Hirdetés

Egy designer csapat szerint nem lesz más választás a járványok korában.

Hirdetés

Magyarországon is sok zebránál találhatunk olyan jelzőgombot, amelynek megnyomásával hamarabb vált a gyalogoslámpa zöldre. A koronavírus azonban felszínre hozta ennek a veszélyét, ugyanis járvány idején nem túl jó, ha sokan érintik kézzel ezt az eszközt. Egy designer csapat azt javasolja, hogy a kézi vezérlés helyett szereljék fel ezeket a lámpákat egy olyan, "Dropkick" névre keresztelt szerkezettel, amelyet nem kézzel, hanem lábbal kell navigálni. 

Az átkelőhelyeken világszerte gyakran helyeznek el olyan gombokat a jelzőfelületeken, amelyek megnyomás hatására elvileg képesek csökkenteni a várakozási időt, így gyorsabb lesz az átkelés. Ezzel az egyik probléma az, hogy nem igaz ebben a formában minden országban. Azokban a városokban, ahol a közlekedési szokások révén a csomópontoknál a gyalogosok élveznek elsőbbséget, minél többször nyomják meg a gombot, annál hamarabb vált zöldre a lámpa.

Viszont a nagyobb és bonyolultabb közlekedési csomópontokban ez már nem feltétlenül igaz, megnyomástól függetlenül a lámpák a járműközlekedéshez igazodva maguktól is válthatnak. Más országokban pedig csak akkor működik gyorsító jelleggel a jelzőgomb, ha éppen nincs túl nagy forgalom az utakon.

Ezeket a sajátosságokat figyelembe véve egy tervezőcsapat végzett egy kísérletet arról, hogy miképp használják a gyalogosok ezeket a gombokat. Arra jutottak, hogy sokan úgy ütik el a zebránál való várakozási időt, hogy folyamatosan nyomogatják a gombot, ha kell, ha nem kell. Ezt észlelve a Foreward  és az ODO design cégek kifejlesztettek egy jelzőgombot, amelyet nem kézzel kell érinteni, hanem lábbal lehet működésbe hozni. 

A nyomógombot az ausztrál ipari tervező, David Wood (Nielsen Design Associates) PB/5 nyomógombja ihlette, amely jelenleg a kézi vezérlést teszi lehetővé. Alakja egy tablettára hasonlít, így több irányból meg lehet érinteni, design szempontjából pedig törekszik a minimalizmusra.

A nyomógomb háttérvilágítása egyfajta jelzőfényként is szolgál az "új generációs" gyalogosok számára, akik jellemzően telefonjukat nyomkodva, fejüket lehajtva várakoznak,

illetve biztonsági szerepe is van a világításnak, hiszen sötétben is kijelöli az autósok és motorosok számára a gyalogátkelőhely pozícióját. A berendezés utólag is felszerelhető a közlekedési lámpákhoz anélkül, hogy nagyobb beavatkozást kellene elvégezni. A közúti hatóságok dönthetnek úgy, hogy az új nyomógombok felváltják véglegesen a PB/5 gombokat, vagy egy lámpatesten él tovább mindkettő.

Forrás: Foreward




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Vannak már ötletek arra, hogyan ne fulladjon bele Új-Delhi a szmogba

Vannak már ötletek arra, hogyan ne fulladjon bele Új-Delhi a szmogba

Egy indiai építésziroda légtisztító tornyokkal orvosolná a kritikus helyzetet.

Várhatóan 2025-re fejeződik be a füzéri vár felújítása

Várhatóan 2025-re fejeződik be a füzéri vár felújítása

A felújítás első üteme óta 280 ezer látogatója volt a várnak, ami évi 70 ezer fizető vendéget jelent.

Fantasztikus album készült Sanghaj ismeretlen magyar építészéről

Fantasztikus album készült Sanghaj ismeretlen magyar építészéről

Gonda Károly jelentős épületekkel járult hozzá Sanghaj világhírű art deco örökségéhez.

Hirdetés