Farkas Dániel, a BME végzős hallgatójának diplomatervét az építész leírásával mutatjuk be.
Diplomamunkám az észak-borsod vármegyei régió problémás helyzetére reagál. Egy olyan program született, amely mind a jelenben, mind a jövőben pozitív hatást gyakorol a területre. A létesítmény egyrészt a helyi fiatalok számára nyújt készségfejlesztő és szabadidős programokat, másrészt a térség integrálását biztosítja az ország szociális és gazdasági életébe.
Témaválasztás
Korunk egyik legnehezebben menedzselhető problémája a szegregátumok kezelése és a társadalom peremére szoruló személyek hatékony és egyben bölcs felkarolása. Hazánkban az egyik legmeghatározóbban az Észak-Borsod vármegyei térséget érinti ez a kérdéskör. Ez az ország egyik legszegényebb régiója, és itt van a legkevesebb munkalehetőség. A régión belül különösen elmaradottak a vármegye északi peremén, az országhatár közvetlen közelében fekvő települések: Tornanádaska, Komjáti és Bódvaszilas. Tornanádaska Magyarország második legszegényebb települése. Az ínséges életkörülmények miatt az itt felnövő gyerekeknek rendkívül nehéz kitörni és stabil életkörülményeket kialakítani felnőtt korukra.
A környéken több állami gondozásban élő gyerek is él, akik a családi háttér hiánya és a megélt traumák miatt halmozottan hátrányos helyzetben vannak. Az itt működő lakásotthonokban nevelkedő gyerekek életébe személyesen is volt alkalmam rendszeresen belelátni egy értük létrejött missziói program résztvevőjeként. A diplomaterv kutatási munkája a felvázolt komplex problémakört járja körül. Egy olyan program jött létre, amely rövid távon az érintett fiataloknak a szociális felzárkóztatását, hosszú távon a térség gazdasági és szellemi fellendítését szolgálja. Ezek alapján született meg az ifjúsági központ és erdei iskola terve.
Helyszín
A régió pozitív oldala, hogy számos turisztikai látnivalóval rendelkezik, amelyekre alapozva rengeteg potenciált rejt magában a térség. Több vár és kastély is látogatható a környéken. Emellett barlangok és más természeti látványosságok is fellelhetőek, valamint az Országos Kéktúra útvonala is itt húzódik. A tervezési helyszín Bódvaszilas, amely az országhatártól három km-re helyezkedik el. A település könnyen megközelíthető a környékbeli falvakból, több gyerek is ide jár át iskolába. Emellett a faluban elindult egy szociális felzárkóztató program, amelynek központja a Református Diakóniai Központ. A terv a diakóniai központ telkére készült, kapcsolódva a meglévő intézményhez. A telek kiváló pozícióban helyezkedik el, a falu templomainak, iskolájának és közösségi házának szomszédságában. A telek jellegzetessége, hogy hosszúkás alakú, átmenő telek, illetve hogy a terep a telek közepétől a Táncsics út felé egy méterenként 25 cm-t emelkedik.
Program, funkciók
Az új létesítmény részét képezi egy központi épület, egy gondnoki lakás és az erdei iskolát alkotó faházak. A központi épület magában foglal:
- egy közösségi termet, ahol a szállóvendégek étkeztetése is megoldható;
- egy közösségi konyhát, ahol előállítják az ételeket, illetve sütéssel-főzéssel kapcsolatos oktatást is tarthatnak a helyi fiatalok számára;
- egy tágas fedett teraszt, ami lehetőséget nyújt kültéri csoportos foglalkozások tartására;
- valamint egy öltöző blokkot és egy műhelyt.
A gondnoki lakásban az intézmény felügyelője és fenntartója lakik a családjával, aki szociális munkásként is tevékenykedik. Az erdei iskolát különálló faházak alkotják, ami 5 db nyolc fős diákszobából és 1 db két fős tanári szobából áll.
Beépítés, megjelenés
A telepítés a falu oldalhatáron álló beépítéséhez igazodik. A gondnoki lakás a felügyelői pozíció és a falubeli beépítés miatt a Táncsics úti utcafronton kapott helyet. A faházak a domboldalon a fák sűrűjében, ami így a gyerekek varázslatos birodalmává válik. A nagyobb tömegű központi épület pedig a sík terepen, amely mellett egy jókora terület is megmaradt az udvaron szabad sportolásra, játékra.
Kiemelt szempont volt a helyi építészeti arculathoz való igazodás. A falura a magastetős cserépfedésű tornácos házak a jellemzőek. Így az új épületek is ebből a formából indultak ki és egy 2,5 méteres raszterhálóra lettek felszerkesztve.
Kivitelezés, szerkezet
A koncepcióhoz hozzátartozik, hogy az épületegyüttes a helyiek bevonásával valósulna meg. Ez a helyi közösség összekovácsolását, és az itt élők foglalkoztatását szolgálja, akik így gyakorlati úton megtanulhatják a különböző építési mesterségeket. Ezt felhasználva pedig szakmát és biztos jövedelemforrást szerezhetnek.
Mindezek miatt fontos szempont volt a minél egyszerűbb és költséghatékonyabb építésmód is. A központi épület és a gondnoki lakás szerkezetei eszerint lettek kiválasztva. Az erdei iskola épületei talajcsavarokon álló könnyűszerkezetes faházak, így a lejtős terep sem okoz gondot a kivitelezésnél, valamint a legtöbb fa is megmaradhat. Anyaghasználat terén a faluban gyakran visszaköszönő vakolt homlokzat, a fa lécezés, a terméskő lábazat és kerítés, illetve a cserépfedésű tető érvényesül.
További képek a cikk végén található galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.












































































































































