A győztes koncepció a biztonságos versenyzést és a versenyélményt helyezi középpontba.

A BORD Építész Stúdió első díjat nyert a hajdúnánási MotoGP versenypálya és multifunkciós autó-motorsport komplexum tervezésére kiírt nyílt építészeti tervpályázaton. A győztes koncepció a biztonságos versenyzés mellett a verseny élményét helyezi középpontba. Az épületek dinamikus formai megjelenését maga a funkció inspirálta – írja a stúdió.

Látványtervek: BORD Építész Stúdió (Homologue, Ölbey Zoltán)

A különleges technológiát tartalmazó, hazai és világversenyek megrendezésére is alkalmas létesítményt rendkívül komplex programmal hirdették meg. A fenntarthatóságot és gazdaságos üzemeltethetőséget figyelembe véve a gyorsasági motoros versenypályához és kiszolgáló épületeihez egyéb sportolási, oktatási, szórakozási lehetőségek is kapcsolódnak, melyek a versenynapokon túli, egész éves kihasználtságot biztosítanak. Az 500 hektár kiterjedésű fejlesztési területre kiírt építészeti tervpályázat helyszíne a Hortobágy északi részén, Debrecen és Nyíregyháza magasságában, közvetlenül az M3-as autópálya mentén található. 

„Kapcsolatunk a sebességgel egyszerre félelmetes és vonzó – mondta Bordás Péter, a stúdió alapítója. – Lenyűgöző a természetben rejlő erő, a folyók sodrása, a szélben versengő levelek halmaza. A természeti erők befogása, a sebesség élménye elbűvöl és gondolatokat ébreszt, hiszen a robbanómotortól a gőzgépen át számos olyan találmányt hívott már életre, melyek az emberiség tudományos fejlődésének meghatározó mérföldkövei lettek.

A versenypályák rajzolata, a természetben áramló erővonalak lenyomata. Furcsa egyedi tánc ez, melyet a gravitációval vívunk. Az elszakadás vágya és a ragaszkodás nélkülözhetetlenségének végletekig kiélezett párharca. Éppen ezért építészeti koncepciónk elsősorban a határtalan sebességre, a magával ragadó lendület élményére fókuszál.”

A BORD Építész Stúdió terve a bonyolult funkciók és közlekedési rendszerek rendezését egyedi módon oldja meg. A központban álló versenypálya ívéhez simulva, két, 12 méter magasra emelt, 2 km hosszan elterülő természetes partfalat hoz létre. Ez az elem fogja egybe a pálya köré rendezett funkciókat, köti össze a rendezvényhelyszíneket a lelátókkal, medret biztosít az áramló sebességnek, valamint védelmet nyújt a pálya káros zajhatásai ellen. Különlegessége, hogy tetején bárki végig sétálhat, miközben egyedi nézőpontból követheti a versenyt. 

A partfal külső pereméhez kapcsolódik a létesítmény főtere. Versenynapokon kívül ez a komplexum látogatói központja. Itt találhatók az év minden napján igénybe vehető szolgáltatások, mint gokart, ralikrossz, flattrack és dirttrack pályák. A megérkezés élményét fokozza a főtér mellett mesterségesen kialakított tó. Kapcsolódva a pálya egyik legizgalmasabb szakaszához, itt helyezhetők el majd olyan későbbi fejlesztési területek is, mint inkubátorház, hotel, illetve múzeum.

A létesítmény központjában, a partfalon belül, a MotoGP versenypálya áll, melynek optimális nyomvonalát a pályázat szabályozta. A pálya célegyenes szakaszát, azaz „fő utcáját” észak-déli tengelyre szervezték. E mentén helyezkedik el a versenyrendezés fő épülete, valamint a fő lelátók is. A tervezők alapvető döntése volt, hogy versenybiztonsági okból a versenyrendezéssel kapcsolatos összes funkciót védetten, a pálya által bezárt gyűrűben helyezik el.

„A főépület karakterét meghatározó többszintes aszfalt felület egyfajta közlekedési szoborként fogalmazódik meg” – jegyezte meg Bordás Péter.

 Valentino Rossi (46-os rajtszám) a Homologue-csapat színeiben még nyert egy futamot

Az autós-motoros versenypályák főépületének sajátossága, hogy határvonalat képezzen a csapatok felkészülési területe, a paddock és a boxutca között. A nyertes koncepcióban a sajtó és VIP területek „szalagként” emelkednek ki a pálya aszfalt felületéből, hidat képezve a pit garázsok felett. Olyannyira, hogy az épület szélein elhelyezett rámpáknak köszönhetően ezen szint akár gépkocsival is bejárható. A pálya kicsúszó felületeinek egyedi festését idéző, aszfaltozott szinten a néző egyértelműen részese a verseny hangulatának. 

A főépület részletképzéseiben és formavilágával is alkalmazkodik a verseny dinamikájához, az autótervezés világát idézi. Tömegét tagolt acélszerkezetű tető védi, melynek vonalvezetése egységet alkot a szemközti fő lelátó tetőszerkezetével, ezzel is a határtalan sebesség erővonalait idézve. 

Projekt adatok

Projekt megnevezése: MotoGP versenypálya- és sportkomplexum tervezése, tervpályázat
Helyszín: Magyarország, Hajdúnánás
Kiíró: Kelet-Magyarországi Versenypálya Korlátolt Felelősségű Társaság
Tervezés éve: 2020

Generál tervezés: BORD Építész Stúdió
Felelős tervező: Bordás Péter
Építész csapat: Balogh Edit, Belányi Zsolt, Benczéné Kovács Katalin, Damásdi Fruzsina, Hindy Dorka, Kiss Dalma, Kracker Csilla, Kulcsár Emese, Gyárfás Noémi, Mezey Tamás, Zih Kata
Gépészeti tervezés: BORD Épületgépész Stúdió, Hollókövi Zoltán
Látványtervek: Homologue, Ölbey Zoltán




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Ismét jelentkezhetsz a DECODE pályázatra

Ismét jelentkezhetsz a DECODE pályázatra

Egyedülálló pályázati és kiállítási lehetőség építészek, valamint vizuális és alkalmazott művészek számára.

Már elérhető az idei DECODE pályázati kiírása

Már elérhető az idei DECODE pályázati kiírása

Fiatal alkotók munkáit várják építészet és művészet kategóriában.

Fák között, hullámok hátán a debreceni Aquaticum Strandfürdőben

Fák között, hullámok hátán a debreceni Aquaticum Strandfürdőben

Cikkünk az OCTOGON 161-es (2020/5-ös) lapszámából.

Hirdetés