Megnyílt a Szófiai Magyar Intézetben a Közlekedési Múzeum kiállítása, ahol a királyi Magyar Autóklub első nagy nemzetközi autós futamát mutatják be.

A bolgár Közlekedési, Információtechnológiai és Kommunikációs Minisztérium védnöksége alatt nyílt kiállítás a budapesti Közlekedési Múzeum anyagából a Szófiai Magyar Intézetben. A kiállítást Angel Popov miniszterhelyettes, Balázsné Harangozó Tekla nagykövet asszony, Dr. Zsigmond Gábor a Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese és Nikolay Koruderliev a bolgár veterán autóklub elnöke nyitotta meg, majd az egybegyűlteknek Dr. Négyesi Pál a múzeum muzeológusa tartott tárlatvezetést. Dimitrov Györgyi, a Szófiai Magyar Intézet igazgatója bevezetőjében hangsúlyozta az országok közötti közös kulturális örökség bemutatásának fontosságát.


A "Kalandra fel! Budapest-Konstantinápoly Túraút 1912-ben” nemzetközi vándorkiállítás a Balassi Intézethez tartozó Szófiai Magyar Intézetben, Szófia belvárosában nyílt meg. Roszen Zseljanov bolgár Közlekedési, Információtechnológiai és Kommunikációs miniszter gondolatait Angel Popov miniszterhelyettes mondta el, hangsúlyozva, hogy az autó az emberek közötti kapcsolat és a gazdasági fejlődés alapvető része volt már akkor is. Zsigmond Gábor a Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese az újjászülető Közlekedési Múzeumban digitalizált fotóanyag és annak tudományos feldolgozásának fontosságát hangsúlyozta, melyből egy több országot bejárt nemzetközi kiállítás valósulhatott meg. Az egykori autós túraút történelmi részleteit Nikolay Koruderliev a bolgár veterán autóklub elnöke és Dr. Négyesi Pál a múzeum munkatársa ismertette.

1912-ben a királyi Magyar Autóklub első nagy nemzetközi futama volt a Budapest-Isztambul megbízhatósági autós túraút, melyet a résztvevők egy hét alatt teljesítettek a kor számos – köztük magyar gyártmányú – autótípusával úttalan utakon. A verseny Budapest után Kolozsvár, Tusnád és Brassó érintésével ért Bukarestbe, majd Tirnovo (ma: Veliko) és Philippol (Plovdid) útvonalon ért el Konstantinápolyba, míg visszafelé Szófián, Vidinen és Orsován át ért újra a magyar fővárosba. A versenyt Bulgáriában páratlanul nagy sajtó- és közérdeklődés kísérte.
 

A kiállítás fotókon, térképeken, autómodelleken keresztül mutatja be az egykori versenyt, melyen többek között gróf Zichy Béla Rezső, az ismert autókereskedő Jacob Werlin, a fotós Klösz György fia, Klösz Pál is részt vett. Érkeztek nevezések Amerikából, Svájcból, Németországból, Ausztriából is, Zichy gróf a Magyar Automobil Club alelnöke pedig hivatalosan a brit Royal Automobile Club képviselőjeként indult. Bulgáriába 1912. július 2-án érkeztek, amikor két uszály szállította át a Dunán a 20 autót, 70-80 autóst, köztük 33 grófot, bárót, képviselőt és gyárost. Az út során több hivatalos programra, találkozóra, de még múzeumlátogatásokra is sor került.

A kiállítás áprilisban Isztambulban a Magyar Intézetben és a Koç Museumban, októberben a bukaresti Ţiriac Gyűjteményben volt látható. A Szófiai Magyar Intézetben a tárlatot január végéig láthatják az érdeklődők.

 

 

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Mozdonymániások, irány az Északi Járműjavító!

Mozdonymániások, irány az Északi Járműjavító!

Önálló tárlat a vasúti járműgyártás egykori bázisán, az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában

Meghalt Frisnyák Zsuzsa

Meghalt Frisnyák Zsuzsa

A muzeológus, közlekedéstörténész az új Közlekedési Múzeum állandó kiállításának tervezésén dolgozott.

Ismerős ez az épület? Igen, a Kelenföldi pályaudvar

Ismerős ez az épület? Igen, a Kelenföldi pályaudvar

Kiemelt beruházássá minősítette a kormány a fejlesztést.

Hirdetés