Hirdetés

A 3h Építésziroda koncepciója az önkormányzat által kiírt közbeszerzési pályázatra készült.

Győr és a Duna, a város és a folyó kapcsolata a település alapításának idejére nyúlik vissza. A 3h Építésziroda parthasznosítási tervének célja olyan folyó menti körséták kialakítása, amelyek lehetővé teszik az intenzívebb kapcsolatot a vízzel. 
 

A jelenlegi állapotot a víztől való elfordulás jellemzi, a terv ehelyett a víz felé fordul. 

„Az átfogó vízió mellett, amely a folyópartok és a város kapcsolatára fókuszál, a vizsgálataink felhívták a figyelmünket olyan programok, vagy területek hiányosságaira, amely pontszerű, lokális beavatkozást igényelnek. Ezek olyan funkciókat, urbánus beavatkozásokat, kisebb léptékű épületeket, összeköttetéseket vonzanak magukkal, amelyekkel koncepció szinten foglalkoztunk és megoldásokat kínálunk. Fontos kiemelni, hogy a tájépítészeti koncepció és az városépítészeti- és építészeti koncepció kézen fogva támogatják egymást, utalnak, és támaszkodnak egymásra” – olvasható az építészek vízióját bemutató leírásban.

A terv hat kiemelt helyre fókuszál lokálisan, ahová új programokat javasol:
 

  • Móricz Zsigmond rakpart és a Dunakapu tér előtti rész

Az Elevátor ház robosztus beépítése és építészeti tömege nagy kontrasztot képez a Dunakapu tér nyitottságával, és a Móricz Zsigmond rakpart kihasználatlanságával. Ezért indokoltnak látják a helyét egy új városi beépítésre, amely földszinti szolgáltatásokkal, árkádsorokkal, vízparti és városi korzóval intenzív városi életet eredményez és hangsúlyozza a folyó létét. Ezzel az urbánus beavatkozással Győr lehetőséget kap arra, hogy a történelmi város kiegészüljön egy jelenleg hiányzó árkádos vízparti korzóval, amely helyet ad baráti, családi találkozóknak, munkaebédeknek, pihenésnek, és esti kikapcsolódásnak a folyó partján.

 

 

  • Püspökerdő jobb partja – Rábca torkolat: túraevezős központ, kemping

Győr központja tudna lenni a szigetközi, mosoni-dunai kirándulásoknak – de jelenleg hiányzik egy olyan infrastruktúra, amely kifejezetten a kajak-kenu túrák igényeit szolgálná ki. Itt, a Püspökerdő déli sarkánál lehetőség van arra, hogy a belvároshoz közel, de még természeti környezetben, a Mosoni-Dunához közvetlen kapcsolattal rendelkező kemping alakuljon ki. Az épület a Rábca-torkolatba húzódik be, hogy a Mosoni-Duna szakaszát szabadon hagyja a hajósok számára, illetve a kikötési manőverezés is könnyebb legyen. Az épületek lábakon állnak, mivel a terület ártéren található, illetve, hogy minél kevesebb területet vegyünk el a természettől. A lombházakat egy fahíd köti össze, amely a fel- és lejutást biztosítja.

 

 

  • Püspökerdő két oldalát összekötő gyalogos- és kerékpáros híd

A híd formavilága a gyorsforgalmat egy határozott, egyenes vonalvezetésű szállal képviseli, a kacskaringózó szalag pedig andalgásra hív. A szalag öbleiben kialakuló ülő-fekvő padok pihenésre, időzésre szolgálnak, és integrált elemei a hídszerkezetnek. A leülők kiváló helyül tudnak szolgálni a kajak-kenu bajnokságok lelátóiként.

 


 

  • Széchenyi-híd: parazita híd - kiegészítő gyalogos- és kerékpáros híd

A Széchenyi-híd elhelyezkedése nagyon jó, autós közlekedés szempontból kiváló összeköttetést biztosít a két part között. Ám gyalogosként és kerékpárosként e kapcsolat nagy hiányt jelent - ezért indokolt a kiegészítő híd kialakítása.

 

 

  • Új városrész: pontszerű pavilonok a sétaúton

A város, a megújuló élet szimbóluma a pavilonsor, melyet az ártéri növényvilág ihletett. A puha formák a város és a folyó harcának befejezéséről, a megbékélésről is beszélnek.

 

 

  • Iparcsatorna: Jachtkikötő – Kerékpáros- és jachtkikötő központ

Győr vízi életében feltűnő a motorcsónakok, úszóművek, kikötések rendezetlensége, egységes kialakításának a hiánya. Az Iparcsatorna ideális helyet kínál a jachtkikötő kialakítására, a vízszint és a kialakított medermélyítés is lehetőséget ad erre. A kikötői infrastruktúra létesítése is igény, így a kikötő mellett egy jachtkikötő központ kap helyet, amely méltón reprezentálja a hajósok igényeit – a megfelelő kikötői infrastruktúra kialakításával, továbbá tárolók, közösségi terek, közös konyha, öltözők, szerviz, irodák létrehozásával. Az Iparcsatorna déli oldalán fut a Pesti út - amivel párhuzamosan megy az Eurovelo módosított útvonala. Így adott a lehetőség, hogy a kerékpárosok is helyet kapjanak az épületben és számukra is egy központ létesüljön. 

 

 

„Víziónk, hogy megfordítsuk az irányokat és közelebb hozzuk a folyópartokhoz a várost, a városlakókat, hiszen oly sokan használják a vizet. A víz természeti értékei a mentális egészséghez nagyban hozzájárulnak. A folyópartok városi attrakcióként, rekreációs időtöltésként, munkahelyként, pihenő- és találkozópontként funkcionálnak, ezért fontos, hogy tájépítészetileg és építészetileg úgy legyenek kialakítva, hogy egyértelmű teret nyerjenek maguknak. Célunk, hogy a különböző célcsoportok nemcsak a partokon, hanem a vizeken is megtalálják  a helyüket, így az egymás mellett élés helyett, békés együttélés alakulhasson ki” – mondják az építészek

 

 

Vezető tervezők: Csillag Katalin, Gunther Zsolt
Projektvezető: Lánczky Julianna
Csapat: Henczel Zsolt, Mihály Mirtill, Vörös Gergely
Képek: 3h építésziroda, Lars Visual, Nagy Gábor
Tájépítészet: Geum műterem Kft.
Vezető tervező: Lád Gergely
Csapat: Kántor-Turi Emese, Tóth Evelin E.
Turisztika: Dr. Ruszinkó Ádám

 

Forrás: 3h

 

További képek és rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Veszprém európai kulturális főváros lesz

Veszprém európai kulturális főváros lesz

De a másik két magyar döntőssel, Debrecennel és Győrrel is együttműködik majd.

Ezeket a magyar épületeket jelölték a Mies van der Rohe-díjra

Ezeket a magyar épületeket jelölték a Mies van der Rohe-díjra

Idén kilenc magyar épület is pályázik a Mies van der Rohe díjra. 

Ipar a tájban - Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő

Ipar a tájban - Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő

"Az építmény koronája, központi eleme az emeleti, a padlótól a mennyezetig üvegezett épülettest." 

Nincs találat!

Hirdetés