Hirdetés

Szalai Bálint diplomamunkája

Hirdetés

A design eszköztárával a helyi értékeket felerősítve pozitív változások indíthatók el egy közösségben. Az itthon. egy olyan brand koncepciója, mely a tervező, Szalai Bálint szülővárosának kisipari hagyományaira támaszkodva, az ott élő mesteremberek lehetőségeit kívánja szélesíteni. Munkája sikerét mi sem mutatja jobban, mint hogy elnyerte az idei Határtalan Design Díjat és az ArtHungry fődíját is.

Ada, a tervező szülővárosa a Vajdaságban, Szerbia északi részén, a Tisza jobb partján terül el, a magyar határtól körülbelül 50 km-re. A helyiek vállalkozó kedve mindig is kimagaslott a környéken, ezért Adát ma is kisiparos városként tartják számon. A térség fénykora a Jugoszláv időszakra tehető, amikor a település az ország egyik kisipari központjává vált. Ennek a hagyománynak köszönhetően még most is számos műhely és kézműves működik, bár a közhangulatot mára leginkább az elvándorlás határozza meg.

Az itthon. projekt ezeket az alacsony technológiaigényű, de nagy tapasztalatot és szaktudást felhalmozó műhelyeket kívánja megszólítani. Első körben, mesterségük alapján öt szakembert választottak ki: egy-egy kosárfonót, faesztergályost, bográcsgyártót, kovácsot és keramikust.

A tervező irányításával a készítők kéznyomait is magukon viselő darabok végül egy közösen formált termékpalettát alkotnak.

A termékek kis szériában készülő, magas minőségű hétköznapi tárgyak, melyek egy otthon érzelmi és funkcionális igényeire reagálnak. Rendeltetésüket tekintve van köztük ülőke, tároló, kínáló tál, váza, gyertyatartó és sodrófa is. A mestermunka tárgyai a helyi értékeket és szaktudást vegyítik a kortárs design eszközeivel, ezzel új piaci lehetőséget teremtve a közösség számára. A projekt további célja, hogy a gazdasági hasznon túl közösséget is formáljon a tárgykészítők körében.

A diplomamunka részét képezi egy egységes arculat és brand terve is, melyen keresztül a jövőben a termékek értékesítése is történne. A webshop olyan kiugrási lehetőséget kínál a készítőknek, melynek köszönhetően a helyi termékek a korábbinál szélesebb, akár nemzetközi közönséget is elérhetnek. 

Témavezető: Pais Panni
Logó: Mrkobrad Marko




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Rubik kocka önmagán túlmutató szimbólummá vált

A Rubik kocka önmagán túlmutató szimbólummá vált

Bemutatták Rubik Ernő A mi kockánk című, magyarul és angolul megjelent könyvét.

Két magyar projekt az építésztehetségeknek kiírt díj shortlistjén

Két magyar projekt az építésztehetségeknek kiírt díj shortlistjén

A két döntős, Petrányi Luca és Baki Áron egyaránt a MOME hallgatója. 

Építészhallgatók sikere Indonéziában

Építészhallgatók sikere Indonéziában

A MOME elsőéves hallgatói második helyezést értek el egy helyi pályázaton.

Hirdetés