Török Sára diplomamunkájában díszüveggel keresi a választ arra, hogyan lehet a ma embere számára olyan szakrális teret alkotni, mely segíti az elmélyülést és az istenkapcsolatot.

Török Sára szakdolgozatának célja a szakrális térbe kerülő ember istenkapcsolatának megerősítése. Az imádsághoz, a meditációhoz egy olyan atmoszférát szeretett volna megteremteni, mely segíti a hívőt felemelkedni. Olyan műemléki tereket keresett, ahol kortárs üvegablakokat találunk, amelyek olyan etalonok, melyek művészi minősége megkérdőjelezhetetlen, és világnézettől függetlenül értéket képviselnek minden ember számára. A diplomamunka választ ad arra, hogyan lehet egy festészeti választ anyaggá fordítani.
Látványterv 1.

Török Sára diplomamunkája egy ötletpályázattal indult, amelyet a városmajori Jézus Szíve Templom díszüveg ablakaira írtak ki. Izgalmas volt számára, hogy a pályázat kiírói nem egy „hamis” Szthelo Lili üvegablakot szeretnének a hiányzó ablakpár helyére, valamint a kiírásban kihangsúlyozták, a készítendő üvegablakok maiságát. Török Sára kíváncsi volt az alkotás menetére és arra, hogy ebben a hosszú és összetett folyamatban milyen technológiai és festészeti tényezők azok, amelyek befolyásolják, hatással vannak rá.

Szakdolgozatában arra kereste a választ, hogy a művészet eszközeivel hogyan lehet a ma embere számára olyan szakrális teret alkotni, mely segíti az elmélyülést és az istenkapcsolatot.

Kutatásai elsősorban a diplomamunkát segítették, de előtanulmánynak szánta a Városmajori templom hiányzó üvegablakpárjának megtervezéséhez is. Tanulmányozta a hazai és nemzetközi jó példákat, kíváncsi volt, hogy a műemléki terekben készülő ablakok milyen koncepció mentén születnek. Problémának látta, hogy számos olyan építészeti üveg készül napjainkban, ahol az üvegeket építész tervezi, majd a tervek alapján egy kivitelező cég legyártja anélkül, hogy az anyagtervezést üvegtervező elvégezné. Így sokszor az eredetileg magas színvonalon megtervezett ablakok nem tudják elérni azt a kiváló minőséget, melyre méltóak lennének. Nagyon fontosnak gondolta ilyen monumentális munkák esetében az alkotói közösségek létrejöttét. Ha a tervező, az üvegtervező és a kivitelező nem adja a feladathoz tudása legjavát, nem tudnak csak önmagukban, egymás nélkül magas művészeti minőséget létrehozni.

Ebben az esetben is így történt, az ikonográfiai tervezés Bukta Norbert festőművész tervei szerint valósult meg, az anyaggá formálás Török Sára tervei és kísérletei szerint készült el. 

Koncepció és kivitelezés

A megjelenítéshez olyan anyagminőséget keresett, ahol nem vész el a transzparencia, üvegszerű marad az ablak.

A diplomafolyamat során 30×30 cm mintapaneleket készített, mivel a pályázati kiírásban szereplő eredeti üveg 100×150 cm táblákból áll, és tartani kellett a léptéket. A kísérletek elvégzése után egy 1:1 léptékű 50×75 cm próba üveget készített két különböző technikával.

Az Árkay Bertalan által tervezett meglévő ablakok vaskereteibe kell elhelyezni az elkészült üvegeket. Figyelembe kellett venni, hogy az ólmozással készülő táblák nagyobb rugalmassággal bírnak, mint rogyasztott, vagy akár laminált üvegből készülő azonos méretű panelek. A kivitelezését két technológiával készítette el, hogy megtalálja a legtökéletesebb megoldást:

1. Printelés Thomson gyártmányú lengyel üvegalapú festékkel. Ennek gyártása a grafikailag előkészített fájlokból Csehországban történik. Edzés és laminálás után a felületkezelések is elkészülhetnek. A savazás, homokfújás nemcsak az alapüvegre, hanem a drótüvegből készült védőüvegre is felkerülhet.

2. A rogyasztott, fusing technológia kivitelezésénél a sablonozás után üvegpor alapú festékek felvitele következik, majd decofloat rétegeket helyeznek közvetlenül a megfestett felületre. Az üvegtáblák színezése után az égetés következik. A kemencébe helyezett hőálló formákra olvad az üveg. Hűtés után ezeket a táblákat szintén savazással és homokfúvással dekorálják.


  • Alkotó: Török Sára Eszter
  • Témavezető: Orlai Balázs
  • Konzulens: Borkovics Péter
  • Látványterv és grafikai tervezés: Pattanytús Márton
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem / Fémművesség Szak
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Bugac mellett leégett ősborókás terület helyreállítása

A Bugac mellett leégett ősborókás terület helyreállítása

Szántó Hunor Albert Táj-restaurációs központ terve, amelyet a Piranesi pályázatra is neveztek.

Egyszülős Központ a szentendrei Papszigeten

Egyszülős Központ a szentendrei Papszigeten

Mózes Katinka diplomamunkája a KREA Design Iskola belsőépítész-enteriőrtervező szakán.

Családotthon Közösségi Élettér idősek számára

Családotthon Közösségi Élettér idősek számára

Dr. Kara Borbála diplomamunkája a KREA Design Iskola belsőépítész-enteriőrtervező szakán.

Hirdetés