Cikkünk az Octogon Labor lapszámnunkból közöljük.

Hirdetés

Ha immáron gyöngülő szemünkkel visszatekintünk az időben, a magyar autó- és motorsport hősi korszakát emlékezetünk a televíziós közvetítések elterjedésével hozza fedésbe. A motor hangjaira fogékonyan rezonáló hasonszőrűeknek a műsor közben az égéstermékek semmivel össze nem téveszthető illatát már saját forrásból kellett hozzáilleszteni a vizuális anyaghoz. Aki ennek a színes forgatagnak, gyakran őrült cirkusznak egyszer rabja lett, az már nem szabadulhat soha, de soha többé. Ez szenvedély, szerelem és az erőt, fegyelmet és bátorságot birtokló személyek előtti tisztelgés – vállaljanak szerepet a rendszer akármelyik körében is. Szerelők, sofőrök, konstruktőrök, szakértők, a sajtósok, a marketingesek vagy a merchandising sosem pihenő robotosai mind-mind érdemesek a figyelmünkre.

Anélkül, hogy a nosztalgikus hangulat elúrhodna a Hungaroring látványos megújulásáról szóló közlésünkön, a hősi idők egyik ikonikus alakja előtt is tisztelegnünk illik. Isten tartsa meg sokáig jó egészségben Dávid Sándor sportújságíró kollégát, akinek pótolhatatlan közreműködése nélkül talán nem lenne ilyen kultusza sem a motorsportnak, sem az F1-nek hazánkban. Ha fogyunk is, de vagyunk még páran, akik emlékezünk sztoikus, bölcs és nyugodt kommentárjaira – nem tudjuk megállni, hogy ne idézzük fel például a kiskunlacházai motocross-közvetítéseinek feledhetetlen alakját, id. Czuni Lászlót vagy a mogyoródi Formula–1 futamok izgalmas fordulatait végig kézben tartó, fantasztikus versenyzőit már-már családtagként bemutató színes tudósításait –, amelyek kiváló kontrapunként tartották egyensúlyban a mellé tanulni beosztott fiatal csikók izgékonyságait.

Most azonban elsősorban azok előtt szeretnénk fejet hajtani, akik az utóbbi három és az előttünk álló egy évben, a 2023-tól 2026-ig tartó, sorrendben harmadik nagy pályafelújítást finanszírozták, tervezték és kivitelezték. A fejlesztés a régi, elavult infrastruktúra lecserélését irányozta elő: röviden egy korszerű, gazdaságosan üzemeltethető és minden sportszakmai igényt maximálisan kielégítő főépület-együttes megépítését.

Ez a Magyar Nagydíj „szívét és agyát” jelentő versenyboxok, a FIA-előírásoknak megfelelő versenyirányítási központ, vendéglátó és VIPterületek, irodák, tetőterasz, illetve a depó átépítését, korszerűsítését, megvalósítását jelenti. A három részre bontott ütemezés – amelyeknek határpontjait a Magyar Nagydíj kitűzött dátumai határozzák meg – 2023-ban kezdődött el.

A munkálatok első szakaszában, 2023-ban a közművek cseréjét és az infrastruktúra korszerűsítését végezték el, valamint elkezdték a főbejárat szerkezetépítését is. Ekkor néhány hét alatt többek közt 20 ezer köbméter földet mozgattak meg és 5 ezer köbméter betont bontottak el a Market és a BAYER szakemberei, miközben az első toronydaru is „kinőtt a földből”.

A 2024 januártól 2025 májusáig tartó időszakban megújult és tízezer férőhelyesre bővült a Super Gold fedett főlelátó. (Érdekesség, hogy a teljes szerkezet 1,5 méterrel magasabb lett, mint a régi. Az új, 21 elemből álló, 8976 négyzetméter felületű tetőszerkezet tömege 1300 tonna. A tetőelemeket egy 650 tonnás mobil autódaru emelte be a helyükre. Mivel ebből a darutípusból csak egy darab van Magyarországon, így a kooperációnak tökéletesen kellett működnie a munkát koordináló Bayer–Market konzorcium, a szerkezetgyártó KÉSZ Zrt. és a daru bérbeadója, a Tamás és Zsolt Kft. között.)

Kibővítették és korszerűsítették a paddock területét (a versenyzők, a csapatok és a vendégeik számára fenntartott zárt terület 5000-ről több mint 8000 négyzetméteresre bővült, az épületcsoport hossza maradt ugyan 300 méter, 13 méteres szélessége viszont 20-ra nőtt), valamint két gyalogos alagút is épült – egy közönségforgalmi, egy másik pedig a paddock kiszolgálására – a célegyenes alatt. A versenyzők, a versenyigazgatóság és a sajtó által használt paddockot – az alatta elhelyezkedő boxokkal egyetemben – 2025-re szerkezetkész, pormentes állapotban adták át az építők. A hátralévő feladatokat 2026 májusáig végzik el. A határidő betartását nehezítette, hogy a főlelátót és a kibővített paddockot egy hétszintes épületszakasz – amely az egykori Towert idézi – köti össze, amelynek egy része a föld alá került. Ennek során egyrészt építéstechnológiai problémákat kellett megoldani, másrészt a második és harmadik ütemből előrehozott munkafázisok miatt a megnövekedett adminisztráció a logisztikai tervek átdolgozását tette szükségessé.

Megépült a főlelátó mögött kialakítandó rendezvénytér 450 méternyi támfalrendszere, a hozzá csatlakozó közművek, valamint megkezdődött a VIP-lépcső kialakítása is. A rendezvénytér munkálataihoz körülbelül 50 ezer köbméternyi földet kellett megmozgatni. A kitermelt földet teljes egészében a depó – ahol a versenyek alatt a csapatok buszai és kamionjai parkolnak – alapozásához használták fel. A földmunkák gépigényét naponta 15 db nyolctengelyes, 16-20 köbméter föld szállítására alkalmas teherkocsi látta el. (A korszerűsítésre amúgy is jellemző, hogy a kitermelt földet és a szigorú előírások alapján osztályozott és minősített betonzúzalékot a területen hasznosították újra – csak a főlelátó megemelt alapjába 5000 köbméternyi betont dolgoztak be.)

A depóépületnek a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA) kötött szerződés szerint 2025 májusára mindenképpen olyan készenléti állapotba kellett kerülnie, hogy a csapatok a júliusi futamon már rendeltetésszerűen használni tudják a területet. A főépületet elbontás után a nulláról építették újjá (alapterülete 31 000 négyzetméterre nőtt), és habár már most minden igényt kielégít, 2026-ig még számos – a használatot nem befolyásoló –, főként gépészeti, szakipari és belsőépítészeti feladat vár az építőkre.

A 2025-ös Magyar Nagydíjra a célegyenes burkolatán a kopóréteget teljes hosszában ki kellett cserélni – emlékszünk, a két alagút zsaluzásához át kellett vágni az aszfaltot. Minden F1-es pályára speciális aszfaltréteget terítenek, így természetesen a Hungaroring is ilyen spéci keveréket kap. Az aszfaltkeverék különlegessége azonban csak az egyik a bonyolultsági faktorok közül. A másik, hogy a FIA elvárásai mindössze 3 milliméteres egyenetlenséget tűrnek meg a teljes útfelületen.

A teljes, három évig tartó ráncfelvarráshoz imponáló számokat lehet illeszteni: az 57 ezer négyzetméternyi épület felhúzásához, a 125 ezer köbméternyi föld megmozgatásához és a mintegy 35 ezer méternyi vasbeton-szerkezet megépítéséhez összesen – a harmadik ütemet, a 2025-2026-os időszakot is beszámítva – 9000 szakember helyszíni munkája és a csúcsidőszakban tizenkét toronydaru koordinált együttműködése szükségeltetett. Az emberi teljesítmények eposzi súlyú jelzőket érdemelnének, hiszen sokszor heti hatnapos, 24 órás, folyamatos, háromműszakos munkavégzés zajlott Mogyoródon. Előfordult, hogy a csúcsidőszakban naponta mintegy 1200 fő dolgozott a sikeres befejezés érdekében.

Ennek köszönhető, hogy az első és a második ütemben is több, a tervezetten felüli projektelemmel is elkészültek. Itt fontos kiemelni, hogy a konzorciumi partnerek eddig úgy tudták tartani az elképesztő határidőket, hogy két alkalommal is le kellett vonulniuk a területről – méghozzá úgy, hogy a közönség és a közvetítés nézői lehetőleg semmit ne lássanak abból, hogy a Hungaroring nagygenerálon esik át. Az már csak hab a tortán, hogy a pálya minden rendszerét a versenyfokozatú működőképesség állapotában kellett tartaniuk a leállások időszakában is. Ha eddig nem esett le az állunk, most ennek is eljött az ideje.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a rendszerváltást is megélő, immár negyvenéves Magyar Nagydíj rendszerint a leglátogatottabb hazai sporteseményünk. 2024-ben több mint 300 ezren kísérték figyelemmel a helyszínen, és a nézők körülbelül 80 százaléka külföldről érkezett.

Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója így foglalta össze a hároméves munka közbenső állomásának tanulságait. „Ez nem csupán infrastrukturális fejlesztés, hanem egy új korszak kezdete a magyar autó-motorsport számára. Az új főépület és főlelátó minden egyes eleme azt a célt szolgálja, hogy a versenyzők, a csapatok és a szurkolók egyaránt világszínvonalú élményben részesüljenek.

Bár a munkálatok csak jövőre fejeződnek be, és az idei egy átmeneti állapot, kívülről ez egyáltalán nem látszik, már most érzékelhető, milyen gyönyörű, modern, nemzetközi szinten is elismert pálya formálódik a szemünk előtt. Hatalmas köszönet illeti ezért a Hungaroring csapatát, a fejlesztésért felelős kollégákat, a kivitelező konzorcium munkatársait és mindenkit, aki bármit is hozzátett ehhez az átalakuláshoz.”

Az átadással a mogyoródi komplexum már nem csupán az autó- és motorsport rendezvényeit tudja maximális biztonsággal és minőségben kiszolgálni, de az üzemeltetés és a rentabilitás szempontjából hasonlóképpen fontos konferenciák, nagyobb létszámú rendezvények megtartására is alkalmassá válik.

A Hungaroring teljes felújítását egy kerek évfordulóra, a pálya építésének 40. évfordulójára időzítették.

Összes nettó épített alapterület: 42 694 m2
Közmű:
csatorna: 6832 m (szennyvíz- és csapadékvíz)
vízvezeték: 2345 m
célegyenes újraaszfaltozása: 12 800 m2
Összes földmunka: 170 000 m3

Paddock épületet tervező építészmérnökök – DVM Group Kft.
 
Vezető tervező: Berecz Dániel (É 01-6190)
Projektvezető építész: Ferenczi Huba (É 01- 6969)
Építész tervezők: Erdélyi Róbert, Deák Adrienn, Dénes Filip, Tóth Zoltán, Németh Tamás, Giricz László, György Bettina, Kiss-Kaiser Panka, Páricsy Zoltán, Wittinger Győző, Krajnyák N. Bence, Bodnár Gergely, Kiss Rebeka, Tokaji Péter
Belsőépítész projektvezető: Szádvári Andrea, Thuróczy Mária, Molnár Zoé
Belsőépítész tervezők: Balogh Boglárka, Mórucz László, Süle Orsolya Boglárka, Gáll Zsolt
BIM manager: Zsidek Gergő; BIM koordinátor: Schneider Krisztofer
Látványtervező: Meszes Csanád, Lukács Stefán, Kovács Mátyás, Süttő Réka, Sady István
 
Főlelátót, depót (motorhome), rendezvényteret tervező építészmérnökök – SAMO Építésziroda Kft.
Vezető tervező: Streit Ágnes 
Projektvezető építész: Burits Oktávián
Építész tervezők: Bite-Györke Viktória, Megyeri Zsófia, Bán Zoltán, Dublecz Szabolcs, Flórián Dávid
 
Főbejárati irodaépület tervező építészmérnökök – DVM Group Kft, SAMO Építésziroda Kft
Koncepcióterv, Tervtanácsi terv – DVM Group Kft:
Vezető tervező: Berecz Dániel (É 01-6190)
Projektvezető építész: Ferenczi Huba (É 01- 6969)
Építész tervezők: Deák Adrienn, Erdélyi Róbert, Ferenczi Huba, Tóth Zoltán, Kiss-Kaiser Panka, Thuróczy Mária
Belsőépítész projektvezető: Thuróczy Mária
Építési Engedélyezési terv, Kiviteli terv – SAMO Építésziroda Kft:
Vezető tervező: Streit Ágnes 
Projektvezető építész: Burits Oktávián
Építész tervezők: Bite-Györke Viktória, Megyeri Zsófia, Bán Zoltán, Dublecz Szabolcs, Flórián Dávid

Kivitelező a Market Építő Zrt. és a BAYER Construct Zrt. konzorciuma
Market Építő Zrt.: Juhász Zoltán műszaki igazgató
Szűcs Csaba főépítésvezető
BAYER Construct Zrt.: Apkó László generál üzletág vezető
Várnai Zoltán projektvezető

Fotó: Molnár Péter, Hungaroring Média, Makai Gergely



Kapcsolódó tartalmak

Nem versenyez egymással a Hungaroring és a MotoGP-pálya

Nem versenyez egymással a Hungaroring és a MotoGP-pálya

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a HUMDA és a Hungaroring.

Köztérmegújítási Nívódíj pályázat indul

Köztérmegújítási Nívódíj pályázat indul

Cél a tényleges társadalmi igényeket kielégítő közterek feltárása.

Hirdetés