Hirdetés

A tárgy teljes mértékben a gyerek igényeire, méreteire szabható.

Bodnár Henrietta Rózsa diplomamunkáját a Csillagház Általános Iskolával karöltve és az ott tanuló halmozottan fogyatékos gyerekek fejlesztésének igényei alapján készítette el. Mivel a gyermekek életében a mozgásfejlődés és a mozgásfejlesztés kulcsfontosságú, egy olyan folyamat és eszköz létrehozása volt a cél, ami a mozgássérült gyermekeket hozzásegíti különböző mozgásformákhoz, többek között a nagymozgáshoz és a finommotorika használatához.

Témaválasztás

Az alkotó egy, az olyan alapvető funkciókat segítő, ROLLI névre keresztelt eszközt tervezett meg, mint a tárgyak után nyúlás, a gesztusok és gesztushagyás segítése, fejlesztése, az önálló mozgás/ tevékenység kezdeményezése, izomtömeg növelése. A tárgy teljes mértékben a gyerek igényeire, méreteire szabható.

Egy bárki által elért programba a gyerek alkarjáról négy adatot kell betáplálni, a tárgy ezután 3D nyomtatás technológiájával azonnal kinyomtatható.

Kutatási folyamat

Bodnár Henrietta Rózsa 2017 októberében ismerkedett meg a Csillagház Általános Iskolával a MOME Transfer Lab. keretei között tartott Design for Care kurzus által. A kurzust Veres Bálint, Dezső Renáta és Csernátony Fanni vezette. A kurzus alatt végig nagyon fontos volt, hogy a tervek egyszerűen kivitelezhetők legyenek, a Csillagház pedagógusai és tanulói is egyaránt könnyedén és kedvvel használják a prototípus tárgyakat. A kurzus alatt elkészült legtöbb tárgyat a mai napig alkalmazza az iskola.

Az alkotó fő iránya – a személyes kötődéséből kiindulva – a mozgássegítő és speciális ábrázolási eszköz ötvözetéből indult ki. Ennek a fejlesztési területnek nézett pontosabban utána, kutatta, hogy jelenleg milyen erre alkalmas eszközök találhatók meg a világban és próbálta megtalálni azt a helyzetet, aminek a fejlesztése, átszabása kulcsfontosságú lehet a jövőbeni foglalkozásokon.

A tárgy legfontosabb eleme a személyre szabhatóság.

Mivel az iskolában tanuló gyerekek mozgáskorlátozottsága nem azonos mértékű, eltérőek a fogyatékosságok, így a teljes fejlesztés kihasználásához a személyre szabható fejlesztés mutatja a legsikeresebb haladást. A cél az volt, hogy a gyermekek egyéni paramétereire szabva hozzon létre egy fejlesztőeszközt.

Koncepció

Az első szempont, hogy guruljon, de lehetőség szerint ne minden irányba, mert a tapasztalatok alapján ez irányíthatatlan a gyerekek számára. Két-két görgő bizonyult a legstabilabbnak, egy pár a csuklónál és egy pár a könyék előtt került elhelyezésre Ez biztosítja a stabil tartást, a gyerek kevés energiával is nagy lendületet képes elérni, mely által a kezébe applikált íróeszközzel már nyomot tud hagyni a papíron.

Második szempont, hogy könnyedén és gyorsan felhelyezhető legyen. Ez azért fontos, mert a fejlesztők egyszerre több gyerekkel is foglalkoznak, illetve az órák itt is 45 percből állnak.

Harmadik szempont a könnyű tisztíthatóság és a légáteresztés. A gyerekek keze is ugyanúgy izzad, mint egy felnőtté, ezért a higiéniás szempontokra is ügyelni kellett. Mivel nyomtatott PLA műanyagból, vagyis biológiailag lebomló kukoricakeményítőből készül a tárgy, ezért szappanos vízzel, szivaccsal bármikor átdörzsölhető, és azonnal szárazra is törölhető. A légáteresztés szintén ehhez a problémához kapcsolódik, hiszen muszáj, hogy levegőzzön a kar, miközben a tárgy rögzítve van.

Negyedik szempont a gyermekbarát tárgy, a játékosság, a színek használata. Lehet külön színt választani a görgőknek, a tárgynak és a rögzítő fűzőnek is, így a szem-kéz koordináció és a látás is fejlődik.

Kivitelezés

A tárgy a 3D nyomtatás technológiájával készül. Az első prototípusokat a FabLab Budapest műhelyében kerültek kinyomtatásra. A prototípus egy mindenki számára elérhető ingyenes programban megnyitható. A Csillagház Általános Iskolában egy, a projektbe bevont kolléga segítségével a megnyitott prototípus méretre igazítható. Mindössze négy méretre van szükség hozzá: csukló körméret, az alkar közepének körmérete, a könyék előtti körméret és az alkar hossza. Ezen paraméterek megadásával tökéletesen egyénre szabható a tárgy és ha a gyerek kinövi, nyomtatható helyette másik, akár még aznap.


  • Alkotó: Bodnár Henrietta Rózsa
  • Projektnév: ROLLI
  • Témavezető: Orlai Balázs
  • Konzulens: Takár Anita, Molnár Krisztina
  • Fotó: Pap Dávid
  • Technikai kivitelezés. FabLab Budapest
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem/Kerámiatervezés MA
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az elgondolás mögött - egy Fecskeház terve

Az elgondolás mögött - egy Fecskeház terve

Tóth Bence Péter mesterdiplomája egy Fecske-látogatóközpont terve a Szegedi Vadaspark tavánál. Az építészmérnök most elsősorban a munka elméleti-elvi hátterét osztja meg olvasóinkkal.

Kendermű az Ormánságban

Kendermű az Ormánságban

A Breuer Marcell- és Wienerberger diplomadíjas terv szociális szempontokat is szem előtt tart.

Jógafürdő Debrecen mellett

Jógafürdő Debrecen mellett

Ember, jóga, természet és építészet viszonyait vizsgálja Horváth Anett diplomaterve. 

Hirdetés