Mintha a hegy tömbjei, az utcák irányai fogalmazódnának újra ennél a családi háznál az építészet eszközeivel, kerülve a plasztikus részleteket. Cikkünket a 188-as, 2023/8-as lapszámból közöljük.
 

A Szépvölgyi-árok elnyúló völgyében, a Szemlő-, a Mátyás- és a Ferenc-hegy között futó keskeny Pálvölgy Buda egyik legszebb része, noha az itt élőkön kívül csak azok ismerik, akik rendszeresen errefelé rándulnak ki a városközeli erdőbe egy kis friss levegőért, vagy a völgy alsó részén lévő cseppkőbarlang csodái miatt. 150 évvel ezelőtt, Budapest születésekor még szőlők borították ezt a vidéket, a Pálvölgyben egyetlen csőszház álldogált. Ma kellemes villanegyed, a hegyre felfutó, csöndes utcácskákkal. Felsőbb részeiről az egész város az itt kószáló szeme elé tárul.

A szerényebb, nyeregtetős családi házak, franciás stílusú, manzárdos villák, neobarokk minipaloták vegyes ízlésű kavalkádja nem is annyira bántó, inkább a táj karaktere uralja az összképet. Viszont kortárs építészeti izgalom sem nagyon lepi meg az erre járót – vagyis így volt ez egészen mostanáig, amikor Sajtos Gábor és a Sagra Architects munkatársai tervei alapján elkészült a környék első, valóban a tájra reagáló családi háza.

Nyugodt aszimmetria és ligetes elrendezés jellemzi a ház fő nézetét

Az épületen semmi sem mutatja, hogy valójában átépítés: az 1980-as évek végén készült, egyszerű, de jó formájú, nyeregtetős kockaház saroktelkén most egy hófehér, háromszintes, lapostetős, teraszos épület áll. Egyszerű vonalak, horizontális hangsúlyok, a fehér falak síkban való felnyitása adja finoman lüktető ritmusát, amit a felfelé finoman keskenyedő szintek aszimmetrikus eltolása a napsütésben gyönyörű rajzolatú árnyék-játékokkal egészít ki. Mintha a hegy tömbjei, az utcák irányai fogalmazódnának újra itt az építészet eszközeivel, kerülve a plasztikus részleteket – a nyílások szinte a falsíkban maradnak, a födémek szélén végigfuttatott párkányok inkább csak jelzésszerűek, minden elem egy szigorú, neutrális geometriai rendszerbe illeszkedik. Mégsem közönyös, inkább szerény, háttérben maradó, nem magára vonja a figyelmet, hanem az erdőszéli vidék szépségére koncentrál. Azzal, hogy a környezet hatásaiból éppen az árnyékokat használja a mélységek érzékeltetésére, sokkal inkább a része a tájnak, mintsem uralója.

Az átalakítás fő elve éppen ez volt: ráirányítani a figyelmet az innen nyíló csodálatos panorámára. Sajtos Gábor megtartotta az eredeti ház értékeit – az oldalra nyíló bejáratot, a belső lépcsőházat, a hátsó kert felé kilépés lehetőségét, a magasan emelkedő kert támfalas megoldásait –, de mindhárom szinten olyan tereket hozott létre, amelyek a lehető legszorosabban kapcsolódnak a kert tereihez vagy azok látványához. A földszinti garázs helyén újonnan épült rész kilép a kertbe és két oldalán eltolható üvegfalakkal szinte annak részévé válik, ezáltal egy fénnyel telt „kerti nappali” szerepét vállalja fel.

A nyílások szinte a falsíkban maradnak, a födémek szélén végigfuttatott párkányok inkább csak jelzésszerűek; minden elem egy szigorú, neutrális geometriai rendszerbe illeszkedik

Ezen a szinten ez a tér kapja a fő hangsúlyt; az üveg előtetővel védett bejárat mögött előszoba nyílik, innen lehet egyik oldalon a nappaliba jutni, a másik oldalt egy szaunával is ellátott wellness-helyiség foglalja el, farácsos tolóajtó mögé rejtett mosókonyhával kiegészítve. Mivel a kert meredeksége miatt a földszinten csak a völgy felé néző terekbe jut elég természetes fény, ez kézenfekvő és kényelmes megoldás; az oldalsó és hátsó frontra néző ablakok angolaknákra nyílnak, az innen érkező szórt külső fény a wellness funkciónál kifejezetten célszerű.

Elöl viszont a napról és a látványról szól minden. A völgy felé néző főhomlokzaton két szinten konzolos üvegmellvéddel kontúrozott, széles teraszok vonulnak végig, mintegy a belső terek folytatásaként. A középső szint konyha-étkező-nappali közös tere és dolgozószobája, a felső szint hálói egyaránt kitágulnak a teraszok révén, a keskeny falkeretben majdnem teljes szélességet kitöltő, eltolható üvegajtók nem zárják, hanem megnyitják a légteret. A berendezés is az egybefüggő térélményt erősíti, a konyharészt csupán a speciális kőfelülettel ellátott, elegáns, hosszú pult választja le az étkezőrészről, ami egybefolyik a nappalival.

Visszafogott színekkel is derűt áraszt a konyha-étkező-nappali tere

A konyhából és a dolgozóból egy-egy kijárattal közvetlenül ki lehet jutni a kert oldalsó részébe, előbbinél ez hangulatos reggelizőteraszként szolgál. A dolgozóból egy alumínium lamellával borított tolófal mögött nyílik a nagyobb fürdőszoba, térben álló, hófehér káddal és külön zuhanyzórésszel, farácsos pihenőpaddal. Legfelül két hálószoba, gardróbok és fürdők kaptak helyet, a hálókból a kert hátsó része felé franciaerkély nyílik, elöl a teljes szélességben futó teraszról a völgy, s azon túl a Duna és Pest látványa is megnyílik. Ez a szint a felülvilágítóval ellátott lépcsőház tetején, egy falfülkébe csúsztatható tolóajtóval teljesen szeparálható. Ahogyan az alsó és a középső szintek is használhatók szükség esetén önálló lakásokként, külön bejárattal.

A racionális megoldásokkal elért rugalmasság ritka erénye lett a háznak. A színek és anyagok ugyanúgy néhány hangsúlyos elemre redukálódnak, mint a ház külső megjelenése; mivel a belsőépítészeti terveket is a SAGRA Architects készítette Sajtos-Grand Gabriella és Sajtos Gábor vezetésével, a belső megoldások ugyanazt a konzekvens, tiszta képletet követik. Mindenütt a fehér uralkodik – a falak, ajtók, ablakok, a polcok és a legtöbb bútor –, ezt egészíti ki a szürke – a külső ablakkeretek, a nappaliban a kandalló melletti tűzifatároló, a konyha egyes részei –, valamint a pontszerű vagy keretként megjelenő fekete – a kandallóüveg vagy a zuhanyfal kerete, a világítótestek – és természetesen a natúr színű fa, ami a parkettától a bútorokig, az előszobai padtól a lépcsőházi lépcsőkig, vagy a kert szintjét folytató legalsó teraszig mindenütt alapélmény.

A hálóból egy kis terasz nyílik a kert felé

A puritán elemkészlet ilyen koncentrált alkalmazása kiemeli az apró részleteket, a mozzanatnyi anyagváltásokat, mint például az egyik fürdőszobában a fekete fémvázra támaszkodó szürke kő mosdót, amit alul natúr fa alsó polc egészít ki. A három szintet összekötő lépcsőház natúr fa lépcsőburkolata, betonglettel simított fala és fekete fém pálcakorlátja ugyanezt a sűrített elemkészletet függőleges irányban is dinamizálja. A kívül-belül egységre törekvő koncepció ugyanakkor kerüli a trendeket: a jó pár éve tokától-bokáig alkalmazott antracitszürke helyett egy lágyabb, barnás árnyalatot használ, az egyöntetű látszóbetont a belső térbe betonglettel, a garázs támfalánál rusztikusabb hatású, zsaluzott betonnal váltja ki. Ahhoz, hogy építészet és belsőépítészet egysége ilyen jó minőségben létrejöhessen, a megbízó hozzáállása is kellett, aki mindenben partner volt.

A fehér és átlátszó felületekkel szinte anyagtalanná varázsolt ház alapterülete csupán a földszinten nőtt, nem foglal el sokkal nagyobb helyet, mint az eredeti, belül mégis több mint kétszeresére nőtt. A homlokzat pedig együtt él a napszakok fényváltozásaival: a teraszokat reggel és délben éri a nap, délután egyre kontúrosabb árnyékok feszülnek a hófehér falakra, ilyenkor a hegy felőli, hűvösebb oldal élénkül meg a pihenésre szolgáló hátsó kertrésszel.

Tervezés: 2021
Kivitelezés: 2022

Építész, belsőépítész: SAGRA Építész Kft.
Építész vezető tervező: Sajtos Gábor DLA
Belsőépítész: Sajtos-Grand Gabriella, Sajtos Gábor DLA
Építész tervező munkatársak: Páll András, Hinterauer Márk, Balázs Marcell, Bálint Anna, Pintér Sára, Järger Zsolt

Tartószerkezet: Pataki Bottyán
Épületgépészet: Almási Zsolt, Kurunczi György
Épületvillamosság: Üveges Zoltán


További képek a cikk végén található galériában!
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Szinte szervesen nő ki a kertből ez a Balatonra néző, nádtetős ház

Szinte szervesen nő ki a kertből ez a Balatonra néző, nádtetős ház

Galambdúcnak nevezte a merész és különleges terveiről ismert Bord Építész Stúdió vezetője, Bordás Péter ezt a különleges alsóörsi nyaraló. Erről szóló írásunkat a 161-es, 2020/5-ös lapszámból közöljük.

A gödöllői ház, ahol valami kísérletezőbbet akartak létrehozni

A gödöllői ház, ahol valami kísérletezőbbet akartak létrehozni

Díjat is nyert már ez a családi ház, amelyben a privát és a közösségi tereket határozott kézzel választották el. Erről szóló írásunkat a 193-as, 2024/5-ös lapszámból közöljük.

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Díjnyertes ház, amely érdekes tervezői megoldásokat vonultat fel. Erről szóló cikkünket a 171-es, 2021/7-es lapszámunkból közöljük.

Hirdetés