A megállapodásnak köszönhetően a magyar iparági szereplők hosszú távú szakmai támogatásban részesülhetnek.

A hazai divat- és designipar fejlesztését tűzte ki közös célként a Magyar Divat & Design Ügynökség és a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség, amiről együttműködési megállapodást kötöttek. A két szervezet a továbbiakban kölcsönösen támogatja egymás tevékenységét, és elősegíti a nemzetközi szervezetekkel történő kapcsolatfelvételt és együttműködést. A megállapodásnak köszönhetően a magyar iparági szereplők hosszú távú szakmai támogatásban részesülhetnek.

Együttműködési megállapodást kötött a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) és a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség, amelynek keretében a divat- és designipar fejlesztését szolgáló, közös képzésekkel és programokkal készülnek. A megállapodás többek között rögzíti, hogy a szervezetek kölcsönösen támogatják egymást és elősegítik a nemzetközi szervezetekkel történő együttműködéseket, ezzel biztosítva a magyar iparági szereplők számára a kiemelt szakmai támogatást.

Az MDDÜ fontosnak tartja a szakmai partnerségeinek folyamatos bővítését és azok elmélyítését, amelynek köszönhetően a magyar divat- és designipari szereplők számára elérhetővé válik egy olyan széleskörű tudásbázis és szakmai kapcsolati háló, mellyel előmozdítható azok nemzetközi piacra lépése. Emellett az Ügynökség hosszú távú szakmai kapcsolatok kiépítésére törekszik a hazai és a nemzetközi oktatási szereplőkkel és szervezetekkel.

Bata-Jakab Zsófia

„Az Ügynökségünk 2021-es célkitűzései között szerepel a szakmai együttműködéseink bővítése, illetve a már meglévő partneri kapcsolataink szorosabbra fűzése, amelyeknek köszönhetően az iparági szereplők kiemelt szakmai támogatásban részesülhetnek. Ezt szolgálja az együttműködési megállapodás, amelyet a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökséggel kötöttünk, a korábbi közös programok sikereire alapozva. A Gyártó Mentorprogramunk fő szakmai partnere a HEPA, amely immár második alkalommal indul el” – mondta Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezérigazgatója.

Az MDDÜ egyik jelentős stratégiai pillére a gyártásfejlesztés, amelynek célja a hazai gyártói bázis megerősítése. A 2019-es adatok alapján a közel 7400 textil-és ruházati cég 38 ezer főt foglalkoztatott és bevételeik 80 százalékát az export tette ki, mely nagyságrendileg összesen 424 milliárd forintnyi árbevételt jelent.

A hazai gyárak exportképességének növelésével azok akár nagyobb számú külföldi megrendelésnek is eleget tudnának tenni és a kivitelezéshez is több embert foglalkoztathatnának. Az ágazat erősödésének hatására egyre több hazai tervezőnek lenne lehetősége az országon belül gyártatni a jövőben. 2020-ban az Ügynökség kérdőívvel, illetve interjúkkal mérte fel a hazai gyártók helyzetét, amely során kiderült, hogy az ágazat szereplői a kereslet visszaesését élték meg a legnagyobb kihívásként, illetve jelentős iparági igény mutatkozott az ágazati támogatás, illetve a szakmai tanácsadás iránt. Az MDDÜ által benyújtott szakpolitikai javaslatok alapján az Innovációs és Technológiai Minisztérium összesen 15 milliárd forint keretösszegű pályázatot írt ki a magyar divat- és designipar támogatására.

A kutatás eredményeit alapul véve az MDDÜ létrehozott egy mentorprogramot is a ruhaipari gyártók számára, amely Gyártó Mentorprogram néven indult útnak. A képzés kialakítása a HEPA szakemberei, illetve külsős szakértők bevonásával valósult meg. A mentorok kiválasztásánál fontos szempont volt,  hogy olyan szaktekintélyek legyenek bevonva a képzésbe, akik jól ismerik a magyar gyárak helyzetét, ugyanakkor a nemzetközi piacra is széleskörű rálátásuk van. A program első állomását jelentő workshopokon a Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA) Exportakadémiai Igazgatósága nyújt iránymutatást a vállalkozásoknak. Az első képzés befejeztével, idén ősszel elindul a második Gyártó Mentorprogram, amelyre június 21-ig jelentkezhetnek az alsó- és felsőruházat, táskafélék, szíjazat vagy lábbeligyártással foglalkozó vállalatok. Az öt hónapos programnak idén egy study tour is részét képezi.

A HEPA képzései kollektív, kifejezetten exportorientált felkészítést nyújtanak a magyar vállalkozások számára. A gyakorlati és naprakész ismeretek átadásával hozzájárulnak a vállalkozások versenyképességéhez és üzleti sikeréhez, továbbá magas színvonalú szolgáltatásokkal segítik a magyar cégek exportfejlesztését, külpiaci megjelenését, amely hozzájárul az ország pozitív nemzetközi megítéléséhez.

„A magyar gazdaság további fejlődésének két lehetséges útja van: a hatékonyságjavulás és a külpiaci növekedés. Mi a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökség részéről a gazdasági szereplők külpiaci tevékenységének erősítésével járulunk hozzá az ország fejlődéséhez. Ezt támasztja alá a Magyar Divat & Design Ügynökséggel ma kötött megállapodásunk is” – mondta Dr. Szabó Kristóf vezérigazgató.

Szabó Kristóf

Az MDDÜ és a HEPA együttműködésének keretében egész napos, két részből (egy elméleti és egy one-to-one) álló online képzést is szerveztek az iparágban tevékenykedő gyártók számára. A rendezvény célja volt, hogy a gyártókat felkészítse az esetleges jövőbeli nemzetközi megkeresések esetén a potenciális megrendelőkkel történő tárgyalásra, kommunikációra és szerződéskötésre. A HEPA által biztosított szakmai előadók közreműködésével a gyártók élesben is gyakorolhatják a képzésen tanultakat, amely hosszútávon segíti őket a helytállásban.

Az MDDÜ legfontosabb feladatai közé tartozik az export növelése, a hazai gyártói háttér erősítése és fejlesztése valamint a tradícióval rendelkező kreatív és szakmai tudás fejlesztése. Kiemelt céljuk a divat- és designiparban tevékenykedő hazai és nemzetközi szereplők közötti hatékony szakmai párbeszéd és koordináció megvalósítása, a kapcsolódó korszerű háttéripar megteremtése és erősítése, továbbá a tematikailag ide kapcsolható képzések kereteinek bővítése. Ehhez szorosan kapcsolódik a HEPA célja, hogy magas színvonalú szolgáltatásokkal segítse a magyar cégek exportsikereit, valamint hozzájáruljon Magyarország pozitív nemzetközi megítéléséhez.
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Hétfőn startol a Budapest Central European Fashion Week

Hétfőn startol a Budapest Central European Fashion Week

A nemzetközi divatheteket megelőzve mutatják be a magyar tervezők legújabb kollekcióikat január 31. és február 6. között Budapesten, több helyszínen.

Körforgás az egyenes labirintusban

Körforgás az egyenes labirintusban

A 360 Design Budapest kiállításon jártunk.

NFT értékesítés és egy világhírű divatikon

NFT értékesítés és egy világhírű divatikon

Hamarosan Budapest Fashion & Tech Summit.

Hirdetés