Hirdetés

Lakos Dániel designer és csapata megvalósítja a kisgyermekes szülők egyik álmát.

Szülőként veled is előfordult már, hogy egy családi séta alkalmával, vagy útban a bölcsőde, óvoda felé félúton elfáradva a 2-3 éves gyereked – aki már biztonsággal jár-kel, így babakocsit egy ideje nem használtok – feladja, talán sírni is kezd, és akkor hátfájás ide vagy oda, fel kell venned? Nem csak őt, a magatokkal hozott járgányát is. Lakos Dánielék Motocozy-ja erre nyújthat megoldást – futóbicikliből könnyedén babakocsit formálhatunk, amely hibrid konstrukció az autózást megspórolva a környezetet is kíméli.

 

Kisgyerekes családokban jól ismert probléma, hogy a már járni tudó gyerek sokáig igényli a babakocsi használatát. Jellemzően másfél éves kor körül már viszonylag hosszú távokat képes biztonsággal megtenni, de hamar elfárad, és pihenésre van szüksége. Ugyanebben az életkorban tanul meg „motorozni” is, de az ülő-fekvő, pihenőhelyzetet biztosító babakocsira még ekkor ugyanígy szüksége lehet, akár még 4 évesen is (a piacon lévő babakocsik 3 éves korig használhatóak – a szerk.). Mindebből következik, hogy a szülő kénytelen a kismotor/futóbicikli mellett a babakocsit is elvinni a sétákra, vagy a kényelmetlenséggel dacolva felveszi, esetleg nyakba ülteti az egyre nehezebb gyereket, miközben a járgányát is cipeli.

Háromgyerekes szülőkként, Lakos Daniékban már több mint tíz éve megfogalmazódott az elképzelés egy olyan konstrukcióról, amely a futóbiciklit babakocsival ötvözi.

„Tíz éve, egy Prágában töltött hét közben jött az ötlet, hogy milyen jó lenne a futóbiciklivel kombinálni a babakocsit, hiszen méretben nincs nagy eltérés, ráadásul a babakocsihoz már adott a kerekek és az alváz is” – emlékszik vissza Dani.

A Motocozy szükségtelenné teszi az üres babakocsit, ugyanakkor megoldást nyújt a már elfáradt gyerek pihenésének biztosítására. Ez a babakocsi-futóbickli hibrid ráadásul önállóságra is neveli a gyermeket – a pihenést nyújtó eszközt is saját maga hordozza. A szabadalmi újdonságkutatással is alátámasztott, eredeti konstrukció kielégíti az egyszerűség követelményét mind használati- mind kivitelezési oldalról.
 

Smiló Dávid építész, gyerekeivel és feleségével, Dányádi Sára építész-tervezőgrafikussal

Motocozy, a must-have termék

A Motocozy egy 2in1 termék, amely egyetlen mozdulattal alakítható babakocsivá és vissza, futóbiciklivé. A találmány tehermentesíti a szülőt, hiszen sem a babakocsit, sem a futóbiciklit nem kell cipelnie. Az eszköz 4 éves korig kényelmesen használható, amellyel kitolják a babakocsi használatot átlagosan évvel. Ez pedig szintén a szülők fizikai terhelését csökkenti.

„Az áttörést egy olyan gépészeti megoldás jelentette, amely egy rendkívül egyszerű, mégis – a szabadalmi újdonságkutatás által megerősítve – teljesen újszerűnek bizonyult. Az íves pályán, szinkronban mozgó rudak kihúzásával a futóbicikli egy mozdulattal válik babakocsivá. A konstrukció ráadásul meglepően egyszerű, könnyen kivitelezhető, kevés alkatrészből áll. Nagy jelentősége van továbbá a nyereg és a babakocsiülés szétválasztásának. A pihenésre szánt ülés nem felel meg a pedál tekeréséhez komfortos nyereg funkciójának és vice versa. Így a hagyományos nyereg mellett a bicikli elején kapott helyet a babakocsi-ülés. Ha a biciklit motornak képzeljük, az ülést a »tank« tetején alakítottuk ki. Ebben kap helyet a háttámla textilje, illetve a karok szinkronmozgásáért felelős tengely” – mondta el Dani a termék technológiája és innovációja kapcsán.


Designerként Dani számára magától értetődőnek tűnt az ötlet kivitelezhetősége, hiszen a futóbicikli vázának mérete nem sokkal kisebb egy jól összecsukható babakocsinál. Ugyanakkor a bicikli váza megfeleltethető egy babakocsi alvázának. Mégis, az ötlet és a megvalósítható terv között mintegy tíz év és megszámlálhatatlanul sok, zsákutcának bizonyult elképzelés következett. Szülői rutinjuk alapján nyilvánvaló volt, hogy csak egy olyan termék jelenthet valódi megoldást, amely valóban könnyen, egy mozdulattal alakítható át egyik funkcióból a másikba. Így tud nélkülözhetetlen, must-have termékké válni.


Kiknek ajánlják?

A Motocozy célcsoportja a városi környezetben élő, újdonságokra nyitott, de alapvetően átlagos család, átlagos jövedelemmel, akiknek fontos a kényelem, a nyugalom, ugyanakkor szereti sportra, egészséges életmódra, önállóságra nevelni a gyermekét. Határozottan nem fanatikus sportember vagy elkötelezett hordozókendő használó, vagy akár megrögzött biciklista.

Olyan családoknak ajánlják, akik örülnek, ha egy olyan terméket kapnak, amely valóban megkönnyíti ezt az időnként nehéz időszakot. Az elfáradt, pihenésre vágyó gyerek ugyanis igen komoly stresszt tud okozni a szülőnek. Ilyenkor a leghátfájósabb anyuka vagy apuka is felveszi a gyerekét, ha nincs kéznél babakocsi, ami általában nagyobb gyerekeknél már egyáltalán nem magától értetődő – mondván, a gyerek már tud járni, nincs rá szüksége. Sajnos, minél nehezebb a gyermek, annál kevésbé lesz kéznél babakocsi, viszont annál fájdalmasabb lesz a hordozás. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a gyerekek szívesebben bicikliznek, mint sétálnak, hiszen a futóbicikli segítségével hosszabb távok is kényelmesebben megtehetők, mint gyalog. 
 


A Motocozy használata kevesebb cipekedést, hátfájást, stresszt, ugyanakkor nagyobb szabadságot, több csomagtartóban maradó helyet, önállóságra nevelt gyermeket jelent. 

A környezetvédelmi, fenntarthatósági szempontokat szem előtt tartó célközönség is jó okot talál a Motocozy megvételére, hiszen a hibrid megoldás jóval kisebb terhelést jelent bolygónk számára, mint egy babakocsi+futóbicikli együttese.


Fenntarthatóság és urbanizáció

Amellett, hogy Daniék igazi misszióként tekintenek a kisgyermekes szülők hasznára váló termékek tervezésére, nem lehet elhanyagolni azt már fent említett tényt sem, hogy hibrid termékükkel a környezet terhelését is nagyban csökkentik. A Motocozy 5 kg körüli tömegével a babakocsi termékek élvonalába kerül, ahol nem ritkák a 15 kg körüli modellek sem. Amennyiben a Motocozy-val sikerül kiváltani a futóbiciklit is, még jó néhány kilogrammnyi anyagot spórolhatunk meg vele. Ugyanakkor jelentős az üzemanyagok megtakarítása is, hiszen jellemzően egész rövid távra – a közeli bölcsődébe, óvodába – is inkább autóval megy a szülő, tartva attól, hogy a gyermek a cél előtt kimerül.

Az egyre erősödő urbanizáció is világszerte megfigyelhető trend. A városi forgalom, illetve a környezeti terhelés fenntartható ellensúlyozására a mikromobilizációra különböző, előremutató javaslatok születnek. Noha ezek a fejlesztések zömében a nagyobb tömeget jelentő populáció, vagyis inkább felnőttek közlekedésével kapcsolatosak, piacra lépett pár a Motocozyhoz hasonló fejlesztés is. A közeljövőben a hibrid modellek térnyerése várható, hiszen általános problémát jelent a sokszor éppen alvó, pihenő gyermek kényszerű ide-oda mozgatása egyik eszközről a másikra. Ésszerűnek tűnik tehát az eszközök kombinálása mind a praktikum, mind a fenntarthatóság szempontjából.
 



Motocozy a forgalmazás küszöbén

Lakos Dániel a MOME Design Intézetének oktatójaként, három gyermek édesapjaként, valamint már befutott vállalkozásának vezetőjeként vágott bele a Motocozy tervezésébe. Az elmúlt évtizedben számos tervező- és tanácsadótársat, illetve leglelkesebb egyetemi hallgatóit is volt alkalma bevonni a projektbe. Sőt, leendő üzleti partnerükként a csapatukban tudhatják többek között Wim Oubotert, a svájci Micro cég alapító tulajdonosát is. A legendás, mikromobilitással foglalkozó vállalkozás fejlesztette az összecsukható rollert, legújabb termékük pedig a Microlino elektromos mini-autó. Wim Ouboter már megelőlegezte a „private label” konstrukciót a Motocozy számára, amellyel – ha Daniék élnek – termékük forgalmazása már most megoldott.

„A következő lépés a befektetők keresése az igen költséges szabadalomhoz és az utolsó simításokhoz. Utána, a tervek szerint crowdfunding platformon debütál a modell” – mondta el Dani.

 

Motocozy | Web | Facebook

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

2035-től Kaliforniában betiltanák a fosszilis üzemanyagú autók forgalmazását, csak a villanyautók maradnának

2035-től Kaliforniában betiltanák a fosszilis üzemanyagú autók forgalmazását, csak a villanyautók maradnának

A kaliforniai kormányzó szerint ez lehet a leghatékonyabb lépés az éghajlatváltozás elleni küzdelemben. 

Minden tető terasz az Escher szellemét megidéző társasházban

Minden tető terasz az Escher szellemét megidéző társasházban

A Nanavízió újbudai díjnyertes terve.

A Futurealé az Év Irodabérleti Tranzakciója

A Futurealé az Év Irodabérleti Tranzakciója

A Budapest ONE-t energiatakarékos, intelligens központi épületirányítási rendszerrel szerelik fel.

Hirdetés