A Balaton káddugójának is nevezett vízszintszabályozót újjáépítették, így már nem csak funkcióját látja el, de esztétikus is. Erről szóló cikkünket a 193-as, 2024/5-ös lapszámból közöljük.

„Az építészet történetében az ipari építészet históriája rövid és másodlagos a nagy kánonalkotó épületek árnyékában.” Az idézet kiváló szerzőnktől, Uhl Gabriellától való, aki Ekler Dezső – botrányos körülmények között magára hagyott – nyíradonyi gyümölcsfeldolgozója kapcsán foglalta össze az ipari építészet évszázados színeváltozásait. Ekler eltökéltsége, radikalitása is kellett ahhoz, hogy hozzá hasonlóan kiváló tervezők sora nyúljon egyre bátrabban az ipari célú – vagy az azokat kiegészítő, kísérő – épületekhez. A merész és igazán látványos példák sorát az utóbbi évtizedekben egyértelműen a borászatok vezetik, de prudens példa lehet a Megyeri híd merész pillér-kialakítása (Benczúr László és Wéber József) vagy a spektakuláris világítástechnikájáról is nevezetes bátaapáti Nemzeti Radioaktívhulladék-tároló látogatóközpont, Viczenz Ottó és Gőz Dorottya munkája (OCTOGON, 124., 2015/8.).

A szándék, hogy az ipari létesítményeket a hazai tájból, illetve hagyományból táplálkozó, de jellegzetes és egyedi kialakítású épületek kísérjék, persze nem új keletű. Ha már a Balatonnál járunk, feltétlenül szót kell ejtenünk a szántódi és a tihanyi rév műtárgyait megkoronázó kísérő épületek tervezőjéről, Dianóczki Jánosról. A '60-as, '70-es évek hazai modernizmusát meghatározó tervezőinek sorában Dianóczki mellett még számos kiemelkedő alkotást jegyző építész említhető – Callmeyer Ferenc, Kőszegi György, Jánossy György, Janáky István, Zalaváry Lajos és a sor még sokáig folytatható lenne. A korszakról az épített környezet ad elsődleges és máig friss tapasztalati segédleteket – ha és amennyiben a megszüntetve megőrzést nem rombolásként értelmezi a döntéshozó –, és akkor nem csupán a szemtanúk, de a következő generációk is jobban megértenek egy olyan korszakot, amelyben az ikonikus épületeik nélkül sokkal keservesebb lett volna elviselni a sivár és baljóslatú mindennapokat.

Mit üzen a Déli Pályaudvar, a Tátika étterem, a Körszálló vagy épp a tihanyi és a szántódi rév üzemviteli épülete? Ha azt mondom, szabadságot, talán már kevesen értenek meg. A kiszámíthatatlanság üzenetét rejtette egy-egy merész épület, forma, verssor vagy filmrészlet, amit persze nem csak a beavatottak vettek észre, de jellemzően jórészt ma ők ugyanazok, akik igyekeznek megmenteni a pusztulástól ezeket a társadalomökológiai fontosságú momentumokat. (Zárójelben fontos ezen a ponton megjegyezni, hogy a siófoki sziget csúcsán álló üdülő bontása, amelyet a felszabadulás után a Nemzeti Színház művészei használtak, barbár cselekedet volt, és akárki adta is utasításba, sújtsa a nemzet megvetése hetedíziglen.)

Megérkeztünk, itt vagyunk hát, Siófokon, a Balaton egyik legfontosabb pontján, a Sió-csatorna leromlott műtárgyainál, a vízszintszabályozónál és a hajózsilipnél. 2017-et írunk. A siófoki nagyműtárgyak több mint százéves történetében a legutolsó felújítás az 1950-es években zajlott. Az állagromlás már-már azzal fenyegetett, hogy a vízszintszabályozó egyszer csak megadja magát, és a Balaton vize Bónifok alatt és Baja felett eltűnik a Dunában. A feltételezés egyáltalán nem volt légből kapott, ugyanis az eredeti tervek eltűntek, és dokumentáció hiányában senki sem tudta, mennyit bírna a szerkezet egy leeresztés során.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság Közép-dunántúli Igazgatósága azzal az elképzeléssel állt elő, együttműködésben a Baharttal, hogy a korábbi izolációval ellentétben Siófok pokolian leromlott, városképi jelentőségű teréből igazi turisztikai látványosságot varázsol. Ennek érdekében a beruházás gyakorlatilag a kikötő teljes parti sávjára és a műtárgyaknak helyet adó szigetre is kiterjedt. Ez a vállalás taxatíve a daruzható beton burkolatú parti sávok, az üzemviteli épület, a hajózsilipen áthaladó híd és zsilipfejek, valamint a terepformálás tervezését jelentette.

A generáltervező, Benedek András építőmérnök és Korompay Attila építész együttműködésének köszönhetően már számos pazar, nagy jelentőségű vízi műtárggyal gyarapodott a köz, ezeket részletesen bemutatta lapunk is. [Lásd Torma Tamás, Danyi Balázs: „Ipar a tájban”, OCTOGON 2017/5., 137.; Szira Péter, Viktorin Krisztián: „Egy vízszintszabályozó torkolati műtárgy”, OCTOGON, 190., 2024/2. – a szerk.] Habár funkciójukat illetően az idézett munkák kevéssé forgalmas helyeken valósultak meg, a megbízó OVI minden esetben súlyt helyezett arra, hogy az épületek gazdái – Noch dazu! az adófizetők – közvetlen közelről is megtekinthessék, mire költötte befizetéseiket az állam. A siófoki vízleeresztő, a csatorna és a hajózsilip persze többszörösen is meghaladja az egyszerű „vízi műtárgy”-kategóriát, hiszen a déli part fővárosa nem csupán egy város a sok közül a Balaton partján. Mi több, a füredi elkótyavetyélése óta az itteni maradt a tó utolsó működő hajókarbantartó üzeme.

A tervezési koncepció alapvetése a következő Korompay-manifesztumban foglalható össze: Legyen a sziget, a tér, a műtárgy, a part, a víz – ez a közös élmény – mindenkié! Ennek érdekében az eddig lezárt üzemi területen álló mérnöki-műszaki elemeket karnyújtásnyi közelségbe hozta tervezőpáros. A vízügyi, hajózási funkcióknak a még lehetséges, közel tökéletes áttranszponálásával – értsd: a biztonságos üzemvitelt nem akadályozva – a műszaki tartalom egyszer csak látványos, tájba illesztett városi térré változott. Minden nagyméretű vasbeton-szerkezet megközelíthető, fényképezhető, az ipari esztétika lenyűgöző építményei, gépei – például a vízleeresztő hidraulikai munkahengerei – végre közelről is megcsodálhatóak, a kockázatok teljes kiküszöbölése mellett.

Az építészeti tervezés elemeinek sorra vétele előtt fontos a látványosságok sorában szót ejteni a Térhálózat jóvoltából grátisz megtervezett és megépített mini Balaton-vízleeresztő makettiéről – amely, ha működik, igazi gyerekmágnes –, vagy az esti kivilágításban a látszólag a semmi felett lebegő tárgyaló fölhajló, ék alakú tetején kialakított kilátópontról, ahonnan Fűzfőtől Tihanyig elénk tárul az északi parti panoráma. Az építészeti tervezés ez utóbbira – a tárgyalóra –, valamint egy üzemi épületre terjedt ki. A vízügyi műtárgyak üzemszerű használatát az üzemi épület szolgálja ki. Ide, a zárt részbe került a gépészet, a szociális helyiségek, valamint egy sávablakokkal megnyitott iroda, ahonnan a vízügyi létesítményeket lehet felügyelni. Az épület látszóbeton felületeit hagyományos módon, deszkával zsaluzták, a nyers felületeken gyönyörűen megmaradt a természetes erezet.

Az anyagában pigmentált látszóbeton végül tölgyre emlékeztető. vöröses színt kapott, ettől az épület Huckleberry Finn tutajához vált hasonlatossá, amivel Jimet, a szökött rabszolgát próbálja kimenekíteni a konföderáció területéről. Az üzemi épülethez egy nyaktaggal kapcsolódó tárgyaló teljesen körbeüvegezett oldalfala körpanorámát biztosít a kikötő felé. A tárgyaló emelkedő tetőszerkezete a belső teret a Balaton irányába nyitja. Az épület szabad tömegformálása tudatos tervezői utalás a hatvanas években épült, a cikk bevezetőjében említett progresszív Balaton-parti térformákra és épületekre.

Az esti órákban a burkolati és az épületek díszvilágítása új minőséget ad a területnek. A tervezőkre általában is jellemző igényes újrahasznosítás nagyszerű példája az építéskori határolófalakból – szádfalakból – épített-hegesztett színes padsorozat vagy a vastelepről kalandos körülmények között kimentett régi rácsos tartók felhasználásával készült építészettörténeti képregény. A grafika a Térhálózat saját, míg a kivitelezés a Bonyhádi Zománcgyár munkája.

A revitalizáció részeként a sziget déli oldalán, az ugyancsak rendezés alá vont Sió-csatornára tájolva egy szelíden lelépcsőző, amfiteátrum-szerű pihenőt is kialakítottak, valamint őshonos, lombhullató fákat is ültettek a területen. A szigetet keletről szegélyező, jelenlegi állapotában inkább turistariasztó Krúdy sétányból egyelőre csak a védett platánsorra lehet büszke a város, de a hírek szerint a telkek már elkeltek, s a fejlesztők – a város főépítészének óvó tekintete mellett – a Rózsakert és a nagyműtárgyas átépítés színvonalához igazodó épületekkel gazdagítják majd a területet.

Tervezés: 2017 – 2021
Megvalósulás éve: 2023 november

Masterplan: Korompay Attila (Térhálózat)
Generáltervező: Benedek András (Sbs-Komir)
Felelős építész tervező: Korompay Attila
Tervező csapat: Korompay Attila, Hatvani Ádám
Építész munkatárs: Ördög Evelin
Szerkezettervező: Korompay Balázs, Pataki Gergely
Építéshelyi grafika: Korompay Attila, Viktorin Krisztián, Kecskés Barbara

Tájépítészet: Varga Tibor

Megrendelő: Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság

Kivitelező: SC Siófok Konzorcium STRABAG Építő Zrt. mint konzorciumvezető, Colas Alterra Zrt.
Megbízó: Országos Vízügyi Igazgatóság


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Már turisztikai látványosságként is szolgál a siófoki vízleeresztő műtárgy

Már turisztikai látványosságként is szolgál a siófoki vízleeresztő műtárgy

A Balaton káddugójának is nevezett vízszintszabályozót újjáépítették, így már nem csak funkcióját látja el, de esztétikus is. Erről szóló cikkünket a 193-as, 2024/5-ös lapszámból közöljük.

Egy lakásnyi műtárgy „in situ”

Egy lakásnyi műtárgy „in situ”

Fotókkal, egyedi grafikákkal, nyomatokkal és festményekkel, valamint design tárgyakkal és szobrokkal telik meg egy belvárosi lakás december első hétvégéjén.

A magyar design rövid története a XX. századtól napjainkig

A magyar design rövid története a XX. századtól napjainkig

Márciusban sem hagy program nélkül minket a Mutargy.com.

Hirdetés