A téglafalú Nithurst farm belső terei megelevenítik az orosz Sztalker című filmet.

Egy ház, amely kívülről úgy néz ki, mint egy román kori templom, a belsejében viszont mindent visz a beton - a brit építész, Adam Richards saját házát fontos filmekből vett motívumokkal alakította ki az angliai Petworth város közelében.

Fotók: Brotherton Lock

Az építész célja volt a római stílus újjáélesztése egy olyan házban, amelyet erőteljes, a kommunista érára hajazó betonszerkezet jellemez és nem nélkülözi a kortárs elemeket sem. A ház terveihez az inspirációt Andrej Tarkovszkij Sztalker című, posztapokaliptikus filmje szolgáltatta, amely három ember expedícióját követi a Zónán keresztül, hogy végső célként megtalálják a Szobát. A Szoba egy olyan mitikus hely, amelyről úgy tartották, hogy ott az ember legmélyebb álmai is valóra válnak.

"A 4,5 méteres belmagasságú házam kialakításánál a Zóna karakterét vettem figyelembe, amely olyan szinte, mint egy vallásos tér, egy templom, a nagy, betontömbökből épült hallból az étkezőn keresztül jutunk el a nagyon világos nappaliig. A téren történő áthaladás a "fényig" egyfajta utazás is egy spirituális helyre, nálam a nappali az a helyszín, ahol minden kívánság teljesül."

Fotók: Brotherton Lock

Van még más filmes motívum is a házban, a felső szintre felvezető lépcsőt az 1946-os, Diadalmas szerelem (A Matter of Life and Death) című filmből vette, amely egy pilótáról szól, aki egy baleset után esély kap egy második életre. Személyes vonatkozása van ennek a választásnak: Richards édesapja pilóta volt, aki meghalt akkor, amikor az építész csecsemő volt. 

A házban uralkodó betonra azért esett a választása, mert olyan szerkezetet akart kialakítani, amely legalább 500 évig eltart. Környezetvédelmi okokból nemcsak cementből, hanem 50%-ban újrahasznosított anyagból öntötte ki a betont, amelyet a ház belsejében fehér fenyő hajópadlóval, sárgaréz szerelvényekkel, színes bútorokkal, kárpittal és kerámiával lágyított.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Sivatagi menedék

Sivatagi menedék

Építészet és természet meghökkentő kapcsolata a 3andwich Design munkájában.

Az anyag fétise

Az anyag fétise

Branczik Márta zsebkönyve a brutalizmusról a 10+1 Budapest sorozat nyitó darabja.

Játszó beton

Játszó beton

A négyes metró állomásait nem lehet megunni.

Hirdetés