A marketingesek csettinthetnek: 2014-ben cserélték le, de még most is külön életet él az arculati elem.

Az Airbnb 2014-ben cserélte le a logóját, amelyet azonnal kikezdtek a közösségi médiában, sokan nemi szervhez hasonlították. A cég először tagadta, hogy bármilyen szexuális konnotációja lenne az új szimbólumnak, aztán stratégiát váltott és inkább márkaépítésre használta a közösség erejét.

Fotó: La Tribune

A 2014-es logóváltással a szállásközvetítő cég célja a ’tartozni valahova’ életérzés erősítse volt egy olyan világban, ahol a városlakók száma egyre csak növekszik, az emberek pedig egyre távolabb kerülnek egymástól (a logó a Bélo nevet kapta az angol belong szóból eredeztetve).

Akkor egy videóban el is magyarázták, hogy ők viszont szeretnék az új arculattal összekötni az embereket, egy olyan szimbólumot kerestek, amire ha bárki ránéz, rögtön az összetartozás fog az eszébe jutni, amely azáltal is megvalósul, hogy egy lakáskiadás kapcsán új ismeretségekkel, új kultúrákkal és élményekkel gazdagodhatunk. A cég arra buzdította a felhasználókat, hogy készítsenek belőle egyedi szimbólumokat, kvázi fejlesszék közösen az arculatot. Több sem kellett a trollhadseregnek, az Airbnb közösségi felületeire özönleni kezdtek a pornográf rajzok, egy blog össze is gyűjtötte őket, számos felhasználói bejegyzés született, szépen végigfutott a világhálón.

Nem mindenki látta meg benne a szexuális tartalmat, voltak olyanok is, akik szerint a logó dögunalmas, semmi köze az összetartozáshoz, inkább maradtak volna a régi verziónál, mások szerint meg egyszerűen lemásolták egy másik cég logóját, szóval mindenkinek volt valamilyen véleménye. Mindenesetre az Airbnb-nek remek megjelenési számokat produkálhatott a közösség bevonása, a cég büszke volt arra, hogy létrejött a kapcsolat a márka és a közösség között. 

Míg más vállalatok felháborodtak volna azon, hogy emblémájukat nemi szervhez hasonlítják, az Airbnb inkább kihasználta a felhasználók kreatív humorát. 2020 januárban a történet tovább folytatódott, amikor az egyik felhasználó feltett a Twitterre egy elrontott süteményről készült fotót olyan szöveggel, hogy szívet akartam sütni, de úgy néz ki, mint egy herezacskó. Az Airbnb nem volt rest rácsatlakozni a témára, és ez furcsán ismerősnek tűnik szöveggel megosztotta.

Aztán persze jött a kritika, hogy egy önmagára valamit is adó cég nem osztogat meg ilyen tartalmakat, az Airbnb megint lazázott egyet: ez vicces, nevessetek rajta! Tömegével látunk izzadságszagú kampányokat, amelyben a cég azt sem tudja, milyen célcsoporthoz beszél, nemhogy esetleg bevonja, és a stratégia szereplőjévé teszi a felhasználókat, az Airbnb marketingesei viszont csettinthetnek egyet, a logó hat évvel a születése után is érdeklődést generál.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Ha a jelmondatok igazán őszinték lennének

Ha a jelmondatok igazán őszinték lennének

Egy nashville-i grafikus, Clif Dickens játszott el a gondolattal.

Egy olasz designer újratervezte a világ legrosszabb logóit

Egy olasz designer újratervezte a világ legrosszabb logóit

Mert egy brand logó teljes siker vagy akár totál bukás is lehet.

Visszatér a NASA féreg logója

Visszatér a NASA féreg logója

A 70-es évekből ismert klasszikus logó az új SpaceX rakétán tűnik majd fel. 

Hirdetés