Hirdetés

Interjú három friss és nyitott szellemiségű budapesti kerámiaműhely alapítóival.

Akit kicsit is érdekel a design és követi a kortárs tárgykultúra alakulását, egyértelműen megfigyelhette, hogy az utóbbi néhány évben a kerámia abszolút reneszánszát éli: rengeteg új márka, stúdió és műhely alakult itthon is a közelmúltban ezen az alkotóterületen, a kerámia-workshopok rendkívül népszerűek, ebből látható, hogy a laikus közönség nem csupán vásárlóként, de alkotóként is nagyon szívesen kapcsolódik ezzel a műfajjal. Így aztán nagyon is aktuális az OCTOGON online májusi kerámiás tematikája, melynek alkalmából most három frissen indult kerámiastúdió alapítóival és alkotóival beszélgettünk.

 

A IX. kerületi Erkel utcában megnyílt Henger Stúdió alapítói, Godzsák Dávid és Horák Debóra határozott közösségformáló szándékkal indították újára alkotóterüket, ahol saját tevékenységük és programjaik mellett különféle eseményeket is előszeretettel befogadnak.

A VIII. kerületi Kőfaragó utcában működő LUNO stúdió alapítói, Tábi Eszter, Tar Luca és Huszlicska Réka szintén egy határozottan nyitott koncepcióval vágott bele a közös munkába, egy hívogató, barátságos és befogadó tér megteremtésébe, ahol nagy hangsúlyt kap az oktatás.

A KözMű - Közös Műhely egy alkotásra, kísérletezésre hívó inkubációs közösség, melynek széles profiljában a kerámia csak egy alkotóterület a sok közül: műhelyeikben fával, szitanyomással és különféle képzőművészeti tevékenységekkel is foglalkoznak. Kerámiastúdiójukban jelenleg Lakatos Ábel, a műhely koordinátora, a KözMű kerámia alapítója, Gyeviki Hajnal, Gerőfi Gábor és Somos Anna alkot.

 


Hogyan született meg a stúdiótok ötlete, milyen közös célokat fogalmaztatok meg az induláskor?

Henger Stúdió: Több éve ismerjük egymást, a kerámia abszolút közös kapcsolódási pont volt és sokszor beszéltünk arról is, hogy kinek milyen lenne az álomstúdiója. Miután Dávid hazaköltözött Dániából, Budapesten is folytatni szerette volna a kerámiázást és úgy érezte, hogy másokat is érdekelhet egy közösségi alkotótér. Tudta, hogy segítségre van szüksége egy ekkora projekthez és azt gondolta, Debóra lenne ebben a tökéletes társ. Az volt a célunk, hogy egy profin felszerelt, jó minőségű munkára alkalmas, kellemes hangulatú helyet hozzunk létre.

LUNO stúdió: Egy kerámia szakképzésen találkoztunk, ahol néhány hónap után kiderült, hogy mindhármunk nagy álma egy saját műhely, ahol végre szabadon tudunk dolgozni, annyit, amennyit akarunk. Így az elején a saját igényeink alapján keresgéltünk bérbe vehető tereket, és a beköltözés után kezdtünk el azon gondolkodni, hogyan tehetjük mások számára is nyitottá a stúdiónkat. Nagyon hamar és könnyen megtaláltuk a közös hangot, így nagy egyetértésben tudtuk lefektetni az elején: egy hívogató, barátságos és befogadó teret képzeltünk el, ahol nemtől-kortól függetlenül mindenki jól tudja magát érezni. Már az elejétől egyértelmű volt, hogy alkotóközösségként szeretnénk támogatni olyan ügyeket és megmozdulásokat, amikben hiszünk, így voltak korábban olyan adománygyűjtő kampányaink, amikben kutyamenhelyeket és menekülteket tudtunk támogatni. 

KözMű: A KözMű – Közös Műhely Szövetkezet 2017-ben jött létre, mint a kézműiparban dolgozó, a társadalmi kérdésekre érzékeny szakemberek kezdeményezése, alulról jövő szerveződésként azzal a modellalkotó szándékkal, hogy géppark, felszerelés és tudás álljon az olyan alkotók, iparosok rendelkezésére is, akiknek nincs helyük, vagy pénzük az ilyen munkaeszközök beszerzésére és üzemeltetésére, illetve szívesen dolgoznának egy barátságos szakmai közösségben. A műhely életre hívása a kézműiparban dolgozó fiatal alkotók támogatását szolgáló hiánypótló kezdeményezés volt. A közös cél egy olyan alkotótér, ahol lehetőség van együtt alkotni, egymástól tanulni, közös munkában részt venni. Egyfajta inkubátor ház, ahol van tér a kísérletezésre, pályakezdőknek pedig a vállalkozás elindítására. Mindemellett egy szociálisan érzékeny közösséget akartunk létrehozni, aminek a környezettudatos szempontok is meghatározó alappillérei. Mára ennek mentén megvalósult, hogy a KözMű kemencéje napelemmel működik, ami pillanatnyilag egyedülálló az országban.

 

LUNO stúdió

 

Kik dolgoznak a stúdiótokban és milyen vonalat képviseltek a kortárs kerámián belül?

Henger Stúdió: A stúdió első tagjai között vannak azok, akik kerámia tervező szakos hallgatók, de többen más területről érkeztek – építész, programozó, pszichológus – és a kerámia csak a szerelemprojektjük. Éppen ezért mindenki a saját egyéniségét adja át a tárgyain keresztül. Vannak akik a wabi-sabi irányt, a fatüzes kemencét preferálják, de letisztult skandináv design és kísérleti jellegű technikák is megtalálhatóak nálunk.

LUNO stúdió: A három állandó alapító tag: Tábi Eszter, Tar Luca és Huszlicska Réka. Jelenleg egy asztalbérlő dolgozik még velünk, Szuromi Andi. Mind figyelemmel követjük az aktuális kerámiatrendeket, és szívesen is merítünk belőle, habár mindegyikőnknek megvan a saját kattanása: Luca a mázak iránt érdeklődik leginkább, Eszter a képzőművészethez közeledik, Réka pedig a szabadkézi tárgykészítést szereti a legjobban.

KözMű: Jelenleg négy keramikus dolgozik a műhelyünkben, ahol akár heten is elférünk, így szívesen veszünk fel új bérlőt. Jelenlegi bérlőink: Lakatos Ábel, a műhely koordinátora, a KözMű kerámia alapítója. Ábel sokoldalú keramikus, porcelántervező művész – a letisztult, légies porcelántárgyaktól a fatüzes kerámiákon át a szobrokig mindenféle funkcionális tárgyat és installációt készít. Munkái megtalálhatók hazai és külföldi közgyűjteményben, többek között az Iparművészeti Múzeumban is. Gyeviki Hajnal jelenleg a MOME kerámiatervező mesterszakán tanul. Természetszerű használati és autonóm kerámiákat készít. Vezérelve az etikusság, szakmai célja a természetközeli életmód elősegítése. Jelen tárgyai megjelenését rusztikusság, nyersség és harmonikus arányok jellemzik. Gerőfi Gábor egyfajta visszafejtésként gondol arra a folyamatra, amiben elmélyülhet egy anyag megformázásának rendszeres és ismétlődő alkalmai által. Korongozás közben arra törekszik, hogy mintegy automatikusan „megtörténhessenek” a formák, hogy a tárgy elkészülhessen magától – mindehhez ő csak a teret biztosítja önmagában. Somos Anna a részletekben rejlő szépséget próbálja megidézni letisztult tárgyaival. A jelenleg eltűnni látszó értékeket szeretné visszacsempészni a mindennapi életbe funkcionális tárgyaival: időtlenség, személyesség, lelassulás, befelé fordulás vagy a gyökerekhez való visszatérés. Öntött porcelán és korongozott tárgyaival az időtálló esztétika megvalósítására törekszik.

 

Fotó: Rácmolnár Milán

Fotó: Gerőfi GáborFotó: Gyeviki Hajnal

Fotó: Rácmolnár Milán

Fotó: Thomas WrightFotó: Heim Alexandra

 

Miben különleges a stúdiótok és mennyiben jellemző rátok a nyitottság a „közönség” felé? Egymás látásmódját mennyiben formáljátok a saját alkotásaitokon keresztül?

Henger Stúdió: Fontosnak tartottuk a közösség formálást, így az is alapvető elvárás volt, hogy teret tudjunk adni különféle eseményeknek. Stúdiónk nem csak a keramikusok kedvelt bázisa lehet, hanem egy hely, ahol zajlik az élet: vásároktól kezdve, DJ-szetteken át rengeteg sokszínű programnak szeretnénk teret adni. Ezek az események mindenki számára elérhetőek lesznek, ugyanúgy ahogy a közeljövőben induló workshopjaink is.

LUNO stúdió: Teljes mértékben nyitottak vagyunk így is, úgy is. Az utóbbi időben már egészen sűrűn tartunk különböző workshopokat, jelenleg „kézzel építős”, „korongozós”, illetve „alaptechnikák” minikurzus közül tudnak választani a jelentkezők, de tervben vannak tematikus, egy-egy bizonyos tárgyat készítős órák is. Eszter talán a legelhivatottabb az oktatást tekintve, ő a jövőben is ilyesmivel szeretne foglalkozni. Izgalmas a csapatunk dinamikájában, hogy mind a hárman mást szeretünk a kerámiában, és máshogyan is képzeljük el a jövőt a szakmában. Az ilyen beszélgetések mentén – és persze a közös munka során – rengetegszer tudjuk egymást inspirálni.

KözMű: A KözMű a kerámián kívül egy szita-, egy textil- és egy faműhelyet is magában foglal. Ez kiváló lehetőség az itt dolgozó alkotók számára, hogy szervezeten belül, különböző területeket átívelve készíthessenek izgalmas tárgyakat. Többek között emiatt is érezzük nagyon inspirálónak az itteni munkát. Már önmagában ez a felállás nyitottságot feltételez, de emellett folyamatosan kapcsolatban vagyunk más iparosokkal, és zajlik a párbeszéd az esetleges együttműködésekről. A közönség felé is nyitottak vagyunk, bár a Covid alatt kevesebb lehetőség volt találkozni, de tervezünk vásárokat és nyitott műhelyeket. Kapacitás függvényében kerámia workshopokat és egyéni oktatásokat is vállalnak a keramikusaink. Emellett a KözMű műhelyei változatos programokat kínálnak, illetve kitelepüléseken is találkozhatnak velünk ez érdeklődők. Szívesen megmutatjuk műhelyüket bárkinek, akit érdekel, és fogadunk új bérlőket is. A hosszabb távú bérleti szerződés mellett van lehetőség óradíj alapú külsős műhelyhasználatra is, illetve bérégetni is sokan hoznak hozzánk tárgyakat.

 

Kik a vásárlóitok, látogatóitok és milyen visszajelzések érkeznek a közösségi alkotással kapcsolatban?

Henger Stúdió: Még nagyon az elején járunk. A közeljövőben indítjuk a workshopjainkat, és hosszú távú terveink között szerepel egy showroom megnyitása, ahol akár egy kávét is megihat a betérő vendég. Tehát igazi visszajelzéseket csak ezután fogunk majd kapni, ezeket már izgatottan várjuk. Több visszatérő vásárlónk van, tőlük szuper pozitív visszajelzéseket kaptunk a Henger Stúdióval kapcsolatban. Debóra kerámiáit gyakran belsőépítészek helyezik el az általuk tervezett terekben, lakberendezők viszik fotózásokra szebbnél-szebb enteriőrökbe, sőt megjelent a Szalon kiállításon is. Dávid legutóbb a Goldberger Design District Concept Bazaar kiállítására tervezett vázákat és egyébként leginkább Koppenhágában árulja kerámiáit. A Stúdió többi tagja közül is többen számos budapesti designvásáron vesznek részt.

LUNO stúdió: Széles skálán mozognak a workshopos látogatóink – a legfiatalabb résztvevő talán 13 éves volt, a legidősebb pedig jócskán hetven. Gyakori, hogy a művészeti, kreatív szcénában dolgozók jönnek hozzánk agyagozni, főleg grafikusok és építészek. A vásárlóink pedig pont ugyanennyire változóak: éttermes megrendelések is készülnek nálunk, főleg Eszter és Luca keze által, míg Réka inkább a „one of a kind” darabokat készíti és értékesíti, főleg a fiatalabb korosztálynak.

KözMű: A vásárlóink teljesen vegyesek, hiszen alkotóink is nagyon sokféle tárgyat kínálnak. Szerencsére szinte mindenki talál köztük az ízlésének megfelelő kerámiát. Tapasztalataink szerint van igény a közösségi alkotásra és talán mondhatjuk, hogy egyre növekszik. A szitaműhelyünkben például a bérlők közül többen workshopok után döntöttek úgy, hogy maradnak bérlőként, így ennél jobb visszajelzés nem is kell. Erre egyébként a kerámián is van lehetőség, és remélhetőleg hamarosan tudunk mi is workshopot szervezni az érdeklődőknek.

 

 

Mit gondoltok, minek köszönhető a kerámia utóbbi években látható egyre erőteljesebb népszerűsége?

Henger Stúdió: Rengeteg ember végez irodai ülőmunkát, elszakítva a természettől. A kerámia lehetőséget ad arra, hogy kézzel fogható tárgyakat készítsünk a saját fantáziánk által vezérelve. Ez több szempontból is stimuláló: egyrészt össze tudjuk koszolni magunkat, a két kezünkkel alkothatunk és kiélhetjük a kreativitásunkat, végül az ilyen foglalkozások végtermékeit évekig csodálhatjuk, használhatjuk otthon.

LUNO stúdió: Egészen biztosan szerepet játszik a vírus is a szakma – szerencsére – óriási népszerűségében, hiszen valahogy olyan élményt nyújt, mint a kenyérsütés: valamit a két kezeddel készítesz, ami aztán (majdnem) olyan, mintha boltban vetted volna. Ez a digitális lét miatt különösen felértékelődött az utóbbi időben. Már a Covid előtt is felfelé ívelt az agyag menőség faktora – ugyanúgy, ahogy a grafikus, fotós, ötvös és cukrász szakmák népszerűsége is. Egészen biztosan ezeknek a szakmáknak a „kézzel készítek valamit” faktora vált vonzóvá az utóbbi időben, arról nem is beszélve, hogy egyre több ember választ tudatosan úgy szakmát magának, hogy abban ki tudjon teljesedni. Izgalmas tény, hogy mindhárman szakmaváltók vagyunk, bár még nagyon fiatalok is: mindhármunknak volt egy csomó más munkatapasztalata a korábbi, akár egyetemi évek alatt és ezután vetettük magunkat a kerámiázásba és emiatt a tanulásba is.

KözMű: Annak, hogy a kerámia készítés és vásárlás is egyre népszerűbb, szerteágazó okai vannak. Egyrészt külföldi sztárok között többen is felfedezték ezt a területet (például Seth Rogen), ami biztosan hozzáad a népszerűséghez. Emellett a Covid alatt nagyon sokan kerestek olyan foglalkozást, ami kitölti a korlátozások által keletkezett hiányérzetet és mivel a kerámia egy csodálatos dolog, sokan benne is ragadtak. Vásárlói oldalról az érződik, hogy az emberek egyre inkább keresik az egyediséget, az ipari gyártással szembemenő termékeket. Szívesebben veszik körül magukat olyan tárgyakkal, amihez van személyes kapcsolódás, aminek van története. A rohanó, uniformizált világban a kézműves termékek igazi értéket képviselnek, és ezekre az értékekre egyre többen vágynak.

 

Henger Stúdió | Web | Facebook | Instagram
LUNO stúdió | Facebook | Instagram
KözMű - Közös Műhely I Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Inkluzív kerámia

Inkluzív kerámia

A májusi hónapot az OCTOGON online a kerámiának szentelte, ami kiváló lehetőséget teremt az alkotóterület körüljárása és az iránti rajongásunk kifejezése mellett arra is, hogy az utóbbi években észlelt óriási népszerűsége okán a kortárs design nyitottságáról és inkluzivitásra való törekvéséről, mint – hazánkban – aránylag új jelenségről is néhány szót ejtsünk. 

Kreativitást ösztönző nagykövetségi étkészlet és az iskolai közétkeztetésben használható játékos, praktikus tárgycsalád

Kreativitást ösztönző nagykövetségi étkészlet és az iskolai közétkeztetésben használható játékos, praktikus tárgycsalád

A  Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kerámiatervezés mesterképzési szak két diplomamunkáját mutatjuk be.

A ház, ahol még a kerítés is beton

A ház, ahol még a kerítés is beton

A letisztult, elegáns betonház lakótér és kerámia stúdió is egyben.

Hirdetés