Megnéztük Rácz Jenő Michelin-csillagos chef új éttermét. 

Májusban megnyílt a Rácz Jenő, Michelin-csillagos chef nevével fémjelzett Rumour, de senki ne lepődjön meg, ha első alkalommal simán elsétál Budapest legújabb és legkomplexebb fine dining gasztroélményét nyújtó étterme mellett – ugyanis a megannyi meglepetés, rengeteg apró gesztus mellett, ez a titokzatosság is része a speakeasy bárok hangulatát idéző hely koncepciójának.

Ahogy arra a neve is utal, a Rumour alapötlete egy olyan gasztroszínházszerű élményt nyújtó étterem megalkotása volt, aminek részleteit csak azok ismerik, akik valaha már jártak ott. A Petőfi tér 3-ban található hely koncepciója Rácz Jenő cheftől származik.

„Mindig izgalmas volt számomra, amikor olyan éttermekbe juthattam be, ahol versenyezni kellett azért, hogy az ember helyet kapjon” – emlékszik vissza Rácz Jenő a számos országot érintő szakmai karrierje során szerzett tapasztalataira.

A Rumour titokzatossága pedig már ott kezdődik, hogy még a cím ismeretében is nehéz megtalálni. Ennek egyik oka, hogy az utcai frontról üvegportáljai mögött behúzott hatalmas vörös függönyök rejtik, és még az sem biztos, hogy azonnal feltűnik a bejáratnak látszó ajtóra függesztett Vészkijárat felirat, ami arról is tájékoztat, hogy az étterembe a szomszédos delikát üzleten át lehet bejutni. Itt, miután a kasszánál igazoltuk a foglalást – ugyanis az este fél 6-kor kezdődő hatfogásos, és a fél 8-as 11 fogásos gasztroshow-n kizárólag előzetes regisztrációval lehet részt venni – egy kódot kapunk, aminek segítségével egy hűtőkamra ajtaján át léphetünk be az étterem előterébe, és innentől egyértelművé válik, valahol az angol members only privátklubok és az éppen reneszánszukat élő, szesztilalom idejéből származó, amerikai speakeasy bárok titkos világai között félúton járunk.

Az étterembe a szomszédos delikát üzleten keresztül juthatunk beMár az előtérben olyan kortárs műalkotások fogadják a vendégeket, mint Rabóczky Judit Rita szobra és Nádler István festménye

Közben olyan kortárs magyar műalkotások vonják magukra a tekintetet, mint Gerhes Gábor A magyar holdra szállás című munkája. „Galériákon és múzeumokon kívül nincs ma még egy olyan hely Magyarországon, ahol ilyen szintű kortárs műalkotásokból álló válogatás jelenne meg a falakon” – mutatja Bonta Gáspár építész, belsőépítész, a Rumour egyik tervezője. Nehéz lenne vitatkozni ezzel az állítással, elnézve Nádler István 2000-es évekbeli sorozatának egy darabját, drMáriás Polipon bicikliző APEH adminisztrátor című művét vagy Rabóczky Judit Rita szobrát – ami az egyetlen darab, ami nem a tulajdonos, Gerendai Károly magángyűjteményéből származik.

Az angol klubszoba hangulatú különterem a galéria szinten kapott helyet

A welcome drinket a galéria szinten elhelyezett bárban kapják meg a vendégekA műalkotások mellett olyan gegek is megjelennek, mint a férfi mosdóban látható fürdőkacsa-kiállítás

Ahogy a fine dining éttermeknél bevett szokás, már a megérkezésnek is koreográfiája van: így először a galérián található bárba kalauzolják a vendégeket egy welcome drinkre. Ezen a szinten találhatók a mosdók – ahol Konok Tamás és AAtoth Franyó alkotásai mellett, hatalmas fürdőkacsa válogatással találkozhatunk. Az irodák és az angol klubszoba hangulatú különterem is, aminek pácolt diófa burkolata, sötétebb zöld árnyalatú falai, kényelmes foteljei és puha szőnyegei erős kontrasztban állnak a lenti tér indusztriális hangulatával. A galéria fóliázott üvegfelületekkel kapcsolódik az alul kialakított étteremhez – amire fentről rálátni ugyan, lentről viszont csak sziluettek látszódnak. Visszatérve az alsó szintre, az étteremben mindenki elfoglalhatja helyét a tér közepén álló hatalmas bárpult kényelmes, bőr bárszékeiben.

„Azzal fokozzuk az éttermi élményt, hogy a vendégek végignézhetik, mi hogyan készül, és miközben a chef és segítői felszolgálják az ételeket, italokat, beszélgetnek a vendégekkel. Így a vendégek itt egy előadásba csomagolt gasztronómiai élményt kapnak” – foglalja össze a koncepciót Gerendai Károly, aki azt is kiemelte, hogy Rácz Jenő mellett fontos szerep jut az üzletvezetőnek, Kő Gergely sommelier-nek és Szabó Zoltán bártendernek is.

Az alsó szint indusztriális stílusát színházi elemek egészítik ki.

A színházi élmény a külsőségekben is megjelenik. Látszóbetonhatású falakat társítottak a vinyl padlóhoz, miközben az ipari stílusú tér letisztult keretei között szándékosan olyan teátrális kiegészítők jelennek meg, mint a motoros karnisokra felszerelt súlyos függönyei, de a téralkotás és a világítás aprólékos kidolgozottsága is a színház világát idézi. Emellett minden a legmagasabb színvonalat hozza: a bárpult tradicionális japán módszerrel előállított égetett tölgyfából készült, a séfasztal vörösmárvány pultjait egy bányában szeletelték és lézerrel vágták megfelelő méretűre, a majdnem a teljes falat elfoglaló, 200 palack bor tárolására alkalmas borhűtő pedig önmagában is remekmű.

Ugyanakkor a konyha személyes, egyedi hangvételt is kapott: a fekete csempén receptúrák tűnnek föl, a polcokon a chef saját készítésű fermentumai sorakoznak, de még a tányérok formái is különlegesek. Akad itt lufi formájú tányér, egy másik pedig a chef tenyerének lenyomata – aminek elkészítéséhez három és fél óra mozdulatlanság kellett, hogy a chef elmondhassa, itt a vendégek a tenyeréből esznek.

És hogy valójában milyen konyhával találkozhatunk a Rumourban azontúl, hogy fúziós? „Talán azt mondanám:’ráczjenős’. Nagyon sokféle alapanyaggal találkoztam a világban, és szeretem a meghökkentő dolgokat. Ilyen többek között az Ebit nevű apró rák, amit ízfokozóként használok, és a kínai fekete ecet. Ahogy a berendezésben mindenhol elrejtettünk egy kis poént, az ételekkel is az a helyzet, hogy nem minden az, aminek látszik.”

„Megtisztelő és örömteli feladat volt egy olyan világszínvonalú étterem létrehozásában részt venni, ami amellett, hogy a világon bárhol megállná a helyét, magában hordozza a budapesti gasztroszcéna és a város esszenciáját is” – foglalja össze a projektet Bonta Gáspár, ahogy kifelé menet ismét a delikát üzletben találjuk magunkat, ahonnan a gourmet különlegességek mellett, szuvenírként még egy RJ monogramos chef csipeszt is hazavihetünk.

A cikk az Octogon DECO 2021/3. lapszámában jelent meg.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Függönyt fel! - A Rumourban jártunk

Függönyt fel! - A Rumourban jártunk

Megnéztük Rácz Jenő Michelin-csillagos chef új éttermét. 

Eladó Philippe Starck első amerikai otthona

Eladó Philippe Starck első amerikai otthona

A benne található designbútorok a vételáron felül megvásárolhatók.

A Paradigma Ariadné újragondolta az ókori műtárgyak gyűjtésének kolonizáló szemléletét

A Paradigma Ariadné újragondolta az ókori műtárgyak gyűjtésének kolonizáló szemléletét

A Nápoly melletti, római kori Piscina Mirabilis víztározó átalakítására az egykori birodalom peremvidékéről érkezett koncepció.

Hirdetés