Hirdetés

Láthatatlan iskola

Zahari Tünde MSc Diplomamunkája.

Hirdetés

Zahari Tünde rendkívül fontos kérdésről készítette el az MSc Diplomamunkáját a Debreceni Egyetemen. Mint írja, társadalmunkban „elvesznek azok a gyerekek, akik nem illenek be az állami oktatási rendszerbe, és szüleik anyagi helyzete révén nem kapnak másra esélyt. A Láthatatlan Iskola nekik nyújt segítséget.” Jöjjenek a részletek Zahari Tünde szavaival.

Témaválasztás

Gyermekkorunk befolyásolja egész életünket. Számomra az ihletet Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című filmjének a főszereplőjéhez, a Dongóhoz hasonló régi barátaim adták. Olyan gyerekeknek szerettem volna segíteni, akik tehetségük ellenére sem tudnak beilleszkedni a poroszos oktatási rendszerbe, akik otthon és az iskolában sem kapják meg a szükséges megértést, figyelmet és akik problémái láthatatlanok.

Hajdu Szabolcs 2006-os filmje, a Fehér tenyér

Helyszín

A Fehér tenyér néhány jelenete Debrecen egyik legrégebbi lakótelepén, a Fényes udvaron játszódik. A tízemeletes betonmonstrumok között a Dongóhoz hasonló gyerekek szabadon csavaroghatnak, mivel a tömbök mögött húzódik a „kiserdőnek” nevezett, elhanyagolt, intenzíven fásított terület. A lakótelep zűrös területnek számított sokáig a város életében, de napjainkban is elhanyagolt környezet jellemzi. 2020-ban is jellemző, hogy a lakótelepek számos szerényebb anyagi körülmények között élő családnak adnak otthont, akiknek nem feltétlen van lehetőségük drága korrepetálásokat biztosítani a gyerekek számára.

Sokszor találkozhatunk kószáló gyerekekkel, akiknek nem adatik meg egy hely, ahol nyugodtan tanulhatnak, játszhatnak. Többüknek nincs, aki segítsen még a házi feladatokban sem.

Program

A már működő debreceni Láthatatlan Iskola Ágnes, Flóra, Kristóf és Vanda kitartó munkája révén egy önkéntes mentorprogram keretében segít az átmeneti otthonban élő gyermekek korrepetálásában. Ők, és a további mentorok is játékos, közvetlen és személyre szabott módon próbálják kihozni a gyermekekből a legtöbbet. A Láthatatlan Iskola, minden gyermek számára saját mentort biztosít, így a gyermekek heti pár órában kizárólagos figyelmet kapnak. Jelenleg saját központ / épület nélkül működnek, és csak a rászoruló gyerekek egy kisebb részének tudnak segíteni. A mentorprogram a Dongóhoz hasonló gyermekeknek is hasznos lenne, azoknak a gyermekeknek, akik órákat bicikliznek magányosan a Fényes udvari lakótelep parkjában, akár esik az eső, akár fúj a szél.

A Láthatatlan iskola helyszíne – Forrás: Facebook.com/fenyesudvar

Beépítési koncepció

A Fényes udvart már Térey János, Jeremiás avagy Isten hidege című verses drámájában is egy tragédiát átélt kisfiún keresztül mutatja be. Nem véletlen ez a drámaisága a helynek, hiszen egykor temetőnek adott otthont, majd a panelesítés következtében új, feszültséggel átitatott beépítés alakult ki. A „kiserdőnek” nevezett rész teljesen leszakadt a lakótelep életétől – teret engedve az értékes, intenzíven fásított zöldterület szemétlerakatként való elpazarlásának –, és kerülendő helyé vált. (A magányt kedvelő Dongó is a terület elhagyatottsága miatt kószálhatott arra.)

Ismétlődően felmerülnek a házgyári lakótelepek problémái a túlzsúfoltság, a közbiztonság és az élhetőség szempontjából. Az általam választott lakótelep záró tömbjének megbontása és szétvágása révén a beépítés szellősebb lehetne, és a „kiserdő” révén új lehetőségeket adna a lakótelepnek. Az igény az emberek részéről érződik, már csak bátorság kell a változtatáshoz. 

A helyszín vizsgálata - Látványterv: Zahari Tünde

A „kiserdő” remek esélyt biztosítana a Láthatatlan Iskola láthatóvá tételéhez, egy alig észrevehető menedék jöhetne létre, amely megtartja a helyhez hű feszültséget, de önmagában átmenetet képez az épített környezet és a természet között (ahol még Dongó is elvonulhat, mégis megkaphatja a segítséget, amire szüksége van).

Az épületről

Az iskola épített jellegét a panel oldalon az esetleges panel megbontásból származó újrahasznosított vasbeton belső tartószerkezeti falak adják. Az erdőre fókuszáló rész leköveti a terep adottságát, beépítési vonalának megtörése, a ragasztott fa keretszerkezet és fa pillérei által beleolvad a környezetbe.

A rétegelt lemez burkolatok és bútorok is a költséghatékonyság és a fa megjelenést szolgálják. Az alternatív iskola természettel való kapcsolata Maria Montessori módszeréhez, a terek játékossága pedig Herman Hertzberger Montessori iskoláihoz vezethető vissza. Az oktatás nem áll meg az épületben, hanem kitelepül az „kiserdőben” elszórt stégekre, fokozva a szabadság érzetét és erősebb kapcsolatot létesítve az apró természeti közeggel a lakótelep mellett. A terek fokozatosan nyitnak a természet felé, mindeközben pedig lehetőséget nyújtanak az egyéni és csoportos foglalkozásoknak is. A belső labirintusszerű kialakítása a gyermeki fantázia kibontakozását segíti. A létrejött boxok használata mindig az adott gyermek vágya szerint alakul.

Földszinti alaprajz és látványok a tanuló boxokról

 

A Láthatatlan iskola célja egy menedék biztosítása minden gyermekek számára, egy olyan alternatív kiegészítő oktatási intézmény létrehozása, ahol a gyermekek megtalálhatják a számukra szükséges foglalkozás terét, legyen az elvonulás, játék vagy tanulás.

 

Projekt
Terv: Láthatatlan Iskola
Tervező: Zahari Tünde
Konzulens: Kovács Péter DLA

Helyszín: Debrecen, Fényes udvar
Tervezés éve: 2020
Bruttó szintterület: 1271 m2
Intézmény: Debreceni Egyetem Műszaki Kar Építész MSc
Opponens: Kukucska Gergely

Láthatatlan Iskola mentorprogram.
Kutatási előzmény.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Török Sára diplomamunkájában díszüveggel keresi a választ arra, hogyan lehet a ma embere számára olyan szakrális teret alkotni, mely segíti az elmélyülést és az istenkapcsolatot.

Egy bútor, amellyel elindulhatnánk a hulladék nélküli társadalom felé

Egy bútor, amellyel elindulhatnánk a hulladék nélküli társadalom felé

Termékkoncepciója a bútoripar kihívásaira reflektál, egyúttal támogatja a körforgásos gazdasági szemléletet.

Az öltözék-kiegészítő, amely az emberi test anatómiáját és formáit veszi alapul

Az öltözék-kiegészítő, amely az emberi test anatómiáját és formáit veszi alapul

A már-már ékszerként funkcionáló tárgyak fókuszában a tárgy és a test érdekes, szokatlan kapcsolata áll.

Hirdetés