Henri Matisse egyedi világa, jellemző motívumai a VYF selyemsálain élnek tovább – interjú a kapszulakollekció kurátorával és a márka társalapítójával!

Ahogy egy művészi paper cut alkotás a különböző mesteri darabokból, gondos rendezgetés után összeáll, úgy jött létre a véletlennek tűnő események sorozataként a nemrég debütált VYF x Matisse selyemsál kollekció is. Egy Bartók Béla úti kapualjban történt beszélgetés, számos alkotói párhuzam felfedezése és pár hónapos feszített tempójú, de annál inspirálóbb közös munka után a gyönyörű, Henri Matisse-ra jellemző motívumok által ihletett darabok ma már a francia művész életművét bemutató kiállítás alkalmából a Szépművészeti Múzeum shopjában is elérhetők. Interjú a kapszulakollekció kurátorával, Horváth Lilivel és a VYF társalapítójával, Szécsi Tamással!


Bartók Béla út, Mitzi, péntek, tizenhat óra. Tomi munkahelyéről, egy filmforgatásról érkezik, Lili gyönyörű Balaton-kék CAKO ruhájában – szinte egyenesen Olaszországból – libben mellénk a nyári hőségben. Három jeges limonádé mellett beszélgetünk a teraszon. Villamosok, autók, buszok jönnek-mennek a forgalmas délutáni órákban, összehúzzuk magunkat az asztal sarkánál, hogy a mobilommal fel tudjam venni a beszélgetést. A következő egy órában lelkesen mesélnek kollaborációjukról, ami – mint megtudom – pont ebben a „kortárs bisztróban” manifesztálódott.
 

A Németországban nemzetközi kapcsolatok, művészetmenedzsment és művészettörténet szakon végzett Horváth Lili több évig élt és dolgozott a szakmájában külföldön. Kortárs képzőművészeti projektjei mellett többek között a Frankfurti- és Lipcsei Könyvvásárok magyar pavilonjainak szervezésében is részt vett, amelyek tágabb spektrumban is rálátást engedtek a kreatív szcénára és amelyek kapcsán Katyi Ádám tipográfussal, a Paradigma Ariadné és a Hetedik Műterem építészstúdiókkal is dolgozott együtt. 2018-as hazaköltözése óta független kortárs kurátori praxisa mellett a négy múzeumból álló intézményi konglomerátum – a Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, az óbudai Vasarely Múzeum és a Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum – vállalati támogatói együttműködéseiért felel az időszaki tárlatokhoz kapcsolódóan, ami a stratégiai tervezéstől és a potenciális támogatók megszólításától kezdve a velük való tárgyaláson, valamint kapcsolódó kommunikációs anyagok tartalmi szerkesztésén, grafikai kivitelezésén át egészen a szerződéskötések koordinálásáig, illetve a partnerekkel együttműködésben megvalósuló projektekkel, exkluzív rendezvényekkel összefüggő koncepcionális és creative direction, valamint operatív tevékenységekig terjed. Ez teszi ki a mindennapjai jelentős részét, ugyanakkor egy ideje már nagyon vágyott egy újabb kalandozásra a design és képzőművészet határzónájában.

„Szerettem volna már egy ideje a kortárs művészeti és a klasszikusabb kurátori szerepfelfogást képviselő projektek után ezen a speciális határterületen dolgozni olyan szituációkban, ahol a művészet kilép a természetes közegéből, kvázi a kiállítótérből, és megtalálja a helyét a hétköznapi tárgyi kultúránkban, például egy-egy ember gardróbjában. A VYF termékei és a Matisse inspirálta kollaborációnk pedig egy egészen kivételes együttállást teremtett, amelyben vizualitás és taktilitás izgalmasan és sokrétűen kapcsolódik össze, miközben egy komoly múlttal rendelkező, tradicionális anyaghasználat kortárs megjelenéssel párosul” – mondta el Lili.

Lili régebb óta visszatérő vásárlója a – számára öltözékkiegészítőként, képként és designtárgyként egyaránt értelmezhető – VYF selyemkendőknek, így a brand alapítóit – Violát és Tomit – is ismerte már. Egy Bartók Béla úti kapualjban történt februári beszélgetésük és Matisse 2022 nyarán a Szépművészeti Múzeumban nyíló életmű kiállítása – detektálva a számos párhuzamot – végérvényesen összekapcsolta Lili fejében a francia művész életművének utolsó ciklusát és a hazai selyemsál márkát. Innen indul a VYF x Matisse kapszulakollekció története.
 

„Nagyjából tíz percet beszélgettünk abban a kapualjban, aztán két héttel később már jött is egy üzenet Lilitől: elindította a folyamatokat a múzeumi bolttal, illetve a kiskereskedelmi egységeket működtető nonprofit Kft. ügyvezetőjével – meglesz ez a projekt! Nagyon megörültünk Violával, szeretjük az olyan külsős megkereséseket, amelyekben valódi hozzáadott érték van. Ráadásul Lilivel nagyon gördülékenyen ment a munka, szuper, részletes, tűpontosan megfogalmazott briefeket kaptunk tőle, amiből gyorsan és hatékonyan tudtunk dolgozni. Csakis így tudott ilyen rapid módon, kvázi egy hónap alatt elkészülni ez az igazán különleges kollekció” – mesélte Tomi.

Lili elmondása szerint – bármennyire is közhelyesen hangzik – ez egy igazi szerelemprojekt volt, ami a csillagok együttállásának köszönhetően „most vagy soha” kellett megszületnie. Olyan kapcsolódási pontokat fedezett fel kurátorként, amelyek mellett nem lehetett csak úgy elmenni: vonalat a színnel és kontúrt a felülettel egyetlen mozdulatban összekapcsoló, köztük harmóniát teremtő papírkivágás – Matisse által „ollóval való rajzolásként” aposztrofált – technikája mellett, a kompozíció „lapossága” és a térmélység megjelenítésének játéka, a formai és felületi kísérletezés, a kompozíció többfázisú átdolgozása és egyszerűsítése, a látvány esszenciájának megragadására és autonóm átalakítására irányuló törekvés a motívum sorozatos újraalkotásával, majd egyre koncentráltabb megjelenítésével mind-mind jellemző Henri Matisse és a VYF alkotói folyamataira is. Érdekes adalék ugyancsak Matisse és a textiltervezés közvetlen kapcsolata: a művész először balett táncosok ruhájának tervezéséhez – akkor még csak segédeszközként – használta a papírkivágásokat 1920-ban.
 


Mindezekből kiindulva a selyemsál kollekció motívumai a művész – 1940-es évektől fő technikájává vált – paper cut munkáira koncentrál, abból inspirálódik. Ugyanakkor szó sincs egy az egyben átemelésről, már csak a jogi szempontok miatt sem. Sőt, a színkezelésben is elrugaszkodtak a Matisse-ra jellemző erőteljes színektől, és a klasszikus komplementer színek mellett beemeltek földtónusokat, púderesebb és kevert árnyalatokat is.

„Fontos volt számomra, hogy matisse-i motívumokat idézzünk meg, ugyanakkor egy saját világot is teremtsünk, amelyben benne van a nyár könnyedsége, élettelisége és romantikája, egy sajátos kelet-európai ízzel és némi humorral fűszerezve, amely önálló, mégis szervesen illeszkedik a VYF egyedi vizuális univerzumába, ötvözve Matisse mesés vizuális nyelvezetét és motívumkincsét realisztikus, budapesti hétköznapjaink tárgyi kultúráját előhívó képi elemekkel” – jegyzi meg Lili. 

Az akár laikus tekintet számára is ismerősnek ható, jellegzetesen matisse-i alakok és ornamensek mellett a kurátor fontosnak tartotta, hogy kicsit holisztikusabban szemlélve az életmű egészét egy ugyancsak fontos és visszatérő téma és motívum, az enteriőr és külvilág kapcsolata, a tér rétegeinek egyidejű összekötése és szétválasztása is megjelenjen valamilyen formában a kollekcióban. Ezért is örült annyira, amikor Balázs Viola, a VYF tervezője, anélkül, hogy Lili említette volna, hogy ezen gondolkozik, egyszer csak előállt egy erre remekül referáló designnal is. Ez is nagyon jól leképezi a közöttük lévő klassz workflow-t, egymásra hangoltságot. Lili adta az ötletet, a művészettörténeti hátteret és tudást, illetve ő menedzselte az egész projektet, a VYF pedig tulajdonképpen teljesen szabad kezet kapott az alkotásban. 
 

„Violának nagyon sajátos stílusa van a mintatervezésben is. Szereti az elnagyoltabb mintákat, így ez a munka nagyon kézre állt neki. Munkáinkban amúgy is gyakran kísérleteztünk különböző technikákkal, akár zsírkrétával, de úgy is csináltunk már kompozíciókat, mint régen az óvodában – tépett papírból mondjuk napraforgót ragasztunk. Ezek annyira jól tudnak működni: az esetlegesség, a síkból térbeli formába átlépés mindig nagyon izgalmas konstrukciót eredményez, mint amilyen ez a kollekció is” – mondta el Tomi.

A három méretet és három különböző mintát felvonultató VYF x Matisse kollekcióból a laikusok éppúgy megtalálják a nekik való darabot, mint a design és művészet iránt érdeklődő és elkötelezett vásárlók. A nők mellett a férfiak is – az öltönyzsebbe tehető 30x30 centis selyemkendő nekik készült, figyelve a színek és minták kis helyre sűrített helyes egyensúlyára. Mert ugye az sem mindegy, hogy a patternek milyen elrendezés szerint vannak jelen egy-egy kendőn. Nem csak a viselése, de az anyagfelesleg szempontjából sem, amire Viola külön figyelmet szentel a tervezéskor. Ebben pedig partnerük az olasz gyártójuk, egy tradicionális családi manufaktúra is, ahol évek óta nagyszerű szakemberek segítik a munkájukat, hogy a VYF sálak igazi prémium minőségű termékekként kerülhessenek a vásárlók és a viszonteladók polcaira.  
 


Erre reflektálva Lili elmondta, hogy számára a projekt során az is nagyon fontos volt, hogy fenntartható magyar márkával dolgozzon együtt, ezzel előmozdítva egyrészt a környezeti- és designtudatosságot a múzeumi boltok kínálatában, és egyúttal egy határozott lépéssel nyitni is a magyar etikus és tudatos tervezők felé. „Bízom benne, hogy a jövőben még több hasonló márkát tudhatunk majd a Múzeumshop partnerei, beszállítói között. A jelenlegi együttműködéssel is kiváltottunk két korábbi, klasszikus múzeumi merchandise-ra ráállt francia és brit ellátót” – jegyezte meg. 

Közben Viola és Tomi ősszel újabb saját kollekcióval rukkol elő, sőt szeretnének elindulni a home decor irányába is, aminek egyik első darabja a Studio Banlieue, svájci tetoválóművésszel együttműködésben készült jacquard-szövött takarójuk. A legnagyobb tervük azonban a nemzetközi piac felé nyitás, amiben – folytatva a közös munkát – Lili is a segítségükre lesz.  

A limonádé elfogyott. Jöhet a gin tonic!
 


VYF | Web | Facebook | Instagram
Szépművészeti Múzeum | Web | Facebook | Instagram

 

 

 

Még több fotó a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Büntetőbíróság elé kerülhet Jean Nouvel ügye

Büntetőbíróság elé kerülhet Jean Nouvel ügye

Közelebbről az építész Párizsi Filharmóniával való vitája.

Idén is kiosztják az Év háza pályázat díjait

Idén is kiosztják az Év háza pályázat díjait

Két abszolút fődíjat, valamint két szakmai és öt támogatói különdíjat osztanak ki.

Agrárminisztérium kívül-belül

Agrárminisztérium kívül-belül

Friss képek az átépítésről a Steindl Imre Program oldaláról.

Hirdetés