A találmány fejlesztése februárban kezdődik.

Magyarországon mintegy 90 ezer doboz Algoflex M menstruációs fájdalmat csökkentő pirulát vásárolnak a nők negyedévente – ebből indult ki Kormos Zsófi divattervező és Pelczer Dóra művészeti menedzser, az Alpha Project két alapítója, amikor megterveztek egy menstruációs fájdalmat csökkentő, szenzorokkal átszőtt ruhadarabot. A projektről, amely nemrég elnyerte el a hazai startupokat támogató Hiventures 15 millió forintos befektetését, a Qubit adott hírt. 

A kiindulási pont

A Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének 2002-es országos reprezentatív kutatása azt találta, hogy a 18-55 év közötti nők 16,3 százaléka küzd súlyos, mindennapi tevékenységét korlátozó menstruációs fájdalmakkal, súlyosabb esetekben sokan kénytelenek hiányozni a munkából vagy éppen az iskolából az erős fájdalmak miatt.

Vannak országok, ahol törvénybe iktatták, hogy a nehéz napokat megélő nők fizetett betegszabadságra mehetnek, Zambiában ez havonta egy napot jelent, Indonéziában kettőt, Tajvanon pedig hármat. Maga az intézkedés élénk társadalmi vitát váltott ki arról, mennyire stigmatizálja a nőket a munkahelyen a menstruációs szabadság, és ennek a természetes állapotnak a betegséggé minősítése, mennyire segíti a nemek közötti egyenlőséget vagy mennyire nem. 

Tervezők a fájdalom ellen

A Kormos Zsófi és Pelczer Dóra által elképzelt ruhadarab textiljébe integrált hőképzésre képes és mikrorezgéseket adó felületet építenek be, amelyhez egy lecsatolható szabályozó eszköz kapcsolódik.

Ezen keresztül lehet majd szabályozni a fájdalomcsökkentés mértékét, hosszú távon pedig a ruha akár információkat is gyűjthet a menstruációról. Ha ezt adatelemző algoritmussal társítják, akkor ez még különféle nőgyógyászati betegségek diagnosztikáját is segítheti. Az egyelőre tervek formájában létező találmány fejlesztése februárban kezdődik el az elnyert támogatásból. 

Fotó: Alpha Project

A tervezők célja, hogy a dizájn segítségével olyan megoldást kínáljanak egy egészségi problémára, amely teljesen integrálódik viselője életébe – semmilyen módon nem zavarja meg az életmódját, és nem utal a környezetének arra, hogy itt valamiféle „betegségről” van szó. E törekvésük abba a nemzetközi orvosieszköz-fejlesztési trendbe illeszkedik, amelyik a designt arra használja, hogy minél kisebb, könnyebben kezelhető és viselhető kütyükkel örvendeztesse meg az egészségtudatos felhasználókat. Ahogy a fenti statisztikákból is látszik, igény lenne a ruhákra, egyelőre azonban kevés a női közegre optimalizált fejlesztés. A várakozások szerint azonban ez változni fog, jelenleg ugyanis az egyik leggyorsabban növekvő szegmens az orvosi innovációk terepén a „femtech” piac.

Forrás: qubit.hu - Radó Nóra




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Cool faktortól a második otthonig

Cool faktortól a második otthonig

10 év a hazai iroda designban.

Geometria a magasból: gyönyörű fotókon Barcelona

Geometria a magasból: gyönyörű fotókon Barcelona

Mogyorósy Márton drónfotói új perspektívából mutatják meg nekünk Barcelonát. 

Fekete kávé fehér falak közt

Fekete kávé fehér falak közt

A japán Nendo House tervezte az Arabica Coffee új, kuvaiti üzletét.

Hirdetés