – fejtegette Ricky Sandhu, az Urban Air Port alapítója. – Több mint száz éve szállt fel a világ első kereskedelmi repülője, megteremtve később a modern, összekapcsolt világot. Az Urban Air Port tovább erősíti a városok kapcsolódását, növeli a termelékenységet, az Egyesült Királyságot pedig egy teljesen új, tiszta globális gazdaság vezető szereplőjévé teheti.”

A meglévő infrastruktúrából a helikopter-leszállópályák hasonlítanak a legjobban az újgenerációs reptérre, ám ez utóbbi hatvan százalékkal kisebb területet foglal el. Innovatív eszközökkel mindössze néhány nap alatt megépíthető, a szén-dioxid-kibocsátása nettó nulla, és akár a hálózaton kívül is üzemeltethető, azaz nem feltétlenül kell támaszkodni a közművekre. Ebből következően könnyen el is lehet majd költöztetni, és fontos szerepet tölthet be a katasztrófavédelemben, segíthet drónokat és más eVTOL-okat telepíteni a kritikus körzetbe. 

Felmerülhet a kérdés: miért éppen Coventry? A város egyfelől stratégiai helyen, az Egyesült Királyság szívében található, másfelől az autó- és repülőgépipar történelmi központja, ahol adott a jövő iparágát segíteni képes szakképzett személyzet. 2020 decemberében Coventryt választották az elektromos autózásra legalkalmasabb brit városnak, ezen kívül idén az ország kulturális fővárosa lesz, míg jövőre a Nemzetközösségi Játékok rendezője.

Az Urban Air Port projektet a brit kormány 1,2 millió fonttal támogatja a Future Flight Challenge program keretében, további 125 millió fontot kap az Ipari Stratégia Kihívás Alapból, és várhatóan mintegy 175 millió fontot az iparági szereplőktől.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Formatervezési díjat ért a futurisztikus autódesign

Formatervezési díjat ért a futurisztikus autódesign

SangYup Lee kapta a Hyundai Prophecy formatervéért és a húszéves munkásságáért.

Infrastruktúra egy új világ közlekedéséhez

Infrastruktúra egy új világ közlekedéséhez

Angliában épül meg az első városi reptér a zéró emissziós repülők számára.

Az autógyártásból maradt selejt divatcikként menő is lehet

Az autógyártásból maradt selejt divatcikként menő is lehet

Mi a közös az autó- és a divatiparban? A Hyundai Re:Style projektje talált ilyen pontokat.

Hirdetés